onsdag, maj 07, 2008

BARNDOMMENS LAND

Dagen tilbringes hos min far, og lige nu mens han sover middagssøvn, går jeg stille rundt og nyder mit barndomshjem.

Jeg er kommet af sted uden kamera og med en mobil på lavt batteri, og det ærgrer mig.

Liselotte skrev om Dansk Have Selskab for nylig, og her i mine forældres have nyder vi frugten af et medlemskab af denne forening. Da mine forældre byggede hus i 70, kunne man få havearkitekt fra Dansk Have Selskab til at tegne haven, når man var medlem.

Huset er bygget som en lige vinkel, og inde i vinklen er den overdækkede terrasse, ud fra den er der ved hjælp af fliser lavet små bede, som lige nu er allersmukkest. Tulipaner står sammen med den flotteste mørkerøde rhododendron og stråler om kap. Der er små blå blomster (undskyld Ella, du har fortalt hvad de hedder ;-) klokkescilla tror jeg. En flot troldhassel, som mine forældre fik i sølvbryllupsgave, står i et hjørne, den har givet mange grene, som hænger rundt om i vi fem børns hjem. Hjemme hos mig står en troldhassel så smuk midt på græsplænen, den er også en aflægger heraf.

Længere ned i haven er der æbletræ og kirsebærtræ, der er en lille bålplads, og der er staudebede og køkkenhave med højbede.

Jeg elsker at være her, og solen varmer mine hvide ben, for jeg husker jo min mors råd, ud i solen Lene. Her er godt at være.

10 kommentarer:

  1. Det lyder til du har en dejlig stund hjemme hos din far og barndomsminder er dejlige at have..kan du nyde hele dagen der, eller skal du i aftenvagt?

    SvarSlet
  2. Det er vist en rigtig dejlig have, og levende beskrevet! Og ja, sol på benene er skønt. :-)

    SvarSlet
  3. Jeg kan ikke lade være med at spekulere på om jeg mon er gået forbi på mine ture fra bussen og ned til biblioteket, eller mine ture rundt til mine BK lånere. Uanset hvad så lyder det som en rigtig dejlig dag :)

    SvarSlet
  4. Det lyder som en dejlig have, hvor der kan ses en masse farver efterhånden.
    En skøn tur gennem barndomshaven.

    SvarSlet
  5. Anne, jeg har fri i dag, men der var to landmænd, som skulle have aftensmad, så jeg er hjemme igen :-)

    Lea, den er skøn, og nu var jeg nødt til at bruge ord i stedet for billeder :-)

    Stine, huset er hvidt og ligger lige ud for udkørslen fra skole, hal og svømmebad :-) vi kunne stå sent op :-)

    Conny, vi nød solen,varmen og de smukke farver :-)

    SvarSlet
  6. Så er jeg helt sikkert gået forbi, jeg gik langs Frederiksberg, op forbi dyrlægen og under tunnelen til skolen.

    Nu er jeg ikke med bus mere, Kasper har fået nyt arbejde, så nu kommer jeg i bil. Næste gang kommer jeg nok til at kigge efter et hvidt hus ;)

    SvarSlet
  7. Stine, hvis du ikke gik under tunnelen, men tog vejen, så kigger du på huset gemt bag træer, når du står på skolens side af vejen :-)

    SvarSlet
  8. Så har jeg stået og kigget på huset mens jeg ventede på Kasper, hvor er verden altså lille!

    SvarSlet
  9. Det lyder som en eventyrlig dejlig have, Lene, og vi behøver ikke billeder, for din beskrivelse får alle billederne frem i widescreen.

    SvarSlet
  10. Stine, verdenen er lille, og jeg bliver helt rørt over at andre kender min barndomsby og skole :-)

    Tak madame, så lykkedes det mig at beskrive den med ord :-)

    SvarSlet