onsdag, september 17, 2008

EN PLASTPOSE,


et stiklagen, et par nettrusser og et tæppe.

Det var remedierne i forflytningskurset i dag. Vi skulle lære at beskytte os selv og gøre det behageligt for patienterne, når de skulle vendes, flyttes højere op i sengen, når de skulle på bækken eller når de skulle have sengetøj skiftet, mens de lå i sengen.

Mange af koncepterne indenfor behandlingen af apopleksi og hjerneskadede patienter tager ikke altid højde for arbejdsmiljøet, hvilket mange nedslidte plejepersonaler vidner om, så det har en norsk fysioterapeut og arbejdsmiljøforsker arbejdet med gennem mange år, og nu var tiden kommet til os.

Det var rigtig godt, og vi forsætter i morgen, det er skønt at få lov til at arbejde sammen med sine kolleger i øvesituationer, hvor der er tid til at diskutere.


Og morgenstunden var som altid smuk at se på.

11 kommentarer:

  1. Det er meget spændende med nye tiltag, der kan aflaste. Bliver spændende at høre om imorgen.

    Iøvrigt smukt, smukt morgenbillede igen ;-)

    SvarSlet
  2. Jeanette Mariae, det virker til at være noget, vi kan gå hjem og bruge. Mine morgener er næsten altid smukke, så at fotografere er en fryd, tak :-)

    SvarSlet
  3. Lene, det er altid så dejligt at læse om din begejstring :-)

    Du er heldig med den... og din morgenudsigt :-)

    SvarSlet
  4. Liselotte, jeg er nem at begejstre, og lejring og forflytning er mine hjertebørn :-)så jeg er heldig :-)

    SvarSlet
  5. jeg arbejdede for nogle år siden i hjemmeplejen i en kort periode...når vi skulle forflytte ældre, brugte vi ofte "silke"lagner og de ældre smuttede rundt så let som ingen ting...og det larmede ikke så meget som jeg synes plastikposer gør :*), men hvad bruger i engangstrusser til?

    SvarSlet
  6. I sidste uge var jeg prøvekud til forflytning på den måde at jeg var patienten der næsten ingenting kunne. De nye microfiberduge
    ( tror jeg nok det er )er ret fantastiske. Det går hurtigt, nemt og som pasient mærker du ikke ret meget.

    Meget smukt billede:-)

    SvarSlet
  7. Anne, nettrussen: det ene ben ned over hovedet, det andet ben kom den lamme arm ind i, så den ikke faldt ned i forbindelse med forflytning :-)

    Judih, vi har haft spilerdug i lang tid, men det er først nu, at jeg kan se, at vi kan bruge dem til langt mere end vi gør :-)

    SvarSlet
  8. Selvfølgelig...smart...da jeg var på Slagelse Sygehus blev engangstrusserne også brugt som bhér til nybagte mødre...et lille klip og der er ingen ben i trussen
    ;-)

    SvarSlet
  9. Det er så godt med alle de kursuser, men, men får i tid til at gøre det rigtige når i kommer afdelingen?
    Nu må du ikke misforstå mig, for jeg synet det er godt i laver kursus i forflytning, så i ikke bliver skader og at det bliver så skånsom for patient som muglig

    SvarSlet
  10. Conny jeg ved godt hvad du mener, men vi er mange af sted, så vi har et fælles mål at få det her udbredt til resten af afdelingen.

    SvarSlet
  11. Anne, det trick blev også vist mhp. de barmfagre kvinder, som i liggende stilling får alle herlighederne op i ansigtet.

    SvarSlet