søndag, september 21, 2008

TILFÆLDIGHEDER?

Når nogen taler om, hvordan de har tænkt på en og så ringer vedkommende og hvad det betyder, eller når folk fortæller om bønnesvar, ja så må jeg indrømme, så har jeg været den, der tænkte spis lige brød til eller klap lige hesten.

Med årene er jeg blevet rundere og måske også fået mere erfaring, så i dag tænker jeg, ja hvorfor ikke.

Søndagen havde jeg valgt at starte i sønnens frikirke, ikke fordi jeg har tænkt at skifte fra folkekirken, men jeg føler mig rig, at jeg kan komme to steder og føle mig hjemme begge steder. Menigheden har en salmestafet, hvor de på skift vælger en salme til gudstjenesten.

I går følte jeg mig omsluttet af Guds natur og følte en taknemlighed for mit liv, og jeg sang det meste af dagen en af mine yndlingssalmer fra FDF tiden. Og hvilken salme havde stafetdeltageren så valgt i dag?

Jeg smilte og rettede mig op og sang af karsken bælg. Sikke en morgenstart.

Tak, Gud, for denne lyse morgen,
tak, Gud, for denne nye dag.
Tak, Gud, for kærlighed og varme
jeg kan leve af.

Tak, Gud, for mine gode venner,
tak, Gud, at nogen elsker mig.
Tak, Gud, at også mine fjender
elsket er af dig.

Tak, Gud, for evner og for kræfter,
tak, Gud, for hver ide jeg fik.
Tak, Gud, for ord at lytte efter
og for skøn musik.

Tak, Gud, for glæden ved at slide,
tak, Gud, for leg og dovneri.
Tak, Gud, når jeg hver dag kan vide
at jeg har værdi.

Tak, Gud, selv når det hele ramler,
tak, Gud, du holder fast ved mig.
Tak, Gud, når du af stumper samler
meningen hos dig.

Tak, Gud, for det dit ord har sagt mig,
tak, Gud, for hjælp når jeg er svag.
Tak, Gud, for glæden ved at leve
denne lyse dag.

9 kommentarer:

  1. Det er spøjst, når man oplever disse ,såkaldte, tilfældigheder :-)
    Og det var ellers en salme, fyldt af glæde :-)

    SvarSlet
  2. Man skulle tro der var en for foroven, der hade hvisket at du kom ,det sætter tangerne lidt igang

    SvarSlet
  3. Den sang fik lige mig tilbage til spejdertiden :-) Det er en skøn sang, en hvor man kommer til at tænke på alt det skønne i livet. Det som er værd at være taknemmelig for.

    SvarSlet
  4. Ja, det er det store spørgsmål, er tilfælde tilfældige ?
    Tak for salmen, Lene jeg kender den ikke, men teksten er fin så det er melodien sikkert også. Kan du ikke lave en youtubepræsentation ?

    SvarSlet
  5. Det var sjovt, at det var din salme, stafetdeltageren havde valgt. Jeg tror jo ikke, at det er tilfældig, Lene.
    Jeg har været ude for at lede efter muffinsforme i Kvickly. Jeg kunne ikke finde dem, men så gik en kunde rundt med kun muffinsforme i sin kurv, og jeg kunne spørge hende :-)

    SvarSlet
  6. Miri, det er et godt ord, spøjst, det kan jeg godt li :-)

    Conny, hvordan tilfælde opstår, det kan man nok diskutere meget, men jeg nød det :-)

    Valdemarsro, og børn elskr den sang, for den er enkel og man lærer hurtigt at synge tak Gud :-) og det er vel heller ikke så ringe endda ;-)

    Gitte, that's the question :-)Melodien er meget enkel, nem at lære, og jeg går nok ikke solo lige nu ;-)

    SvarSlet
  7. Det er en dejlig salme - fyldt med liv og glæde - og taknemmelighed. :) men jeg må indrømme, at jeg nok mest tror på tilfældighederne i livet...

    SvarSlet
  8. madame, du kom lige ind, mens jeg skrev. Efterhånden ved jeg snart ikke hvad jeg skal tro om de der "tilfælde", præsten prædikede også om Guds kærtegn, nemlig naturen og hvad kaldte jeg et af mine indlæg i forgårs ? :-)
    Og madame, jeg er glad for at du spurgte kvinden, for mine børn syntes altid jeg var pinlig, når jeg gjorde sådan noget :-)men ellers får man jo aldrig noget at vide :-)

    SvarSlet
  9. Helle, som sagt er jeg også grundlæggende skeptisk over for de der tilfældigheder, men ind imellem så sker der sjove og spøjse ting, hvor jeg tænker, er der en mening med det her?

    SvarSlet