lørdag, maj 09, 2009

LÆN DIG TILBAGE


Solen skinner helt overstrømmende, landmanden er for længst ude i marken, traktoren brummer sammen med fasanernes skræppen.

Opvasken fra i går står på køkkenbordet og venter på en, der har lyst til at stå i solskinsstråler, det har jeg.

Om lidt skal jeg have købt de små ting, som skal ledsage min lille tale til konfirmanden. Til de sidste to (nevø/niece) har jeg afsluttet talen med et vers fra en sang af Danser med Drenge:

Læn' dig tilbage
de ka' sige hvad de vil
de skal jo ha' noget at tale om
men spil dit eget spil
gør hvad dit hjerte vil
ingen ved bedre end dig selv


men nu er jeg i tvivl, om jeg skal forsætte med den eller finde et nyt vers. Et andet vers kunne være dette fra en Lars Lilholt sang:

En vej er en vej og det er o.k.
at opgi’ den hvis du kan mærke
at den er hjerteløs og ik’ til at gå
så sig: Nej! det forbyder mit hjerte



Det må jeg lige gruble over, mens opvasken bliver taget.

13 kommentarer:

  1. Begge vers kan bruges...men du ved bedst selv hvilket du skal vælge, når opvasken er taget :-)
    Ved den, opvasken altså, tænkes mange gode tanker :-)
    God fornøjelse til konfirmationen.

    SvarSlet
  2. Den er svær - de er rigtig gode begge to :)

    SvarSlet
  3. Jeg er enig, begge er rigtig gode! JEg håber opvasken bringer klarhed:)

    SvarSlet
  4. Sjovt nok - efter at have læst overskriften fortsatte mine tanker af sig selv med at "synge videre" på DmDs sang ;-)

    Der er også Anne Dorthe Michelsens sang:
    Bli' hvor du er
    kast et anker et sted.
    Stå hvor du står, prøv at bli'.
    Lytter du længe til
    alt hvad de andre vil
    bli'r du forvirret og svag
    og hjerteløs en dag.

    Det har også altid sagt mig meget (selvom det nu ind i mellem er godt nok at modtage et godt råd; man skal bare tage stilling til det først...)

    Pøj pøj med tale-skrivningen.

    SvarSlet
  5. Begge vers er gode, og kan bruges...
    Man tænker og snakker så godt over en "manuel Opvask" - men det synes jeg vi ofte glemmer i hverdagen...

    SvarSlet
  6. Jeg er ikke god til det med sange,det er vist mest tanken der tæller. Men I går hørte jeg de dejligste taler, der blev fortalt ud fra stikord - taler med små anekdoter fra Nicolines liv. Det var varmt og godt.

    Ha' en rigtig dejlig dag, Lene!

    SvarSlet
  7. Ja det er et svært valg, begge vers er gode, jeg har siddet her og sunget for mig selv.
    Håber du finder ud af det under opvasken :)
    Knus og god dag

    SvarSlet
  8. Begge vers er skønne.

    Alt vælge hjertets vej er vel essensen i vores allesammens liv.

    Personligt vil jeg nok vælge det sidste vers.

    Ha, en rigtig dejlig dag ;-)

    SvarSlet
  9. Rigtig god fornøjelse med det hele, Lene og jeg er helt sikker på, at du vælger det helt rigtige, når du skal :-)

    SvarSlet
  10. Pudsigt nok så sad jeg også og sang for mig selv da jeg læste dine vers. De er begge gode - jeg er vild med Lilholts sange men hvilket et du skal vælge er svært at sige :) Håber du finder ud af det. God lørdag.

    SvarSlet
  11. Håper dere får en flott dag i morgen :)

    SvarSlet
  12. De er begge utrolig gode til at at give en konfirmand med på vejen....Mon ikke du har fundet ud af det på nuværende tidspunkt...

    SvarSlet
  13. Kære alle, tak for jeres dejlige kommentarer. Jeg endte med det sidste vers, og faktisk glemte jeg sedlen med det, så da jeg havde holdt talen, gik klappen ned og jeg kunne ikke huske ordene nøjagtig, men senere kom de tilbage, og nu er de skrevet i den smukke konfirmands gæstebog :-)

    SvarSlet