tirsdag, juni 12, 2007

LIFLIG BRISE

Søvnen er ikke hvad den plejer at være, rummene er overophedet, desto skønnere er det at sidde her til morgen på trappen ud til terrassen, som ligger i skygge lidt endnu. Det er lige før, at jeg får lidt gåsehud og skutter mig lidt, men det er godt.


En lille havevandring afslører, at min frygt for for sen nedklipning af roserne ikke har haft helt katastrofale følger. De bliver ikke så høje og jeg er i tvivl, om jeg får så mange roser som vanligt, men de er der.


Buskene har haft godt af nedklipningen, de står og strutter med mange knopper, og snart er der smukke hvide blomster på dem.



Æbletræet har også små æbler, som vi vil glæde os til.


Stauden, som jeg ikke kan huske navnet på, står flot mørkerød ved siden af de afblomstrede rhododendron, hosta og høstanemoner lover godt med rigdom af blomster senere.


Der er en rigdom af fugle på vores gård, den lille vipstjert tripper rundt på græsplænen, når jeg står op. Svalerne er mangfoldige, de nyder den svalegang, vi satte op under ladens tag. Jeg kan desværre ikke komme til at fotografere rederne, men der mange, rigtig mange. Så der flyves højt og lavt og på kryds og tværs, og jeg bliver helt rundtosset af at følge deres aktivitet.


Havevandringen afslørede flere steder, der trænger til en indsats, hvis ikke pileurt skal overtage magten. Denne urt, som vores vikingeforfædre spiste, er ikke eftertragtet i dag. ”Væk” sagde bondekonen og så gik hun i gang med dagens dont.

13 kommentarer:

  1. Tak for morgenturen. Min egen blev lidt kort, for vækkeren havde ikke gjort sit arbejde for godt :-)
    Sådan en morgennydningstur er en rigtig god start på dagen. Håber, din bliver god, Lene.

    SvarSlet
  2. Mon vækkeure også kan blive overophedet Conny ;-)
    Ha en god dag, jeg skal på motorcykeltur senere i dag, så jeg glæder mig :-)

    SvarSlet
  3. Tak for turen i morgenstunden - min er først lige begyndt ;-)

    Smuk rose, den røde - og stauden hedder ASTILBE :-)

    Hav en dejlig dag, Lene :-)

    SvarSlet
  4. TAK Ella, det er jo det den hedder :-) Du må også ha en dejlig dag

    SvarSlet
  5. Uhm, jeg ville gerne være gået en tur i haven i morges ... men jeg skulle skynde mig på arbejde...

    I stedet fik jeg en tur i din have - det var hyggeligt! God MC tur - kør nu forsigtigt!

    PS: Ordkoden i dag er "botstouv" - det lyder næsten sønderjysk!!

    SvarSlet
  6. god arbejdslyst Lizelotte, og vi kører forsigtig kan du tro :-)
    nogen bud på hvad det kan betyde, du er jo tættest på ;-)

    SvarSlet
  7. Er det roser, de hvide? En hel busk? Glæder mig til at se dem udsprungne, hvis du altså viser billeder :)

    Ha' en dejlig dag.

    SvarSlet
  8. Hej Lene.
    Der er nok at se til med arbejde, hus og have.
    Fuglene er sjove at skue og lytte til. Vi har et allikepar i år. Mon ikke det nærmer sig tropetemperaturer om natten, det føles sådan.
    Jeg er ikke sikker,men synes blomsten ligner en Astilbe.
    Jeg har plantet en Pileurt staude, min mand ser ikke vildt begejstret ud ;-)
    Du må have det godt.

    SvarSlet
  9. Nå nu så jeg at Ella har skrevet, det er en Astilbe, jeg kunne bare have læst de andres kommentarer, inden jeg skrev. Sorry.

    SvarSlet
  10. De der trappetrin, dem har jeg også altid yndet at sidde på. Specielt dengang jeg røg, der sad jeg hver eneste dag på hovedtrappen sammen med hunden og drak kaffe og røg cigaret, det var en hyggelig stund, synes vi vidst begge:)
    Idag glemmer jeg ind imellem hvor god en plads det er, desto mere nyder jeg den dog når jeg husker at slå mig ned lige der:)

    SvarSlet
  11. Sifka - det er ikke roser, men hvad busken hedder ved jeg ikke :-)

    Kaja - pileurt staude! jeg kan godt forstå din mand ;-) Alliker, laver de ikke en værre larm? Det eneste jeg forbinder med den fugl er "fuld som en allike" gad vide hvorfor man siger sådan

    Pia - sådan et trappetrin kan sagtens bruges selvom man er ikke-ryger :-)

    SvarSlet
  12. Allikerne larmer ikke, slet ikke.
    Nu har jeg googlet 'Fuld som en allike' talemåden henviser til den vraltende gang.

    SvarSlet
  13. Kaja , tak fordi du gad google det, jeg ved ikke hvorfor jeg har fået den ide, at alliker larmer, mon det er krager eller råger, jeg tænker på?

    SvarSlet