onsdag, marts 05, 2008

EN FRAKKE

Kinderne gløder efter en dejlig lang tur i kulden, her er dog ingen sne, og solen, der skinnede så dejligt i morges, er også væk.

Både pandebånd, handsker og halstørklæde var i brug, og jeg priste mig endnu en gang lykkelig for min dejlige jakke. Siden jeg købte den, har den hængt på mig. Det er en lækker oilskinsfrakke med en lun vest indvendig, som kan tages af til sommer.

Store lommer til mobil, nøgler og kamera og en indvendig lomme i ryggen til de harer, jeg måtte skyde på min vej. Nu er det ikke lige jagt, jeg gør mest i, så min lomme bliver brugt til handsker og pandebånd, det giver mig sådan en lille fin popo.

Indtil nu er den blevet brugt ved alle lejligheder, for jeg har ikke andre, jeg kan bruge.

Jeg har en lækker frakke, tyk og ulden, smart og elegant, men jeg er blevet for lille til den, så nu har jeg bestemt, at jeg skal finde en skrædder, som kan sy den om.

Da jeg var barn, fik min mor af og til sine gamle frakker, som stadig var gode, syet om til min søster og mig. Det var så spændende at være hos skrædderen og få taget mål, og her var ingen sure miner over at få omsyet tøj. Vi syntes, vi var så smarte, når vi endelig fik dem på. Og så var det spændende at være i skrædderens stue, der var fyldt med stof i alle mulige farver, og der hang tøj, som ventede på at blive hentet. Det kunne være dejligt med sådan en personlig skrædder, som lige vidste, hvad der klædte mig ;-)

18 kommentarer:

  1. Det lyder som en dejlig tur i din oilskinsfrakke :) Jeg havde en engang, som jeg elskede, men den blev for stor - eller jeg blev mindre, så den blev smidt væk, men idag kunne jeg godt ha' brug den - i stor størrelse ;)
    Jeg vil straks skrive den på min liste, for når jeg får en hund, så er den er must have.
    God dag til dig.

    SvarSlet
  2. tak i lige måde Helle,den er nemlig praktisk og selv når den bliver gammel og slidt, synes jeg den er pæn.

    SvarSlet
  3. Jeg har 2 par uldfrakker hængende jeg længe har tænkt mig skulle lægges op. De er en smule for lange men ellers meget fine. Jeg forhørte mig i går hos den lokale skrædder, 150,- for en oplægning. Jeg tør ikke selv gå i gang så jeg må snart afsted :)

    SvarSlet
  4. din lokale skrædder, hvor er det henne :-)

    SvarSlet
  5. Uh, nu kan jeg ikke huske navnet. Min og min kan måske diskuteres - jeg har endnu ikke brugt dem ;) Men det er omkring nr. 55 på Østerbro i Aalborg.

    SvarSlet
  6. Stine, det er fordi der jo også er et par stykker på Vesterbro, hvor en er god og en er dårlig, og jeg kan ikke huske, hvem der hvad :-)

    SvarSlet
  7. Det har jeg vist egentlig også hørt. Jeg har ikke prøvet dem her på Østerbro, men deres kjoler ser fine ud, prisen er rimelig og det kan vel ikke være så svært at lægge en frakke op. Min symaskine kan dog ikke klare det tykke stof...

    SvarSlet
  8. Den ser sør'me også god ud, Lene, den frakke! Jeg kan godt huske den fornemmelse af at være hos skrædderen - og også fornemmelsen at at få noget helt unikt :-)

    SvarSlet
  9. Stíne, alle skræddere burde kunne lægge op, men min skal syes ind i skuldrene også :-)Min symaskine kan heller ikke klare de tykke stoffer.

    et cetera, den er dejlig varm :-)

    SvarSlet
  10. Jeg har også overvejet om mine skal lægges ind. Jeg tror dog jeg lader være, for selvom det er nogle gode uldfrakker er jeg meget kuldskær så der skal helst være plads til en varm trøje under. God jagt efter en god skrædder - giv endelig lyd hvis du finder en god af slagsen :)

    SvarSlet
  11. Mettes Skrædderi i Middelfart skulle vist kunne anbefales ;)
    ( se evt. mere på hendes hjemmeside http://www.mettesskraedderi.dk )

    SvarSlet
  12. mrsbaloui, øv det er bare lidt langt at køre :-) så jeg tror jeg søger videre.

    SvarSlet
  13. Lækker frakke du har dig. Sjov detalje med lomme til døde kaniner. Jeg har også gået i omsyede frakker som barn, men det var min mor der syede. Jeg var også rigtig glad for det, og voksennederdelene der blev syet om til mig var også et hit.
    Min veninde er designer og har sin egen skrædder og jeg så imponeret over det håndværk hun mestrer. Hun syr en frakke på tolv timer - ren sytid. Jeg kan ikke slet blive færdig med at sidde og kigge på det færdige resultat og de fine detaljer. Men det er jo herovre - jeg kender ingen i Aalborg.

    SvarSlet
  14. Gitte, jeg har set det lækre tøj din veninde designer, og som skrædderen syr så fint.
    Jeg må til at spørge rundt omkring, der må da være nogen, som kan anbefale én.

    SvarSlet
  15. Godt nok noget der mangler i min barndom, kan jeg læse. Hmmmmm.
    Men min moster syede stort set alt vores tøj, og det var godt.
    Er superglad for min oilskinsfrakke, den er lang og god og meget slidt, men det gør ikke noget, den bliver smukkere og smukkere.

    SvarSlet
  16. Det sidste du skriver, sister, er netop det jeg kan lide ved oilskinsfrakker. Før jeg fik min egen, brugte jeg flittigt landmandens aflagte :-)

    SvarSlet
  17. Det er en meget smuk jakke, du har! Og v�ldig praktisk at man kan tage indervesten af. Jeg husker ogs� tiderne, hvor alt blev syet om. Og hvis stoffet er fint - er det jo ogs� mere rimeligt end hele tiden bare at kassere.

    SvarSlet
  18. Madame, den er bare dejlig :-)
    Og især frakker af ulden stof kan jo holde i mange år. Jeg kunne også give den anden frakke til genbrug, men jeg har fået den af mine børn og mand, og jeg er rigtig glad for den.

    SvarSlet