søndag, april 12, 2009

FORTID, NUTID OG FREMTID

Selv det at dække morgenbord kan sætte tankerne i gang.


Min morforældres æggebægre, en gave til deres bryllup, som mine børn fik de sidste to af sammen med to påskeæg.


De polske keramikkrus, som mine forældre havde købt til os på en rejse i Luthers fodspor.

Mundservietterne, som enten min søster eller min mormor har hæklet til mig, de to sørgede også for, at jeg har mellemlægsservietter.


Æblemosten, som jeg byttede mine æbler for, vidner om at de dage i oktober op og ned af stigen ved æbletræet, var givet godt ud.

De to små påskefår, som er salt/peber sæt, minder om alle de glæder, jeg blev en del af, da jeg åbnede døren op til blogland. Påskeglad budskabet bredte sig.


Påskens budskab om Guds sejr over døden er derimod konstant til diskussion, moderne danskere tror ikke, og hvis de gør, så da slet ikke på en kristen Gud.

Johannes Møllehave skrev en gang, at når man har indset, at man på mange måder fejler, kvajer sig og gør andre mennesker ondt, så tænker man, der er ingen håb for mig. Men så siger han, læs i Biblen, de mennesker, som bliver bærer af budskabet om Jesus som Guds søn, er mennesker som du og jeg, som ikke er fejlfrie, som har handlet ondt, som kun har tænkt på sig selv, men alle får de at vide, at de er elsket, og troen og kærligheden gør, at de tør handle anderledes, at de tør tro på, at også de kan ændre sig.

Steen Kaalø skrev en salme i 1990, hvor sidste vers lyder:


Påskemorgen stod du op,
du kan ikke bindes,
gravens sten er ikke nok,
og døden overvindes.
Hvergang, at jeg syns jeg ku’
helt la’ vær at være,
står du her med livets nu,
Jesus, du min Herre!


Glædelig Påske

8 kommentarer:

  1. Dejligt morgenbord Lene, fyldt med gode minder..

    SvarSlet
  2. Det var smukt at læse, hvordan du knytter tråde sammen, Lene! Ha' en rigtig god påskedag oppe i det nordlige Jylland :-)

    SvarSlet
  3. Jeg læste lige, at danskerne er julekristne, og hellere vil være i haven til påske, end i kirken. Mon det er langfredagslidelsen og døden, der er for 'farlig', således at man står af, inden man når frem til det kærlighedsbudskab, der også findes i påsken? Ja, selvom jeg ikke er kristen, kan jeg da godt spekulere lidt over udsagnene.

    Dejligt med et historiefyldt morgenbord. God søndag, god påske:)

    SvarSlet
  4. Smukt at læse. Jeg kan godt lide din måde at skabe helhed ved at væve trådene sammen.

    Jeg tager imod dit ønske om en glædelig påske. Tak, kære Lene for i dag er i sandhed en glædens dag - dagen for opstandelsen.

    Også en glædelig påske til dig

    SvarSlet
  5. Der er så meget rigtigt i dit indlæg. Ofte tager man alt for givet. Et bord som dit fuld af historie og kærlighed er en af de største nydelser og gaver man kan få. God Påskesøndag til dig :-)

    SvarSlet
  6. Også god påskesøndag til dig, Lene. Det er altid en lise for sjælen at komme tilbage til din blog, for du sætter tanker i gang. Du har så mange tanker og ser så mange sammenhænge i det dagligdags.
    Påsken er netop det essentielle, siger alle. Men kors, hvor synes jeg, den er svær at forstå for alvor.

    SvarSlet
  7. Kære Lene, jeg blir i godt humør, når jeg læser dine indlæg!
    Rigtig god påske
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  8. Mette, netop derfor har jeg svært ved at smide ud og købe nyt, der er så mange minder forbundet med tingene :-)

    Tak madame og i lige måde :-)

    Tak Sifka, Langfredag er sorgens dag, påskedag er glædens dag og begge er jo en del af den kristne tro, for mig, vi møder alle begge dele i vort liv.

    Tak Jeanette :-) det er i sandhed en glædens dag :-)

    Tak Marianne, du om nogen viser mig jo at i de små ting findes livet og glæden :-)

    Tak Conny, der er visse ting jeg bare siger, sådan er det :-) for forstå det helt, det har jeg som du svært ved.

    Tak Vibeke :-) og knus tilbage :-)

    SvarSlet