fredag, november 10, 2006

MORTENS AFTEN

Andesteg har jeg aldrig været vant til denne aften. Vi besøgte jo altid min mormor, og her fik vi forloren have med god opbagt sovs til, uhm.
De senere år har jeg prøvet, hvis jeg da husker det, at gøre lidt ekstra ud af den aften. I år står den på stegt grågås, den er sat i ovnen. Budding er lavet og hældt i den flotte krystalskål, vi har arvet efter svigermor og svigerfar. Strikketøjet er lagt frem som en belønning, når rengøringen er overstået, og udenfor er det dejligt efterår med skønne farver.



5 kommentarer:

  1. Det lyder rigtig hyggeligt. Vi skal have and i aften. Jeg var ude og finde aender i gaar, vi bliver noedt til at have 2 stk. for aender her er hoejst omkring 2 kilo. Uhhmmmm vi glaeder os.

    SvarSlet
  2. God mortensaften Susan, jeg har ikke helt styr på tiden hos jer i forhold til os. Vi besluttede at vente med budding til senere. Datteren og veninden holder fest i kartoffelhuset i morgen, så de er ved at pynte op, og landmanden skal til at sætte lyshimmel op. Gåsen smagte bare godt, ikke for tør, som jeg af og til har en tendens til med vildtfugle.

    SvarSlet
  3. Tak, vi er 9 timer bagefter jer :-)

    Saa jeg har ikke engang sat aenderne i ovnen endnu.

    Jeg har aldrig smagt gaas. Da jeg spurgte om stoerre aender end de 4lb (1,8kg) nogen jeg fik. Sagde slagteren at de stoerste han fik til jul var paa 5lb (2,3kg)! Og de aender vi plejer at faa til jul er da paa omkring 3 kg - det mente slagteren bestemt maatte vaere en gaas saa!!!
    Ak ja, ikke alt er stoerre i USA.

    SvarSlet
  4. :-)
    Det er da godt vi kan være lidt med herhjemme.
    Så må det jo være eftermiddag hos jer nu og måske dejlig solskin?

    SvarSlet
  5. Overskyet og koeligt, men igen regn i dag. Ja det er blevet efteraar/vinter og de lange aermer og troejerne er fundet frem. Jakke er stadig kun noedvendigt om aftenen.

    SvarSlet