mandag, januar 26, 2009

MORGENTUR

Mens Aalborg begyndte at vågne, kørte jeg gennem de mørke gader med datteren. Vi var ikke de eneste, som var tidligt ude. På banegården kom folk ud fra togene, travlt beskæftiget med hver deres lille hverdag. Vi var tidligt på den, så jeg fik tid til min yndlingstidsfordriv, at studere mennesker.

Hvad mon de to unge smarte kvinder lavede så tidligt med hver deres skolerygsæk, mon de skulle videre med bus, for ingen skoler starter da så tidligt? De viste mig også den nye mode (ny for mig i hvert fald), stramme printede leggings og en bluse til, ikke noget med en kjole ned over bagdelen.

Og på vej hjem mødte jeg et ungt par, han kom trækkende med cykel og stor taske over skulderen, men han trak også kvinden. Hun kom sjoskende flere skridt bagefter, så hans arm var let strakt bagud. Mon hun var træt, mon de lige havde lært hinanden at kende, så hun ikke kunne få sig til at sige, at han skulle sænke farten?

Nu er der nok en ung kvinde, der sover, mens toget bringer hende hjem, lige tids nok til at hun sammen med sit tegnehold kan sætte sig på bænkene på hovedbanegården og tegne de mennesker, der haster forbi.

Og jeg tager et varmt tæppe og gør mig det mageligt på sofaen en time eller to, før der ryddes op efter gårsdagens hygge.


Sønnen kom hjem i går aftes, så vi udfordrede de unge på en omgang bezzerwizzer, det bliver man altid lidt klogere af. Nu ved jeg f. eks at det er Frigg og ikke Freja, at fredag er opkaldt efter, at grundtonen i en akkord hedder tonika, og at der oprindeligt var 13 stater i USA, symboliseret ved de 13 striber på flaget ;-)

9 kommentarer:

  1. Ja, det er sjovt at lægge mærke til mennesker, man møder på gaden!

    Det lyder hyggeligt, at I var samlet i går og fik spillet Bezzerwisser - jeg har kun hørt om spillet, men det lyder meget underholdende. Ha' en dejlig dag, Lene :-)

    SvarSlet
  2. Dejligt at I alle fire var samlet. Det er så skønt at iagttage mennesker der haster forbi ens øjne...noget jeg også holder af...det at gætte på hvad de forskellige skal, er en dejlig fornøjelse :-)

    SvarSlet
  3. Sikke klog du blev :-)
    At iagttage mennesker er en dejlig fornøjelse :-)

    SvarSlet
  4. Jeg kan også bruge lang tid på at studere, fundere og gætte om alle de mennesker som går forbi... jeg har tilbragt mange timer på banegården dengang jeg gik i skole - men det er længe siden nu.

    Jeg elsker den slags kloge-åge-spil, men har ikke netop det - det ønsker jeg mig...

    SvarSlet
  5. madame, jeg kan få timer til at gå med det ;-) og spillet blev købt som mandelgave (en dyr gave) men vi synes alle det er sjovt.

    Anne, bare ærgeligt at man ikke kan få løsningen på om folk nu virkelig laver det man tror de gør ;-)

    Miri, lidt klog er man vel altid ;-) og menneskeklog er ingen skade til :-)

    Helle, jeg havde læst om det her i blogland, og modsat trivial pursuit, som vi aldrig fik spillet,måske fordi spørgsmålene var meget svære, så synes vi det her er sjovt og spørgsmålene er meget blandet af sværhedsgrad, og så kan man drille hinanden i selve spillet. Det elsker de to strategikere i familien :-)

    SvarSlet
  6. Herligt at stå og kigge og fornemme hinanden. Jeg bruger det meget når jeg skal spille en rolle på scenen, som jeg ikke lige kan greje. Så sætter jeg mig i et cafeteria og kigger på folk over en kop kaffe og forsøger at fornemme dem. Jeg kan også finde på at spille rollen i det offentlige rum for at se almindelige menneskers reaktioner. Især hvis det er noget kontroversielt jeg skal spille. Det giver mig en masse og det er supersjovt.

    SvarSlet
  7. hvor er du modig Karin, det turde jeg ikke, tror jeg :-)

    SvarSlet
  8. Herregud, det er jo også det samme jeg gør på scenen. Jeg går i forvejen med stok- gerne en skrigende blomstret rød købt i England og med blåt høreapparat, så alle er på mig i forvejen. Desuden er min mand døv, så hvordan tror du lige vi kan falde i et med væggen, når vi går i byen og taler tegnsprog. Den går ikke, men det vænner man sig til.
    Derfor kan jeg jo godt gøre det til min egen fordel. De glor alligevel. Så synes jeg at jeg tager lidt hævn

    SvarSlet
  9. Åh ja Karin,det tænkte jeg ikke på.

    SvarSlet