onsdag, maj 07, 2008

ANTONIUS!!

Tina tog mig på ordet og gav bolden op til Antonius, den røg til Irland og videre til Danmark.
En bold kom også her og jeg har grebet, men kan ikke finde nogen ;-)

Mange har spurgt, hvad Antonius er.

I min udgave (undskyld hukommelsen), så spilles Antonius på hver side af et hus (helst), et stort hegn eller lignende kan vel også bruges, men man skal ikke kunne se hinanden, og man skal kunne løbe over til hinanden på begge sider af huset/hegnet.

To hold står klar på hver sin side af huset, en kaster en bold over taget, mens man råber Antonius, det andet hold skal så gribe bolden. Griber de den, må de løbe omkring huset, og så snart de kan se modstanderne, råber de ANTONIUS.

Modstanderne skal nu stå helt stille. Den, der greb bolden skal tage tre skridt/spring og så en spytklat! Hvor spytklatten lander, må boldgriberen stille sig, og hun skal nu forsøge at kaste bolden i en modstanders arme, der er formet som en cirkel foran personen. Kan hun det, er den modstander ude, og bolden kastes igen, indtil man har fundet en vinder.


Her er en anden variant, men sådan husker jeg det ikke. Og vi kunne vældig komme op at skændes, især min søster og jeg, når vi var på hver sit hold. Specielt om hvor spytklatten landede ;-)

12 kommentarer:

  1. Hvis bolden ikke kommer over taget, så råber man: Antonius ---- kommer ikkeeeee. ;)

    SvarSlet
  2. Jeg kan ikke huske hvilke regler vi spillede med, men jeg vil gerne være med :-)
    http://susan.smartlog.dk/antonius-post137354

    SvarSlet
  3. Og naar det ikke lykkes helt at faa den over taget raaber man "RUNDSTYK"!, saa oeeeeh... RUNDSTYK!

    SvarSlet
  4. Helle, se det vil jeg godt være med til, men huske det kan jeg ikke :-)

    Susan, bolden er kastet :-)

    Tinam, det må være fordi du er så meget yngre end mig :-) for det kan jeg ikke huske

    SvarSlet
  5. nå der kom lige lidt for mange bogstaver med, Tina, træk selv fra, please :-)

    SvarSlet
  6. Ja, spytklatten!
    Man udviklede en formidabel evne til langspyt.
    Jeg har ikke set generationen efter os i den leg.

    SvarSlet
  7. Lene - sikke en flot beskrivelse, det har jeg altså aldrig leget, mon det er noget som hører Nordjylland til. Må lige spørge min mor - som jo er fra Sæby.
    Men det lyder som om at der kunne gå rigtig mange timer med det.

    SvarSlet
  8. Jeg havde helt glemt den leg, men nu står den lysnde klart for mig. Det var sjovt at 'genfinde' den, Lene!

    SvarSlet
  9. farmer, man blev rigtig god til at spytte :-) jeg har kun set legen, når vi var voksne, som satte den i gang ved FDF. Vores gård egner sig ikke til det, da man kun kan løbe den ene vej, og det er ikke sjovt.

    Sister, godt du kunne forstå det, det er svært at beskrive noget, der sidder i kroppen :-) Som du kan se af kommentarerne kender både farmer (fyn) og madame (sjælland) til den. Og jeg kommer jo fra midtjylland, Susan fra sydjylland, Irene og Tina fra Fur, så den leg har været rundt omkring :-)

    SvarSlet
  10. Madame, ja jeg fik selv helt lyst til at lege den. Vi snakker om at have familietræf i mine forældres sommerhus til sommer. DET hus er fantastisk til Antonius, jeg tror vi skal have vore børn og ægtefæller med til en omgang Antonius :-)

    SvarSlet
  11. Undskyld Lene, men jeg kom til at tænke på lækker flæskesteg og ikke leg ;-) Sender smil og solskin herfra, selvom du givet har en masse i forvejen ;-)

    SvarSlet
  12. Jeanette Mariae, det er helt i orden :-) jeg samler på smil og solskin, så tak :-)

    SvarSlet