onsdag, november 17, 2010

KVALITET

Vi vil have kvalitet, når vi køber tøj, madvarer, møbler eller andre forbrugsting.

Vi vil have kvalitet i vores liv, i vores samvær med andre, i vores måde at være forældre på.

Vi vil have kvalitet i vores arbejde, der skal være muligheder for udvikling.

Kort sagt forventer og forlanger vi kvalitet.

Det gælder også, når vi bliver patienter eller pårørende. Selvfølgelig gør det det.

Men hold da helt ferie, hvor er der blevet brugt mange timer på at kvalitetssikre sygehuset og den enkelte afdeling, inden den store eksamen i næste uge.

Først er der blevet knoklet med at få lagt instrukser over i et fælles system for hele regionen, men også at få skrevet instrukser på alt det, vi gør. Der skal være instrukser for alt!

Så er der blevet lavet egenkontroliste, så alle kan tjekke, at de har styr på, hvad gør den enkelte i tilfælde af brand, hjertestop, bombetrusler. Hvad gør jeg, hvis apparatur går i stykker? Hvordan ved jeg, at ved  sondeernæring bruger vi pumpe, står det nogen steder og hvor? Hvordan vasker jeg hænder og hvor længe? Kan man i sygeplejejournalen se, at den enkelte patient har fået tildelt en kontaktperson, at der er lavet plejeplan, at der er gjort alt det, den bedste viden på apopleksiområdet foreskriver? Ved jeg, hvad jeg skal gøre, hvis jeg kommer til at forårsage en uforudset hændelse? Hvad gør vi for at sikre  en god overgang  til rehabiliteringsafdelinger, kommunal genoptræning, hjemmeplejen osv osv.

Dernæst er der blevet set på afdelingens fremtoning.

Så i dag har vi, mine apopleksikolleger og jeg,  i 5 timer ryddet op, gjort rent, sorteret og justeret vores kontor. Jeg er mere træt, end når jeg har været hos patienterne.

træthed

Vi er mange, der glæder os til, at uge 47 er overstået, og vi håber så sandelig, at sygehuset bliver akkrediteret.

Vi har i hvert fald gjort vores indsats.

8 kommentarer:

  1. Du gode milde,- jeg håber da godt nok, at patienterne får glæde af alle anstrengelserne. Og at det bliver en bedre arbejdsplads.

    SvarSlet
  2. Ja hold da op! Jeg håber al den kontrol bliver til gavn og glæde. Godt med en tiltrængt pause!

    SvarSlet
  3. og du var også træt i 2005 ;)
    Jeg havde hørt, set på tv og læst om det - hold op en omgang.

    SvarSlet
  4. Åh hvor jeg kender det.
    Jeg kan såmænd også godt se formålet - til en vis grænse...
    For sommetider tager det altså længere tid at kontrollere end 'bare' at gøre tingene.
    Jeg kunne fortælle i TIMEvis om, hvordan det er at være i en farmaceutisk virksomhed, der bliver auditeret af amerikanske sundhedsmyndigheder. Derovre går man som udgangspunkt ud fra, at ALLE snyder hele tiden, og det er op til virksomheden at bevise, at ingen snyder. Her er man skyldig, indtil man selv kan bevise det modsatte.

    SvarSlet
  5. Jamen Lene.... det er jo en "ren Anne" og ----gid jeg kunne finde linket til mine "sove-udgivelser"...det er dig vel undt med en lille morfar :-)

    SvarSlet
  6. Eva,jeg håber også, og det er godt at få set arbejdsgange og procedurer efter i sømmene, men det tager godt nok lang tid :-)

    Charlotte, de, der er blevet akkrediteret, har set det som en kvalitet at blive set efter af eksterne folk. Vi kommer nemt til at blive sovset ind i vores egen hverdag ;-)

    Helle, dengang kunne jeg sove om dagen og stadig sove om natten, den går ikke længere :-)

    Ellen, I kender det, kan jeg høre. Og jeg håber, at vi efterhånden kan nøjes med at justere, det her er godt nok en sej proces, især for vores leder, hun kunne godt trænge til ferie bagefter :-)

    Anne, det er lidt snyd for billedet er 5 år gammel, det er forbudt nu at tage sig en lur, det går udover nattesøvnen :-)

    SvarSlet
  7. Uha det lyder som en sej og hård proces I har været igennem.. Jeg hbåer det giver pote i den sidste ende.
    Jeg går ind for dokumentation og kontrol, så længe det ikke er alene for kontrollens skyld. Det skal give mening for patienterne..
    Sov godt.. :-)

    SvarSlet
  8. Inge, tak jeg sov godt :-)
    Og jeg håber det giver mening for patienterne :-)

    SvarSlet