fredag, januar 07, 2011

I 50ERNE

Blogkvinder 40+ har sat en ny leg i gang med billeder fra 50erne. Det er jo ikke alle, der kan være med, ganske enkelt fordi de ikke var født dengang, men jeg kan.

far, mor og førstefødte

50erne er også den alder, jeg er i nu. Underligt at jeg stadig bliver ved med at svinge mellem ung, ældgammel, novice og ekspert. Det tror jeg så aldrig holder op, for det kan selv kvinder på 70 beskrive.

Da min mor var på min alder, var hun mormor til min datter og søn på henholdsvis 2 og 1 år. Hun var også mor til en datter, der lige var kommet ud af teenageårene, en datter, som var begyndt på sit første studie (men endte med at følge i vore forældres fodspor som lærer), en søn, som var begyndt på politiskolen og en datter, som ventede sit første barn.

Mine børn er lige startet på deres studier, så jeg ønsker ingen børnebørn nu.

Jeg var den førstefødte, men blev storesøster første gang, da jeg var 1 år og 9 måneder gammel. Mine søskende og min far er min line til det, der var engang. Før var det min mor, som desværre døde  for 2½ år siden, knap 74 år. Egentlig har jeg ikke haft det store savn af min mor- DET lyder forfærdeligt, når det bliver skrevet, det er ikke sådan ment. Måske er det, fordi alt det praktiske omkring min far har fyldt så meget, så det er først nu, at jeg savner.

mor og datter

Nu gad jeg godt tage en telefonsamtale om alt, der fylder. Nu gad jeg godt høre om alt det, min mor havde læst, og som hun gerne ville opleve. Hun nåede en tur til Nordkap, hun nåede at cykle ad Hærvejen, hun nåede at se Passionsspillene i Oberammergau,hun nåede at følge lægmandstudiet i teologi i flere år, hun nåede at komme til Færøerne, hun elskede sit kor, men hun havde altid lyst til mere, højskoleophold, nye bøger og film, museer og kirker i Danmark og udlandet osv.

cykeltur

Hvis jeg har nogle nytårsforsæt,

så må det være at besøge de mennesker, som jeg ofte tænker på, men aldrig får ringet til og aftalt et tidspunkt

så må det være at finde gnisten til at søge oplevelser i hverdagen

så må det være at søge glæden i den stilling, jeg har og skippe tankerne om de stillinger, der glippede for mig

så må det være at være tilstede her og nu

så må det være at holde fast i

den glæde det er at være mor og svigermor til 3 dejlige unge mennesker,

den glæde det er stadig at blive overrasket over alt det spændende min mand indeholder

den glæde det er at være en del af en stor familie/svigerfamilie, som rummer så megen kærlighed,

den glæde I giver mig,

den glæde, jeg føler ved at være i 50erne.

Smart strik

Over et halvt århundrede har jeg levet, det ser vildt ud, når jeg skriver det, men sådan er det. Indlægget kom ikke til at handle om mine barneår i 50erne, men mere om mine tanker som kvinde i 50erne. Billederne er derimod fra 50erne.

Må fredagen byde på gode oplevelser, min fredag bliver i aftenvagtens tegn

17 kommentarer:

  1. Tak for dit fine indlæg, Lene. Det er sjovt at se billederne af den lille familie, dig på din mors arm, på den trehjulede og i hjemmestrikket trøje med rundt bærestykke. Jeg genkender så meget fordi jeg også selv er en "halvtredser" og kan godt følge dig i at det praktiske omkring din far fylder op og ikke levner overskud til at savne. Godt med fokus på nytårsforsætterne, de er fulde af kærlighed og glæde.

    SvarSlet
  2. Der er mange ting, der pludselig får plads til at fylde, når man er i halvtredserne. Der er mange tanker at gøre sig på baggrund af den del af livet, man har bag sig, og til glæde for den del af livet, man har foran sig.

    Dine nytårsforsæt tror jeg mange kan nikke genkendende til.

    Det er en smuk beskrivelse af din mor. Min egen mor døde i 2004. Det var en stor lettelse. Sådan kan det også være.
    Hilsen fra en årgang 58.

    SvarSlet
  3. Jeg vil også gerne takke for et indlæg, der berører mig dybt.

    SvarSlet
  4. Dejlig at læse dit indlæg Lene.

    SvarSlet
  5. Vi er næsten jævnaldrene.. jeg er også fra 57, skal bare lige have fundet albummet med de gamle billeder..
    Hvor er det fine og gode tanker du gør dig, det får mig til at tænke på, at jeg skal huske at nyde at min mor er her endnu og har mange gode historier at fortælle..
    Jeg håber en tur i Kvæsthuset er med i dine planer for dette år.. :-)
    Rigtig god aften til dig

    SvarSlet
  6. Jeg er så et 2 år ældre :-) Jeg mistede min far for 3 år siden, og savn er vist heller ikke den rigtige beskrivelse for mig, men af og til ville jeg da ønske han var her så jeg lige kunne spørge om dette eller hint.
    Din sweater vækker også minder hos mig :-)

    SvarSlet
  7. Takk for et fint innlegg, og jeg kjenner meg igjen i det meste av det du skriver. Det eneste som skiller dine tanker fra mine er dette som har med barnebarn å gjøre. Jeg går ikke rundt og ønsker meg barnebarn, men jeg tenker at barn er bra så snart de kommer. Det er så alt, alt for ofte de uteblir nå for tiden. Min datter er 26 år og nyutdannet. Aldri har det passet dårligere å få barn. Når passer det egentlig? Kanskje er studietiden en fin tid å få barn i? Min morfar som døde da jeg var ett år gammel, sa en gang til min mor da hun ventet med å få barn: "Pass nå bare på at du ikke lurer Vår Herre så lenge at han til sist lurer deg." Selv om det ikke er noen vårherre i mitt liv, så synes jeg det er mye klokt i det. Ha en fin helg der du er, og takk igjen.

    SvarSlet
  8. Lene, jeg fik helt klump i halsen over at læse dit indlæg. Du er så klog...

    SvarSlet
  9. Ja 50érne - jeg er født i 56. Vi havde også sådan noget tapet, og en striktrøje, som din har jeg også haft. Og mistet begge mine forældre. - Det er på mange måder meget dejligt selv at være i 50érne. Og jeg har jo fået barnebarn. De skal ikke komme for tidligt, det har du ret i - men det er nøjagtig lige så skønt, som de andre tossede bedsteforældre siger:-)

    SvarSlet
  10. Skønne billeder og gode tankevækkende tanker :)

    SvarSlet
  11. Tak Lene for dine tanker og ord.

    SvarSlet
  12. Skønt indlæg i denne leg! Jeg synes det er helt vidunderligt med alle de tanker du har gjort dig omkring dit tilbageblik. God weekend Lene :-)

    SvarSlet
  13. Flot indlæg.
    Du kommer rundt om nærmest alle de tanker, man har i og om halvtredserne. Jeg synes, at rolleskiftet har betydet mest for mig. Når børnene bliver voksne og flytter, skal man blive mor på en anden måde. Man skal også blive hustru på en anden måde.
    Når man i andres øjne bliver midaldrende, opdager man, at synet på en også skifter. Fx bliver man budt mindre op til firmafester, har jeg lagt mærke til.
    Men der er jo også en anden frihed til at være sig selv - både fordi børnene ikke tager tid som før, og fordi man bedre ved, hvad man står for.
    Du må have en stor rigdom i fotoalbums. De findes jo næsten ikke mere i dag med digitale billeder.

    SvarSlet
  14. Selv tak Gitte, jeg flytter fokus, som du skrev :-)

    Eva, vi er dem, vi er, og så må vi se hvordan vi udnytter den resterende tid, der er os givet :-)

    Selv tak Miri :-)

    Conny, det er jeg glad for at læse :-)

    Tak Inge, vi er tæt på hinanden, jeg følger dig om 2 måneder :-) Og Kvæsthuset er helt sikkert med i mine planer :-)

    Pia, moden var nok ens rundt omkring i Danmark :-) Og ja, det at kunne spørge til forskellige ting savner jeg også.

    Selv tak Hege, og vi adskiller os nok ikke på det punkt alligevel, for jeg tror som dig, at der ikke er et bestemt tidpunkt, der er det rette, men det skal blot ikke føles som et pres fra mig. Og begge mine børn læser af og til med her ;-)
    Din morfar sagde nogle kloge ord og man behøves ikke en færdig uddannelse, et hus, en have, en bil for at kunne bliver forældre :-)

    Tak Marianne, jeg føler mig ikke så klog ;-)

    SvarSlet
  15. Charlotte, det tapet er da en historie for sig, jeg griner, når jeg ser billeder fra dengang og så de gardiner, der blev sat dertil! :-)

    Tak Pernille :-)

    selv tak Ravheks :-)

    Tak i lige måde Ditte, ja sådan en leg giver mulighed for at dykke ned i tankerne, så tak :-)

    Tak Conny, og dine ord supplerer så godt. Der er en frihed i at være sig selv og hvor vænner man sig hurtigt til det, jeg nød mine børn i julen, men jeg nyder også hverdagen igen :-)

    SvarSlet
  16. Skønt og tankevækkende indlæg.
    Tak for dine tanker, som jo selvfølgelig meget ligner dem, vi andre også har omkring halvtredserne på enhver måde. Du udtrykker dem bare meget, meget smukt.

    SvarSlet
  17. Tusind tak Ellen :-)

    SvarSlet