mandag, september 22, 2008

NYE IDEER


I filmen Drømmen kommer en ung lærer til byen med nye ideer, både om læring og indhold, i det her tilfælde er det musikgenren, der gælder. Det starter så en grum fortælling, men også en smuk historie med masser af skønne billeder. Min oplevelse af den film kan du læse her.

Mit indlæg i går og kommentarerne dertil fik mig pludselig til at huske, hvornår jeg første gang mødte den salme. Det var nemlig ikke som voksen FDF leder, som jeg tænkte i går.

Salmen er oprindeligt fra 1963, men mit møde foregår omkring 1970/71 Jeg begyndte at spille guitar, da jeg var 12 år, og jeg følte mig rig, da jeg kunne 4 akkorder, C,F,G,D, alt kunne spilles med de fire akkorder ;-) syntes jeg. Senere hen fik jeg lært lidt flere, og så behøvede jeg ikke at holde pauser i spillet, når akkorden og melodien ikke passede sammen.

Vi fik to unge lærerinder (det hed det jo dengang) til byen, frk.A og frk B. Frk B var det mest elskelige menneske, sød og blid, altid med på moden i tøj, men styre de vilde drenge i min klasse kunne hun ikke, så en engelsk time kunne af og til være en prøvelse for både frøkenen og vi andre.

Frk. A derimod var en skrap moster, hun fandt sig ikke i larm og ballade, der blev stillet krav, og vi syntes ikke så godt om hende. Vi havde bl.a. frk. A til musik, og lidt efter lidt slækkede hun på stramheden og vi endte med at nyde de musiktimer.

Frk. A var også aktiv i KFUM/KFUK, der hvor hun kom fra. Og hun startede snart en børneklub op, og de skulle deltage i en høstgudstjeneste. Min søster og jeg blev bedt om at spille guitar dertil, og her mødte jeg salmen.

Jeg kan huske, at jeg diskuterede med min far, for jeg ville have, at alle de gamle støvede salmer skulle ud af kirken og så ind med de nye. Det var vi så ikke helt enige i, og i dag nyder jeg da også nogle af de støvede salmer. Gennem min FDF tid har jeg lært mange nye salmer, og de taler til mig i et sprog, som jeg forstår lige med det samme, så jeg er glad for, at flere af dem er med i den nye salmebog, men at Tak Gud ikke er med, synes jeg er en fejl. Der er helt sikkert mange, der synes at den er for enkel, melodien er ikke et kunstværk, men børn elsker at synge med på den, og de nemme lærte salmer er der også brug for.

Sådan en tur tilbage i minderne kalder mange andre frem, så jeg sidder her og smiler og nyder en kop varm hyldebærsaft. En god start på dagen skal man ikke kimse af.

3 kommentarer:

  1. Mmmm..hjemmelavet hyldebær - dejligt at kigge med i dit erindringsglimt.

    SvarSlet
  2. Nej, en god begyndelse er så vigtig !
    Tak for din historie :-)

    SvarSlet
  3. Gitte, mmmmm det smagte himmerisk :-

    Miri, selv tak og en god start og afslutning(dit indlæg i dag) er vigtig :-)

    SvarSlet