mandag, maj 19, 2008

AFTENSTEMNING



Nu går solen sin vej
for at skinne på andre,
for alle på jorden har brug for dens lys,
og de håber og venter
på dagen, du skaber,
for kun i din sol, Gud, kan livet fornys.

Nu går landet til hvile
og travlheden dæmpes,
og hjemmene fyldes af aftnens musik.
Vær med den, kære Gud,
der må sidde alene,
og den, der nu slider sig træt på fabrik.

Nu er timen til stilhed,
til bøn og til tanker,
til ord, som har vægt, og som kræver et svar.
kom og rør ved os, Kristus,
så vi bliver åbne
for glæden og livet og freden du har.

Nu er timen, hvor du
dømmer alt det, vi gjorde,
som vendte os bort fra vor næste og dig.
Nu er timen, hvor du
sletter alt det, der skiller,
hvor du siger: 'Kom, og vær hjemme hos mig'.

Nu går solen sin vej
men vi er ikke ene,
for du, Herre, lever og vender vor frygt,
så når du er i mørket,
er det ikke mørke,
når du er iblandt os, da sover vi trygt.

Holger Lissner

melodi
Erik Sommer

7 kommentarer:

  1. Kæft et smukt billede :-D

    SvarSlet
  2. Tak for tanker til eftertanke og ro.
    Det er godt med nye salmer, selvom man kan føle sig en smule fremmed i kirken, når der slet ikke er nogen af dem, man kender ;-)

    SvarSlet
  3. En af mine yndlings salmer, så smuk.

    SvarSlet
  4. Bambi72 og det er taget fra mit bilvindue på motorvejen :-)

    Jeanette Mariae, selv tak :-)

    Conny, jeg vil også helst hvis der er sange, jeg kan synge med på, men jeg synes, vi har så mange dygtige nutidige salmedigtere, som formår at skrive udfra vores hverdag, så jeg er glad for min tid i FDF, hvor jeg lærte mange nye af slagsen.

    Kagekone, jeg tror vi har samme smag, "du som har tændt millioner af stjerner", kan vi vist også blive enige om :-)

    SvarSlet
  5. Vi er helt enige - "Nu går solen sin vej" og "Du som har tændt millioner af stjerner" er så smukke salmer. De kan begge give kuldgysninger - specielt i forbindelse med et billede som det du har taget.

    SvarSlet
  6. Stine, vi er heldige, at vi har fået lov til at lære de salmer meget tidligt, for andre har nok først lært dem, da den nye salmebog kom :-)

    SvarSlet