lørdag, januar 29, 2011

HVAD PLEJER DU?

En af vore funktioner som plejepersonale på et apopleksiafsnit er at skulle observere, om der er sket ændringer i patientens evne til at strukturere et brusebad, en barbering, påklædning osv.

Vi er jo forskellige, så derfor er vi også afhængige af, at pårørende kan give os en fornemmelse af, hvordan personen var, før vedkommende blev syg.

En terapeut fortalte en gang om en badsituation. Hun havde lagt barbergrej frem sammen med håndklæder og shampo og ville så se, hvordan den mandlige patient strukturerede badet.

Han tog resolut skraber med ind under bruseren og begyndte at barbere sig. Hun studsede og tænkte, han er da vist ramt på sin evne til at udføre hverdagshandlinger. Hustru kunne så efterfølgende fortælle, at sådan havde han altid gjort det.

Nogle barberer sig inden badet, andre efter badet, nogle bruger sæbe og shampo i badet, andre bruger måske kun hårshampo, nogle bruger vaskeklud, andre hænderne til at sæbe sig ind.

Noget af det vi (jeg) ofte glemmer er at hjælpe med at lægge make-up, så er det godt, når pårørende siger, min mor plejer aldrig at vise sig uden make-up.

I de første dage, hvor alt er akut, er der mange andre ting, vi også skal tænke på, men lidt efter lidt får vi sammen med de pårørende stykket et billede af patientens vaner sammen.

Ha en god lørdag, om den bliver, som den plejer, eller der sker noget nyt.

DSC03267

7 kommentarer:

  1. Jo mere jeg læser om metoderne på din arbejdsplads, jo mere imponeret bliver jeg!

    SvarSlet
  2. Da jeg som studerende af og til var fast vagt blev jeg fascineret af hvor forskelligt mennesker spiser. Nogen skiftevis kød og kartofler, nogle alt af den ene slags først og nogle vil gerne have lidt af det hele i hver mundfuld. Det var så fint hvis man kunne finde ud af hvordan de plejede at gøre, for jeg tænkte at det må være meget grænseoverskridende at få noget andet ind i munden end det man ønsker og er vant til.
    God lørdag til dig også. Her kommer weekenden til at føre noget nyt med sig, da børnene skal have nyt værelse og med tiden forhåbentligt lære at sove sammen.

    SvarSlet
  3. Vi har selv været det hele igennem, hvor personalet spurgte til mors dagligdag. Det eneste vi ikke kunne få ændret på, var den fede kost de ville give hende. Smør på brødet, fløde i diverse retter, kage og chokolade, desserter, sådan noget har hun aldrig spist, og kunne ikke synke det. Og det vil jeg også have svært ved, måske lige bortset fra fløden :-) Men når man er fintærende og der skal sul på kroppen skal der jo gøres noget.

    SvarSlet
  4. Hmm, ja det er ikke bare å skulle være den som hjelper folk med å klare seg selv igjen når en skal huske at det er mange måter å gjøre ting på. Er imponert over alt dere gjør og ikke minst, får til.
    Dere er flinke.
    Ønsker deg en riktig god helg :)

    SvarSlet
  5. Rasmine, Tak :-) Jeg synes jeg hele tiden lærer nyt på min arbejdsplads, der er så mange ting at fordybe sig i.

    Tak Laura, jeg håber weekenden er gået lige som den skulle :-)
    Vi har så mange vaner, også nogle som vores ægtefæller ikke lægger mærke til.

    Pia, det med maden genkender jeg, for vi skal netop sætte ernæring og ingen vægttab højest, men hvis man ikke har lyst til fede sager, så må vi af og til være kreative.

    Tak Astrid, håber I også har haft en god weekend :-)

    SvarSlet
  6. Nå har du gitt meg informasjon jeg kan komme til å trenge en gang. Når min mann går i dusjen tar han også med seg barbersakene inn. Men det stopper ikke der. Han tar også med en ferdig ladet tannbørste, og så pusser han tennene i dusjen. Når han er ferdig med tannpussen, kaster han børsten retning håndvasken, - og han treffer nesten alltid. Jeg lurer på hva de hadde fått ut av det :-)

    SvarSlet
  7. Hege, ja jeg fik meget ud af det,jeg troede din mand var en ener, men da jeg nævnte det for kolleger på et kursus, jeg afholdt, var der flere, der havde mænd, der børstede tænder under bruseren :-)

    SvarSlet