søndag, juli 25, 2010

SOLENS STRÅLER

Vi har brug for solen, den giver energi, den får D-vitamin produktionen til at fungere, den varmer bolig og mennesker, den får livet til at være lysere.

Men solen kan også give skader, vi, som er lyse i huden, skal passe på. Som årene er gået, har jeg nemmere ved at blive brun. Måske netop fordi jeg nu ofte får solen i forbindelse med at jeg arbejder på gården, jeg er ikke særlig god til at solbade, jeg vil helst sidde i skyggen.


Datteren er lysere i huden end jeg, og hun er flittig med solcremen. Normalt plejer hun nok at kunne være ude lidt i solen uden solcreme, men i år får hun soleksem, blot solens stråler rammer hendes hud. Og hun kender flere, som døjer med dette i år.

Gad vide om solen i år er ekstra skrap eller ozonlaget er tyndere end vanligt?

11 kommentarer:

  1. Kender alt for godt til problemet med soleksem, men efter jeg er startet på at spise D-vit. (utroligt at man har kunnet overleve i så mange år uden D-vit. i flg. visse....) har jeg i år ikke mærket noget til eksemen... sååeh..

    SvarSlet
  2. Jeg har samme erfaring som dig Lene...jo ældre jeg bliver, des bedre kan jeg blive lysebrun :-) Som ung led jeg gevaldigt af soleksem..men dengang var det vel heller ikke "moderne" med solcreme?
    Var man blevet lidt rød, smurte man lidt Nivea på..og som det da så kogte :-(

    SvarSlet
  3. Så kjedelig da, å ikke kunne være i solen. Å kunne ligge rett ut i solen er det sjelden jeg gjør, men herlig å gjøre det noen ganger.
    Men å smøre seg er viktig.
    Kos deg i solen visst du kan. Her ser det ut for at sommeren er slutt før den egentlig har begynt skikkelig. Jo vi har hatt etpar fine dager nå. Håper det blir flere.
    Ha en god dag :)

    SvarSlet
  4. Jette, hvor meget D-vitamin tager du?

    Anne, dengang var mottoet vel først rød før man bliver brun og den med nivea kan jeg også huske :-)

    SvarSlet
  5. Tak Astrid, her er solen stadig fremme, men i skønnere temperaturer end de sidste uger :-)

    SvarSlet
  6. D-vitaminerne suges lystigt på terrassen. ;-D Men selvom det er sommer holder jeg nu ikke pause med d'erne i tilskud, hvad jo har sine naturlige årsager.

    Her smøres bestemt med solcreme. Og der er ingen problemer med soleksem, hvad jeg døjede MEGET med som barn pga min meget lyse hud.

    SvarSlet
  7. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  8. Hudpigmenteringen må forandre sig med alderen, for jeg bliver også nemmere brun nu - uden solbadning...
    Jeg er meget lys, så jeg døjede meget med solskoldninger som barn og ung, længe inden faktorcremer var opfundet.

    Dengang solbadede jeg og blev rød. Nu solbader jeg overhovedet ikke. Og bliver brun. Verden er ikke altid retfærdig ;-)

    Jeg har ikke fornemmelsen af, at UV-forholdet er værre i år i forhold til de foregående?

    SvarSlet
  9. frk.bibo, måske er det D-vitaminmangel den unge dame lider af, når du som har døjet med det ikke får det nu

    Ukendte forfatter, øv at du slettede, jeg nåede lige at se, at du anbefalede D-vitamin og også dosis, men ikke hvor meget ;-)

    Ellen,verden er ikke retfærdig :-)

    SvarSlet
  10. Fik målt D-vit, som lå på 17, så jeg lagde ud med at indtage 3000IE/dagl. Efter første md, gik jeg ned på nuværende dosis, 1000 IE /dagl.
    http://www.d3pharmacy.com/pages/public/d3vitamin_da.php

    SvarSlet
  11. Tak Jette, jeg tror den unge dame skal prøve det :-)

    SvarSlet