onsdag, december 03, 2008

FLITTIGE KVINDER

Mens jeg prøver at tage mig sammen til at gøre noget, ligegyldigt hvad bare noget, tænker jeg på min mor og mormor.

Jeg er sådan skruet sammen, at jeg helst vil ligge på sofaen med en god bog, jeg har aldrig forstået folk, som for rundt og lavede noget af fri vilje. Omstændighederne har så gjort, at jeg må lave noget. Det er ikke sjovt at se sit lille barn kravle rundt på et rodet og beskidt gulv, så oprydningen blev sat mere i system, da vi fik børn. Og landmandskonetitlen gav mig også visse udfordringer, som jeg tog på mig, men grundlæggende så vil jeg helst ligge i den sofa ;-)

Min mor og mormor var flittige kvinder, og jeg forstod slet ikke, hvordan jeg kunne være den næste i linjen, indtil min mormor og jeg havde en snak. Hun blev forældreløs som 4 årig og voksede op hos to kærlige mostre, dengang havde man jo pligter som barn, men min mormor kravlede under ottomanen og lå og læste. Mens de andre søstre og mostrene ledte efter Anna, lå hun trygt og stille og læste i sine bøger.

Da min mor var færdig med realskolen, kom hun i huset hos min mormor. Min bedstefar havde et snedkeri, svendene og lærlingene var på kost og logi, så der var nok at gøre for en husmor.

Ud til gaden var der en kvist, på 1. sal var der altan, i stuen var der to bløde stole og et lille bord,. Her sad min mor og mormor og hyggede sig med bøger hver eftermiddag, og ofte glemte de tid og sted, indtil en af dem opdagede klokken, og så fik de forrygende travlt.

Efter den snak følte jeg mig nært beslægtet med dem igen ;-)


billedet repræsenterer december

9 kommentarer:

  1. Der er ikke noget bedre end at fordybe sig i en god bog

    SvarSlet
  2. ...og at ligge på sofaen :-)

    SvarSlet
  3. Sanne, velkommen her og det er skønt med en god bog :-)

    Anne, det højner nydelsen :-)

    SvarSlet
  4. Jeg elskede de gange mine bedsteforældre fortalte om "gamle dage". Hvad enten det handlede om dem selv eller mine forældre. At du så endda kan reletere til historierne, gør det bare endnu bedre :)

    Og gode bøger på sofaen, det er da godt.

    SvarSlet
  5. Det er da et fantastisk billede - det sort/hvide.
    Hyggelig julestemning i de andre billeder og dejligt at læse om din mor og mormor

    SvarSlet
  6. dejlig det du fortæller mormor og mor, jeg kan lige se dem for mig, side der og glemme tid og sted

    SvarSlet
  7. Pernille, de gode historier er rare at have med i bagagen - sammen med de gode bøger :-)

    Betty , faktisk er det i farver, men de står nærmest sort/hvid :-) og tak :-)

    Conny, ja og sådan kendte jeg dem jo ikke :-)

    SvarSlet
  8. Åh så dejlig læsning - og rart at vide at der er andre end mig, der allerhelt bare vil slappe af på sofaen! God dag sammen med din far idag!

    SvarSlet
  9. Tak skal du ha fru koch, der burde sælges flere sofaer ;-)

    SvarSlet