søndag, juni 01, 2008

MMMMMHH

Dagen i går var skøn, jeg stornød hvert et minut.


Vi nåede en tur ned forbi søen, men mellem læhegn og skov var der alt for varmt for to så varme mennesker som min far og jeg.


Han har givet evnen til at svede videre til alle sine fem børn, så det er ikke pga. alder, at jeg indimellem tapdrypper af sved. Som unge var min søster og jeg svært forbistret over den gave. Her stod vi fredag aften med krøllejernet og lavede det smukkeste pandehår, kun for kort tid efter til bal på kroen at kunne konstatere, at varmen fra de mange mennesker og vores vældige dansen til levende musik fik pandehåret til at ligge totalt glat op af panden.


Vi nåede dog ned til markerne bag skoven og kunne se på to rådyr, der gik og nippede til kornet et par marker væk.


Fødselsdagslagkage skulle der til, og på terrassen var der dejligt køligt, så vi kunne sidde ude, mens vinden og parasollen sørgede for den lave temperatur.


Om aftenen kørte vi datteren hjem til højskolen, og inden da fik vi et udsøgt måltid mad på Restaurant Strandtangen. Vi tre gamle fik kalvefrikassé, lækkert mørt dansk kalvekød, nye danske kartofler og grøntager, der var lige som de skulle være, sprøde hvide og grønne asparges, gulerødder og ærter. De unge fik dels indbagt mørbrad med risotto, hvide asparges og langtidsstegt tomater, dels oksefilet med ærtepuré, hele nye gulerødder og smørstegte nye kartofler.

Og mens de andre tog kaffe, kunne landmanden og jeg godt klare en dessert ;-) Vi fik hvid chokoladeis, rabarberkompot, filochips og rabarber granité. En himmerigsmundfuld.

En dejlig dag.

9 kommentarer:

  1. sikke en dejlig dag I har havde...mine tænder løber da helt i vand med den menu-beskrivelse :-)

    SvarSlet
  2. Den kage ser godt nok pragtfuld ud - min mund løber i vand nu... ;)

    SvarSlet
  3. Husk nu servietten Anne og Stine :-), tastaturet bliver så træls ;-)

    SvarSlet
  4. - Ååååhhh, hvilken vidunderlig lagkage...og så alt det andet gode mad, du nævner...Hvor er det dejligt at læse om sådan en hygge, og hvor har I fortjent det.

    SvarSlet
  5. En dejlig dag, lækker mad, og for ikke at glemme en lækker lagkage med stor flotte jordbær:-)

    SvarSlet
  6. Johanne, det var virkelig lækkert, og jeg nød det :-)

    Judith, de jordbær smagte bare godt, trods de ikke var danske :-)

    SvarSlet
  7. En dejlig dag - og dejlig læsning, Lene - og så dine skønne, skønne billeder - det er Danmark når det er smukkest en juni-dag! :-)
    Det er så sundt at kunne svede - selv har jeg utroligt svært ved det - og det er decideret ubehageligt ind imellem ...

    SvarSlet
  8. Dansk sommemenu,uhm....

    SvarSlet
  9. et cetera, tak :-) og angående at svede, for lidt og for meget er begge en pestilens.

    Jette, nemlig :-)

    SvarSlet