fredag, december 21, 2007

STJERNEN I NATTEN


Smukt hænger mine tre stjerner, jeg ser dem hver morgen, når jeg kommer ind i stuen på vej til køkkenet. Når lampen tændes, sender den et blødt lys op til stjernerne, og jeg mindes en stærk pige.

Jeg mindes den sidste jul med dig, min smukke niece, jeg mindes den dag i efteråret, hvor jeg besøgte dig og din familie. Du sad i kørestolen, synet var blevet kraftigt reduceret pga. svulstens tryk på synsnerven, din tale var meget utydelig af samme tryk på nerverne til talemusklerne, din ene side var lammet, men alligevel udstrålede du en livsvilje, og der sad du og lavede de fineste perlemotiver. Jeg, som var rask, kunne nærmest ikke finde ud af mønstrene, mine fingre fumlede med perlerne, men du satte dem sikkert og præcist på plads. Din mor og du forstod hinanden nærmest uden ord, der var megen latter og kærlighed tilstede, og jeg nød at være en del af jeres samvær.

Julegaven til os det år var de tre smukke stjerner, og jeg er så glad for dem, de er noget af det, jeg glæder mig til at pakke ud hvert år til december.

I dag kunne du være blevet 18 år, men sådan skulle det ikke være, dit liv sluttede, da du var 15½ år. Stadig i dag er det svært at fatte, at en så stærk og livsglad pige kun fik så kort tid her på jord.

I dag er det tid til en stille tanke og en bøn med tak, fordi vi fik lov til at kende dig.

I dag tænker jeg på din far, din mor og din lillesøster, som formår at leve med savnet af dig side om side med livsglæden.

14 kommentarer:

  1. En smuk tanke til en smuk pige, som ikke fik lov til at være her.

    SvarSlet
  2. Dejlige ord til en dejlig, elsket og savnet pige!

    SvarSlet
  3. Sikke nogle flotte stjerner - kan kan godt forstå at de betyder meget for dig Lene. Jeg syntes altid det er hårdt når børn, unge mennesker forlader denne verden - det er så uretfærdig og meningen med livet bliver svær at forstå. Jeg forstår at dagen i dag er til eftertanke, stilhed og at tænde et lys. Det vil jeg gøre i mindet om din niece.

    SvarSlet
  4. Stærke og smukke ord om en stærk pige. Puha...Lene, mine egne følelser bliver ramt, der hvor de gør ondt.
    Pas godt på Stjernerne samt den unge stjerne, som nu er i Himlen.
    Tak :-) og knus til dig.

    SvarSlet
  5. Hvor er det nogle skønne stjerner. Jeg kan sagtens forstå at de må og skal være en del af din jul. Din niece lyder som en stærk og dejlig pige, som fik alt for kort tid i denne verden. Den lille historie ramte mig lige i hjertet, der hvor det gør allermest ondt, så der trillede et par tårer for dig og din niece.

    SvarSlet
  6. Det var alt for kort, men jeg er så taknemmelig for, at de kiggede forbi, de dejlige unger. Vi er blevet givet en gave, Lene. Sådan skal vi huske dem, som ikke er mere og det ved jeg, at du gør.

    Jeg sender en varm tanke til dig og din familie på denne dag.

    SvarSlet
  7. Kæreste Lene, du fik tårene til at trille med de smukke og inderlige ord - som er skrevet til din elskede niece - men også vækker genklang hos andre der har mistet et højtelsket ungt menneske, deriblandt mig. Tak for den stille stund med smukke ord - og egne minder ...

    SvarSlet
  8. Hvor var det stærkt, bevægende. Jeg sidder med tårer i øjnene. Alt for kort et liv, som fik ende før det begyndte, genkender følelsen, bl.a. i går, hvor det var mig, der skrev. Aligevel berører og bevæger det her mig også meget.

    SvarSlet
  9. Klump i halsen synkes.

    SvarSlet
  10. Tak alle sammen, jeres kommentarer varmer utrolig meget.

    SvarSlet
  11. Smukke ord til smukke stjerner og specielt den ene smukke stjerne.
    Dine ord ramte, hvor er det for kort et liv.
    Varme tanker til dig!

    SvarSlet
  12. Jeg mangler ord og har en klump i halsen. Det er så
    Smukt beskrevet og giver tanker om hvordan livet også er.

    SvarSlet
  13. ...snøft.

    Øv. Mit tudegen er aktiveret.

    SvarSlet