søndag, august 24, 2008

BERLINERPOPLERNE

Madame og sister bonde vil gerne høre min mening om bogen.

Når jeg læser, læser jeg hurtigt, så der er mange detaljer, der måske hurtigt er glemt eller måske slet ikke er blevet lagt mærke til. Det er nu engang min læsestil og den kan jeg lide, så det ændrer jeg ikke på. Det, der hænger ved, er godt, oplevelsen, mens jeg læser, kan ingen tage fra mig.

Berlinerpoplerne er læst på en eftermiddag, jeg har følt mig i godt selskab, jeg syntes, den var nem at læse og nem at komme ind i.

Man får historien fortalt på skift rundt blandt de fire hovedpersoner, de tre brødre og barnebarnet. På sin vis er de hver især let karikeret, her er bondemanden, der aldrig flyttede hjemmefra og som er dybt afhængig af sin mor og slet ikke ser forfaldet på gården. Her er bedemanden som menes at være dybt kristen, med styr på alle detaljer, en dygtig, professionel bedemand. Her er den fortabte søn, som flygtede, fordi han ikke passede ind i normerne på gården, bøssen som trives i København. Her er den voksne kvinde, som stadig har brug for forklaringen på, hvorfor hun blev forkastet af sin fars familie.

Og alligevel er de ikke karikaturer. Jeg synes om de forskellige personer, jeg kommer til at holde af dem.

Og så synes jeg, det er sjovt, at jeg elsker historier med en form for rengøringsproces. Her bliver ryddet op i det gamle skidt, det bliver brændt, og der bliver gjort hovedrent, både bogstaveligt talt men også i overført betydning. Jeg, der hader rengøring, elsker historier, hvor man smøger ærmerne op og gør rent og får alt det pæne frem igen.

12 kommentarer:

  1. Tak, Lene! Det lyder virkelig som en roman for mig også - nu er jeg slet ikke i tvivl :-)

    SvarSlet
  2. madame, nu venter jeg så på din mening :-)

    SvarSlet
  3. Jeg er vild med de bøger. De findes som tvserie i Norge, jeg så det første afsnit da det blev sendt i svensk tv.
    Det er sjovt at høre du elsker bøger med "rengøringstema" - jeg tror godt jeg ved hvad du mener. Har du to´eren Eremitkrebsene indenfor rækkevidde ??

    SvarSlet
  4. Elsker dit udtryk; Historier med en form for rengøringsproces!
    Det gør jeg også! - og jeg er bestemt ikke glad for at gøre rent !

    SvarSlet
  5. Gitte, bogen er bestilt på biblioteket :-) Og måske er det det at kunne handle, at kunne gøre noget aktivt, der tiltaler mig :-)

    Miri, det er skønnere at læse om det :-)

    SvarSlet
  6. Ja, det er nemlig fedt og genkendelsen i den klarhed alle former for rengøring på alle planer har i sig - BAGEFTER !!!

    SvarSlet
  7. Jeg har bestilt bogen på biblioteket, står som nr. 4. Nu glæder jeg mig endnu mere til at læse den.
    Historier med en form for "rengøringsproces", dejligt udtryk :-) De bøger er jeg også med på.

    SvarSlet
  8. Tusind tak Lene - så må jeg hellere forsøge én gang til. Kan godt huske de 2 første brødre. Flot beskrivelse.

    SvarSlet
  9. Glæd dig Johanne :-)

    Selv tak Sister, Jussi Adler Olsen er også på boglisten her hos mig nu.

    SvarSlet
  10. Jeg har læst både Berlinerpoplerne og Eremitkrebsene.
    Det er på en gang både lette og melankolske bøger. Jeg synes der er lidt af den samme stemning som i Annemarie Løns Prinsesserne.
    Glæder mig til den 3.bog i rækken.
    Jeg har købt mine gennem Gyldendals Bogklub, mon ikke nr.3 også snart dukker op der?

    SvarSlet
  11. Velkommen her Hanne, og din kommentar får mig til at huske på endnu en gang at jeg skal have laæst Prinsesserne :-)

    SvarSlet
  12. Så hyggelig at dere liker trilogien til Anne B. Det gjør jeg også, og jeg er så glad i Erlend og Krumme at når jeg er på Gråbrødretorv må jeg kikke opp for å forsøke å tenke meg hvilken loftsleilighet de bor i.

    Men altså: Dere må lese mer av Anne B Ragde. Hun har et stort forfatterskap. De tidlige bøkene er veldig annerledes enn dem hun har skrevet de siste årene, - men gode, til dels veldig, veldig gode.

    SvarSlet