fredag, september 05, 2008

NATURENS GAVER

15 kg krondyrkød blev afleveret hos en slagter sidste uge, nu har jeg 17 spegepølser, så mon ikke folkene skal have hjemmebagte boller med vildtspegepølse, når kartoffeloptagningen for alvor går i gang?


Og i det sidste I Form blad er der opskrift på blommechutney, så jeg skal vist hen og se, om der er flere blommer på træet, for der svinder hurtigt i fadet herhjemme.


Hyldebærrene er også snart klar, hyben kunne jeg nok finde nu, men jeg er ikke den store landhusmor, så det bliver lysten, der driver værket.

Min mor lavede den bedste hybenmarmelade, da jeg var barn. Vi hjalp med at rense hyben, det var et værre klø og pillearbejde, men bagefter kom det sjove. Kødhakkemaskinen blev spændt fat på bordet, og så var det vores opgave at dreje håndtaget, så der blev den fineste hybenmos, den blev så efterfølgende lavet til marmelade. Opskriften har vi endnu ikke fundet, for senere hen, efter vi var blevet voksne, gik min mor over til at lave hybenmarmelade med halve hyben, men det er slet ikke det samme.

Forretten i aften bliver en skive rugbrød med spegepølse ;-)

15 kommentarer:

  1. Uhm... sådan en spegepølsemad... *suk*

    Rigtig god weekend, Lene, selvom der skal arbejdes lidt :-)

    SvarSlet
  2. Liselotte, du må komme på besøg, så skal jeg servere en spegepølsemad :-)

    Tænk jeg glæder mig ligefrem til at skulle på arbejde, det er faktisk lang tid siden jeg har gjort det :-)

    SvarSlet
  3. Den spegepølse ser sørme godt ud - mine tænder løber i vand!

    God arbejdslyst og god weekend, Lene!

    :-)

    SvarSlet
  4. Sikke dog en spegepølserigdom - den forret ville jeg gerne smage ;)

    Hybenmarmelade er også en af mine favoritter og jeg kunne godt finde på at finde mig en klitstrækning og plukke til nogle glas i morgen.

    SvarSlet
  5. Leverer slagteren så hjemmelavede spegepølser retur? Hvor fantastisk! Man kan virkelig se forskellen til de der maskinpressede tingester.

    Blommechutney lyder nu også rigtigt godt - måske man skulle forsøge sig.

    SvarSlet
  6. Tak Henriette, jamen der er også en spegepølsemad til dig, hvis du kommer på besøg i din barndoms region :-)

    Sifka, den smagte så godt, her behøves ingenting ovenpå, der var smag og kraft i spegepølsen :-)

    Nille, og man kan smage forskellen :-) Jeg skal også prøve blommechutney, så nu vil jeg hen og plukke inden regnen begynder :-)

    SvarSlet
  7. Den ser meget lækker ud den vildtspegepølse.

    Vi har jagt her på gården, men har endnu ikke prøvet at få slagteren til at lave vildtspegepølse, det er gerne lammepølser, vi får lavet i stedet for. Måske vil skulle prøve næste gang, vi får vildt fra jægeren.

    Blommerne ser meget lækre ud. Jeg kan godt forstå, at de forsvinder hurtigt. Jeg elsker dem friske og som marmelade også. Chutney har jeg endnu ikke prøve at lave, men det lyder lækkert.

    Og hybenmarmelade, ja der er også sjove mindelser om produktionen af mange, mange glas af slagsen her. Det var dog bare ming gamle søde tante Olga, der præsterede marmelade.

    God weekend, kære Lene ;-)

    SvarSlet
  8. Jeanette Mariae, der er rigtig meget kød på en kronhjort, så jægeren, som parterede, anbefalede, at vi brugte noget af kødet til spegepølser. Og da vi bruger meget pålæg, så er det en nydelse.

    Også en god weekend til dig og dine kære :-)

    SvarSlet
  9. Uhm, hvor lækker, her "nøj's" vi med dyrespegepølse, der nu også er rigtig god. Go' arbejdslyst :)

    SvarSlet
  10. Jette, det er helt sikkert også lækkert. Tak og god weekend til dig og dine :-)

    SvarSlet
  11. Spegepølse og gerne spist udendørs som en klapsammenmad, så kan det ikke blive bedre.. :-)

    SvarSlet
  12. Anne, jeg får helt lyst til en klapsammen mad nu :-)

    SvarSlet
  13. Tør ikke vise gemalen dine spegepølser :P
    Kender godt det med skønne opskrifter fra ens barn- og ungdom, som man ikke får fingre i inden det er for sent - så må man gemmerne igennem og håbe på at finde dem senere hen.

    God weekend til dig og din familie Lene.

    SvarSlet
  14. Uhmmmm sikke lækkerier du kan diske op med :-)

    SvarSlet
  15. Tak i lige måde Else

    Marianne, vi har fået en del spegepølsemadder i denne weekend :-)

    SvarSlet