mandag, juni 11, 2007

SÅ STÆRKT


Omkring skt. Hans sidste år drog jeg i sommerhus med favnen fuld af buketter fra mine rhododendron buske. Det kan jeg godt skyde en hvid pil efter i år, for de er alle sammen afblomstret, mine syrener er smukke på træerne, men bliver til drys inden døre.

Datteren ville gerne have en buket på værelset, så jeg gik på udkig i læhegnet og fandt hyldeblomsterne og så nogle andre hvide blomster på et træ, som jeg ikke kender navnet på.
Måske er der nogen, der kan hjælpe mig? Vi har dem i vore læbælter, som Hedeselskabet har plantet, og de lyser smukt op blandt alt det grønne.

4 kommentarer:

  1. Aner heller ikke hvad det er for nogle men hyldeblomster er jo dejlige at stikke næsen ned i - og lave saft af - te af - svitse på panden som tilbehør - friturestege og ja hyldeblomster er bare dejlige

    SvarSlet
  2. Har du en god opskrift til hyldeblomstsaft fru Koch? sådan noget lavede min mormor altid.

    SvarSlet
  3. Denne opskrift bliver brugt af både min datter og svigerdatter og børnene elsker det - jeg får det ikke lavet så meget men det minder mig også om min barndom:

    20-40 store hyldeblomstskærme
    500 g brun farin (kan erstattes af alm. sukker)
    500 g sukker
    2 tsk citronsyre
    4 citroner
    1 tsk atamon
    2 l kogende vand

    opløs sukker og citronsyre i 1 liter kogende vand
    Skyl og skær citronerne i skiver
    Læg hyld og citronskiver skiftevis i en stor skål
    Hæld sukkervandet over
    Tilsæt resten af det kogende vand
    Tilsæt Atamon og rør det igennem
    Stil det koldt en 2-3 dage
    Rør en gang imellem.
    Saften sies, kommes på Atamonskyllede flasker og stilles i køleskab

    God arbejdslyst

    SvarSlet
  4. tak, jeg glæder mig til at prøve det :-)

    SvarSlet