tirsdag, januar 20, 2009

HAR DU SOVET GODT?

Det er vel det første, jeg spørger mine patienter om morgenen, for godt nok har jeg lige læst nattevagtens rapport, men selv om de skriver ”sovet ved tilsyn” så kan patienten meget vel have en fornemmelse af slet ikke at have sovet. Der har måske været megen uro på stuen eller de har ligget vågne, men med lukkede øjne og en rolig vejrtrækning, og så vil den, der lister rundt på den mørke stue om natten antage, at de sover.

Egentlig har jeg i denne tid alle betingelser for at få ram på min søvnløshed, jeg skal ikke i aftenvagt i 14 dage, og har heller ikke været i den forgangne uge, og alle kloge hoveder er enige om, at recepten på en god søvn er en ensartet rytme, altså i seng og op på samme tidspunkt hver dag, også på fridage. Stå op kl. 5 orkede jeg ikke i dag, men jeg stod op sammen med landmanden i dag. Det må være tidligt nok ;-)

Det er nu heller ikke så ringe at sidde her ved computeren med kontorarbejde og en kop varm te og lade lyset langsomt finde mig. i dag har jeg jo tid til at nyde dagens lys, som oven i købet her i Nordjylland skulle byde på solskin.

Håber du har sovet godt i nat.

9 kommentarer:

  1. Tak - jeg har sovet fint :D Men vågnede 20 minutter før vækkeuret ringede. Håber du får en god dag med solskin.

    SvarSlet
  2. Anette, Tak i lige måde. Det med at vågne før vækkeuret er en sjælden foreteeelse her :-)

    SvarSlet
  3. Tak, jeg har sovet dejligt, Lene. Det er bare lis'som jeg ikke rigtigt blev færdig... ;-)

    SvarSlet
  4. Alt for urolig - vågen en million gange - sovet for lidt... træt.

    Åh ja jeg kan godt huske, at I havde en vane med at liste rundt om natten ;)

    SvarSlet
  5. Tak, jeg har sovet godt. Det minder mig om, at det er dejligt at blive spurgt.
    Jeg var dog altid forundret, da jeg var barn og min moster spurgte. Jeg havde jo sovet, så jeg kunne jo ikke registrere, om jeg sov godt - tænkte jeg i mit barne hoved. :-)
    Håber, du har sovet godt:

    SvarSlet
  6. Liselotte, den fornemmelse har jeg også hver morgen, når mobilen kalder på mig :-)

    Helle, det er en kunst at liste, at kigge om alle trækker vejret uden at få vækket alle :-)
    Sådan en nat som din slider på kroppen, håber du får tid til stille tid ved staffeliet :-)

    betty, godt tænkt :-) og jeg har sovet godt, ikke længe men godt :-) Tak

    SvarSlet
  7. Jo, tak jeg har sovet nogenlunde. Vi er ramt af influenza her på matriklen, så dagen igår gik også med at sove. Trods det har vi alle også sovet godt inat.
    Kan du have en dejlig dag.

    SvarSlet
  8. Jeg tror på det med at overholde sin rytme - desværre er jeg så forfærdelig dårlig til det. I weekenderne er jeg en værre natteravn - og begynder tit rengøring eller strygning kl. 23 - og kommer så i seng kl. 2-3 om natten!

    Heldigvis står jeg jo ret sent op til hverdag (7.30) så jeg kan tillade mig lidt længere aftenere end jeg kunne i DK.

    SvarSlet
  9. Tak Oline ogmå I snart komme over influnzaen, i den retning er vi heldige (knock knock under wood :-)

    Nille, jeg er også natteravn, og derfor går det også galt, når jeg skifter mellem fridage, aftenvagter og dagvagter ;-)
    Og når du står op, har jeg været i gang ½ time på arbejde :-)

    SvarSlet