lørdag, februar 05, 2011

BLITZ ELLER IKKE BLITZ

Normalt slår jeg blitzen fra, når jeg tager billeder. Indendørs giver blitzen et hårdt skær, og i mørkningen bliver lyset anderledes med blitz.

Jeg har ikke sat mig ind i fotograferingens mysterium, jeg skyder bare med indstillingen sat på auto eller makro. En dag (når jeg bliver pensioneret) kan jeg fordybe mig i mit spejlreflekskameras muligheder, lige nu står det ikke på listen over ting, jeg meget gerne vil.

Ofte når jeg tager billeder, vælger kameraet blitzen til, og så slår jeg blitzen fra.

I forgårs, da jeg gik en tur med fokus på at opdage de små detaljer i naturen, ville jeg fotografere kogler på gren.

Jeg glemte at slå blitzen fra i første omgang, så jeg tog to billeder af samme motiv.

Nu kan jeg så se, at det med blitzen faktisk er det pæneste i min optik.

med blitz

uden blitz 

Jeg skal også have taget mig sammen til at købe et nyt lommekamera, jeg savner at have et lille nemt kamera med i lommen i stedet for det store kamera. Og snart bliver det motorcykeltid igen (jo det gør, selvom det synes langt væk lige nu). Det er jo en del af min motorcykelidentitet at have kameraet parat, når vi drøner rundt i alle de riger og lande.

Hvordan er din tilgang til fotografering?

15 kommentarer:

  1. Jeg har det lidt som dig. Jeg "gør" bare noget og håber på et godt resultat. Men jeg vil så gerne fordybe mig i teknikkerne og blive bedre.
    Jeg har i efteråret købt et nyt spejlrefleks kamera canon 550D og jeg håber, at jeg snart får tid til, at lære at betjene det og tage gode billeder.
    God lørdag

    SvarSlet
  2. Jeg har heller ikke helt styr på blitz eller ikke blitz, så det bliver ofte noget med at prøve begge dele, og vælge bagefter.. Generelt er min indstilling, peg - skyd - skyd - skyd - håb :-) Jeg har forsøgt at sætte mig ind i indstillings mysterierne, og forstår det når jeg lige hører, ser eller læser det, men det bliver ikke lagret ordentlig inde i mit hoved.. Måske er RAM lageret fyldt op med for meget andet.. :-)
    Forstår godt du vil have et kompakt kamera igen.. jeg er så glad for mit lille Lumix, som er med overalt :-)

    SvarSlet
  3. Tak i lige måde Oline :-)
    Måske skulle vi lave et bloggertræf med fokus på fotografering :-)

    Inge, og jeg skyder alt for lidt det samme motiv ;-) så håbet får ikke altid den hjælp det skal ha.

    Jeg skal ha kigget på Lumix i butik, for på nettet ser det større ud end mit tidligere lommekamera.

    SvarSlet
  4. Jeg gør det samme, skyder både med og uden blitz (hvis jeg husker det) og så vinder det billede, som jeg nu synes er bedst ;)

    SvarSlet
  5. Inge udtrykker det vist meget godt peg - skyd - skyd - skyd - håb :-) Mit arvede Canon IXUX 65 er perfekt til mig, idet der er en AUTO og en makroindstilling. Hvis jeg så gør mig lidt umage, er der også en nat/aftenindstilling, og så er der plus blitz, minus blitz og autoblitz. That's it.
    Mht. dine koglebilleder synes jeg bedst om det venstre - er det med blitz?

    SvarSlet
  6. p.s. Der er selvfølgelig MANGE andre indstillingsmuligheder, men dem når jeg nok ikke at lære at kende :-)

    SvarSlet
  7. Margrethe, jeg skal vist også prøev med og uden blitz noget mere :-)

    Conny, det er med blitz og hvis du holder pilen henover det, står der med blitz :-)
    Og min tilgang er som din, jeg tror jeg skal øve flere antal skydninger :-)

    SvarSlet
  8. The beauty of the nature, its always skiped because we are to blind to see it .

    SvarSlet
  9. tjaaa...jeg har det sådan lidt blandet...bruger mest mit panasonic lomme/taske apparat. Gik til foto på atenskole, for at lære teknikken bag mit "store" Canon, dels fordi jeg tilbage i filmrullens tid brugte begreberne "tid/blænde/iso" sådan helt naturligt..det har jeg haft svært ved at føre over i den digitale verden...derfor kurset...nu forstår jeg hvordan det virker digitalt ;)
    OG OG OG
    bruger auto og makro og mit lommekamera :D

    SvarSlet
  10. Flagstang :-) velkommen her og tak for ordene.

    Anne, jeg er vildt imponeret, iso, blænde og tid er udenlandsk for mig :-)

    SvarSlet
  11. Jeg synes, det er meget spændende at eksperimentere med blitz, og nogle gange bliver man nemlig overrasket, som du gjorde her. Jeg tror ikke, der kan siges noget generelt - man må prøve sig frem og fx tage et motiv både med og uden blitz.

    At have et kamera med i lommen er dejligt, fordi man aldrig ved, hvornår et smukt motiv dukker op :-)
    God lørdag til dig, Lene!

    SvarSlet
  12. Når jeg er træt så stiller jeg kameraet på automatisk eller p, der kan du selv bestemme og der skal blitz på eller ej, ellers stiller jeg selv blænde, lukketid og iso...Kører du selv motorcykel ? jeg har også et lille lommekamera jeg bruger når jeg er ude og køre...God lørdag til dig..

    SvarSlet
  13. De fleste af mine billeder er "dogme" og skudt lige fra hoften. Jeg har aldrig laert noget om at tage billeder, men har taget en frygtelig masse, saa efterhaanden har jeg lidt styr paa hvad der bliver bedst. Jeg foretraekker at tage billeder uden blitz, for jeg synes de bliver paenst.

    Skal du have dig et pocket camera, saa kan jeg paa det varmeste anbefale en Samsung WB650, som er det jeg lige har koebt. Det er simpelthen alle pengene vaerd!

    SvarSlet
  14. Jeg bliver gladere og gladere for at fotografere. Har et lommekamera og et spejlreflekskamera, som jeg kun har haft et halvt år.
    Jeg er ikke ferm til det med indstillinger, men ville gerne lære det. Det kræver vist bare lidt for meget lige nu.
    Til gengæld, så tager jeg bare mange billeder og vælger det bedste. Et herligt legetøj er det:)

    SvarSlet
  15. Tak Madame og en god søndag til dig. Jeg savner helt klart mit lommekamera og jeg må prøve mig med blitz i naturens lys :-)

    Tak Annemarie og en god søndag til dig. Jeg kører ikke motorcykel selv, men sidder flittigt på bagsædet og fotograferer mens vi kører :-)
    Jeg har slet ikke styr på alle de forskellige fotoord, det kommer nok en dag :-)

    Tina, jeg har luret på dit køb :-) Jeg tager også bare billeder en masse og helst uden blitz, men billederne fra i forgårs viste mig at af og til kan det godt betale sig med blitz.

    Eva, det er et herligt legetøj, og en skønne dag får vi tid og lyst til at lære mere om kameraet :-)

    SvarSlet