onsdag, november 08, 2006

UDFORDRING 5

Havde sat mig for, at jeg her på min fridag ville sætte mig lidt ind i sygeplejens væsen. Det startede godt, jeg havde på nettet fundet tre artikler fra mit fagblad om tre sygeplejeteoretiker og deres bud på god sygepleje. Det fungerede bare ikke, jeg sad her og læste og læste, og når jeg rejste mig for at lave andre ting, så kunne jeg ikke huske det læste.
Pludselig slog det mig, hvad der var galt. Når jeg skal lære og huske, så bruger jeg meget at sætte fingeren under svært tilgængelige ord, ligesom for at lave en pause, en understregning af, at det her skal jeg dvæle ved, fordybe mig i eller undersøge på anden vis, det virker ikke særlig godt her ved computeren, skærmen bliver så fedtet.
Jeg plejer også at understrege, skrive små bemærkninger til, det ser heller ikke pænt ud på skærmen. Jeg sidder og taler med mig selv, snakker højt, noterer på et papir alt, imens jeg mærker på artiklen, som om den via fingrene også kommer ind i min hjerne. Det fungerer bare ikke ved en computer!
For at jeg skal kunne lære og indlære skal jeg mærke kuglepennen i min hånd, føle ordenes bevægelser alt imens jeg hører ordene, ser ordene, mærker ordene. Kort sagt, væk med skærmen, tryk på knappen og tre styk artikler om Katie Eriksson, Merry Scheel og Kari Martinsen ligger nu foran mig i papirudgave, og jeg er klar til at sanse, fornemme, lytte, se og høre og forhåbentlig også forstå de kloge kvinders budskab.

Ovenstående er foranlediget af en københavnsk kvindes udfordring af det ganske land om at skrive indlæg, hvori et bestemt ord indgår. Nu kan du jo så prøve at gætte, hvad ugens ord var. :-) :-) :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar