søndag, november 11, 2007

I BAKSPEJLET

Det sker, når jeg læser tidligere indlæg, at jeg ser dem i et andet lys, således også mit forrige indlæg.

Det skulle nødigt fremstå, som om jeg afviser bogen ”Kernesund familie sådan”, tværtimod, jeg tror, der er mange ting i den, man kan blive klogere af. Hvis jeg havde et hyperaktiv barn, et allergisk barn, selv døjede med allergier, og vi var nødt til at fylde os med alskens medicin, så ville jeg også begynde at søge efter andre måder at leve på. Men når jeg nu har det godt, mine børn har det godt, ja så kan jeg snuppe noget af det, forfatteren slår til lyd for, nemlig at begrænse sukkerforbruget. At begynde at bruge specielle birkeekstrakter for at søde eller putte proteinpulver i drikke i stedet for at spise mælkeprodukter, der står jeg af, netop fordi jeg ikke døjer med at tåle mælkeprodukter.

Som sygeplejerske på børneafdeling lærte jeg, at allergi tit opstår, når potentiel allergifremmende kost bliver spist hele året rundt, f. eks tomater og jordbær. Så set i det lys kan jeg godt følge forfatterens argumentation med, at mælkepulver bliver brugt som tilsætning i en masse produkter og dermed giver allergi eller laktoseintolerans.

Og så sidder jeg her med maven fuld af pandekager, men datteren og jeg prøvede at undgå sukkeret på pandekagerne, så vi skar bananskiver og appelsinstykker, dryssede kanel på og så kun lidt syltetøj, og de smagte godt. Så jeg fik min vilje i aften, jeg har længe haft lyst til pandekager, men de unge mennesker vil have ordentlig mad efter ”tallerkenmodellen”: en halv tallerken med grøntsager, to til tre kartofler og så kød/fisk/fjerkræ svarende til ca. en femtedel af tallerkenen. Så nu opdrager de på moderen, men i aften fik jeg lov ;-)

14 kommentarer:

  1. Sund fornuft er en god ting.

    Og hvis man skulle hoppe på alle de sundhedsreligioner, man hørte om, ville man dø af stress eller fejlernæring :-)

    Så man er bare nødt til at forlade sig på den der sunde fornuft. Man skulle også nødig ende som hende moderen i "De uanstændige" - hende, som lider tappert hver dag, når hun spiser den obligatoriske rå gulerod - hun har nemlig paradontose...

    Synes livsnyderen.

    SvarSlet
  2. Pannekaker uten sukker? Nei, nå må du gi deg! Pannekaker er av-og-til-mat, - og med sukker! Basta.

    SvarSlet
  3. enig fru livsnyder :-) men folk kan jo blive tvunget til at ændre livsstil, og der tror jeg bogen kan være en hjælp.

    Hege, man skal ikke være bange for at prøve noget nyt, og det smagte godt :-)

    SvarSlet
  4. Jeg har ikke kommenteret på dine indlæg om denne bog før - det har jeg ikke fordi bogen har været meget (positivt) omtalt i medierne. Hvordan forfatterens søn blev "helbredt" for sin autisme via en kostomlægning.
    Jeg tror det er sundt og godt at gennemgå sin kost og se hvad det egentlig er man putter ind i sin krop som brændstof, men derfra også til at blive "hellig" der står jeg af. Min søn får sondemad. Ingen sødestoffer, slik eller men han er stadigvæk autistisk hverken mere eller mindre.
    Disse bøger holder jeg mig langt væk fra - for tænk den forældre der hopper på denne kostgalej, hvis barn ikke bliver helbredt - de får et kæmpe nederlag. Som min mormor sagde; alting med måde....

    SvarSlet
  5. Marianne,tak fordi du beskriver det jeg tænkte om lige netop den vinkel.
    Jeg kan mærke, når vi har været på for meget kage, is og slik ( og jeg er vild med alle tre ting), så siger min krop fra, og en rugbrødsmad med banan gør godt i min mave ;-) så jeg støtter din mormor

    SvarSlet
  6. Efter min mening kan bogen læses på flere planer. Man behøver ikke at følge alt til punkt og prikke, men kan tage de oplysninger, som harmonerer med ens opfattelser. Et enkelt eksempel er, at vi går glip af mange næringsstoffer, hvis vi udelukkende spiser hvidt brød, som mange mennesker gør. Et andet eksempel er, at mange ørebørn ikke tåler mælkeprodukter.
    Selv er jeg ked af, at mit barn ikke fik en bedre kost, da han er så adfærdsvanskelig, at han har brudt med sin familie - og bl.a. derfor er jeg en søgende sjæl. Men også fordi jeg har en far med diabetes, der har skullet lære at lægge sin kost om.

    SvarSlet
  7. madame, sådan er det nemlig, men tit kommer bøger som denne til at fremstå som frelsen selv, og "så er du selv ude om, at dit barn er så syg, for du kunne jo bare lægge kosten om" Sådan har jeg også hørt holdninger i forhold til kræftpatienter.
    Jeg sammenligner det lidt med de kristne, som mener at hvis man tror stærkt nok, så bliver man aldrig syg.Sikke en byrde at lægge på sine medmennesker.

    Og madame, det er jo ikke givet at dit barn havde fået det bedre på en anden kost, men at du søger, det kan jeg godt forstå.
    Jeg er slet ikke i tvivl om, at kosten har en stor betydning for vores velvære, og at vi i dette overflodssamfund har fået sygdomme pga forkert kost. Men når man, som jeg, har overværet, hvordan to overlæger udfra samme studie kan udlede to forskellige holdninger, ja så tager jeg tingene med et gran salt.

    Uh hvor er det svært at skrive, jeg ville tusind gange hellere sidde overfor dig og snakke sammen :-)

    SvarSlet
  8. Lene, jeg er jo altså af den holdning, at det, lægernes medicin (langt hen ad vejen) gør ved os, er noget vi skal forsøge at styre udenom. Spis ordentlig, brug hovedet og hold dig fri af selvforskyldte sygdomme, der skyldes elendig kost og ingen motion. Og undgå i øvrigt færdigretter. Det budskab vil jeg gerne udbrede. Men det er klart, at det budskab kan man få i mange andre bøger.
    Gav bogen dig slet ingen aha-oplevelser?

    SvarSlet
  9. madame, jeg er ikke færdig med bogen og bliver det nok ikke, for når test er stillet op, så jeg, uanset hvad jeg svarer,skal lægge min kost om (min fortolkning) så står jeg af, men Pernille Ålunds beskrivelse af, hvor godt hun fik det, da hun skippede kager og slik, den tog jeg til mig.
    Men en ekspert der udtaler, at vi drikker alt for meget mælk fordi vi er et landbrugsland! Hvor skulle vi få mad fra hvis vi ikke var et landbrugsland? Jeg tror han mener et land med mange malkekvæg besætninger, men jeg ved det jo ikke. Så en decideret ahaoplevelse har jeg ikke fået, men det er altid godt at blive udfordret på sine forforståelser.

    SvarSlet
  10. Alt med maade er vidst det bedste man kan laere ens boern, hvad spisevaner angaar. Lyt du til din sunde fornuft, for den er garanteret sund nok!

    SvarSlet
  11. Jeg har ikke læst bogen, men kun set uddrag på hjemmesiden.
    Der er ingen tvivl om at de går radikalt til værks, men de skriver også at man kan tage de ting til sig som man selv tror på.
    Vi spiser ret sundt, uden hurtige kulhydrater i hverdagen og jeg græmmes faktisk når jeg ser hvor mange børn der render rundt og spiser slik og usunde sager HVER dag, det er sjovt nok også ofte dem som har en ordentlig delle hængende ud over buksekanten. Desværre tror jeg ikke at sådan en bog gør at mange forældre tænker lidt mere på hvad der er godt for deres børn at spise istedet for hvad børnene plager om. Måske kan det hjælpe nogen, men faktum er at alt alt for mange spiser alt for ulødigt.

    SvarSlet
  12. Tina,jeg kom til at tænke på sønnens holdning til alkohol,han vil gerne nyde ikke fulde sig, det kan jeg vist godt overføre til mine madvaner. :-)

    Carina, du har helt ret, vi andre spiste også slik og drak sodavand, men ikke i det mængder som i dag. Læg så dertil færdigretter hver eneste dag, som madame påpeger, så har vi et spisemønster der garanteret giver problemer.

    SvarSlet
  13. Jeg er egentlig holdt op med at læse den slags bøger, der mere eller mindre skal fortælle mig, hvordan jeg skal leve. Og det er fordi jeg egentlig får det lidt halvskidt af at læse dem. For her i huset er det afgjort mig, der har sværest med at leve sundt, så jeg får simpelthen dårlig samvittighed overfor mig selv når jeg læser om alt det, jeg burde gøre. Mine unger derimod, de lever faktisk ret sundt. De kan ikke lide sodavand, og jeg kan tydelig mærke, at når de fx. har været på besøg hos deres faster, der har lov til at forkæle dem, så er det de helst vil have, når de komer hjem igen en rugbrødsmad, en skål med frugt og så gulerødder og agurk. Med et stort glas vand til. Og det er super dejligt, synes jeg!

    SvarSlet
  14. Nina, det er dejligt, når vore børn får sunde madvaner, og selv kan mærke at det er godt for dem.

    SvarSlet