lørdag, september 11, 2010

GRUPPEARBEJDE

Nogen får røde knopper af ordet, andre synes det er dræbende kedeligt, de vil hellere selv stå for det hele.

Jeg elsker det, jeg har så heller ikke oplevet, at folk ikke har forberedt sig, at folk ikke respekterer de aftaler, man laver, at folk ikke gider at deltage i diskussionerne.

Derfor var jeg alligevel spændt, da fredagens gruppearbejde startede. Vi er en broget flok aldersmæssigt med mig som alderspræsident. Gruppen (og holdet) består mest af sygeplejersker, den tværfaglige garant i vore gruppe er en ung bioanalytiker.

Det gik forrygende, vi nåede meget mere, end vi havde drømt om, så på mandag er det kun finpudsning. På mandag skal jeg øve mig i (igen igen) at holde min mund, jeg kan ikke lade være, jeg styrer, jeg snakker, jeg lader også de andre komme til orde, jeg er også god til at drage andres argumenter ind i diskussionen, at få dem tilbage i snakken, men jeg skal øve mig i at være tilbagelænet, for jeg har det med at blive den dominerende part, og det gider jeg ikke være!

Nu vil jeg drage til familiefest sammen med datteren, her skal der nok blive snakket, resten af  min søskendeflok kan også snakke :-)

IMGP1461

Landmanden får lov til at sortere kartofler, og så tager han på weekendtur, når vi kommer hjem. Han er inviteret på gåsejagt hos svoger, de skal tidligt op i morgen, så for første gang i mange år skal søster og storebror sove under samme tag, de skal nok få det hyggeligt med en masse snak. De er også godt skåret for tungebåndet :-)

God lørdag til jer alle.

6 kommentarer:

  1. Lene...jeg tænker man er som man er..så om du skal læne dig tilbage og ikke frem...er måske ikke det rigtige :-)..nej brug snakketøjet så godt du kan :-)
    god weekend...hvor dejligt at I nåede så meget :-)

    SvarSlet
  2. Ja gruppearbejde kan være rigtig godt, når der er god kemi og dynamik i gruppen, men det kan også trække tænder ud, når nogen vælger at kører på frihjul..
    Det kan nogle gange være rigtig godt at øve sig i at læne sig tilbage, men det er skide svært, når man nu så gerne vil, og hvis dem der som regel er fremme, pludselig læner sig tilbage, kan det give stor skævhed i gruppen.. Jeg kan bedst lide når alle læner sig frem og er med i kampen. Hmmmm svært at forklare, men håber du alligevel forstår lidt af det.. ;-)

    SvarSlet
  3. Uh, som lyder det hyggeligt det hele. Jeg tror paa I alle faar en knaldgod weekend med masser af snak! :)

    SvarSlet
  4. Altid godt med selverkendelse :-)

    Den måde, du beskriver din måde at reagere på, kan vist ikke genere nogen. Der er jo altid nogen, der er bedre til at styre end andre, og så længe man lader folk komme til orde, kan jeg ikke se noget forkert i det. Måske fordi jeg har det på præcis samme måde som dig... ;-)

    Du ved sikkert godt, at et kollektiv kun kan fungere godt, hvis det har en god leder? ;-)

    SvarSlet
  5. Jeg kender godt den der følelse af, at man styrer for meget, og egentlig gerne vil læne sig tilbage og ikke dominere for meget.
    Men jeg synes at det er svært. Som en anden også skriver, så er man som man er. Bare man også giver plads til andre, så er det måske også okay.

    SvarSlet
  6. Anne, jeg er som jeg er, men derfor kunne det jo godt være spændende at se om der kom en anden dynamik i gruppen, hvis jeg trak mig lidt ;-)

    Inge, jeg forstår :-) Og egentlig er alle med, ingen kører på frihjul, men vi er jo forskellige, nogle bruger tid på at tænke før de formulerer sig, og så er der os, som tænker og formulerer på samme tid :-)

    Tina, vi fik snakket OG grinet, hold da op, hvor lungerne fik skiftet luft :-)

    Ellen, korrekt :-) Jeg vil bare så gerne prøve at se hvad der sker, hvis ikke jeg med det samme tager teten :-)
    Og måske opfatter de andre slet ikke det her på samme måde som mig :-)

    Helle, lige nøjagtig :-) Og måske er det bare typisk mig, som ALTID kan finde noget JEG kan ændre på mig selv :-)

    SvarSlet