mandag, februar 28, 2011

MUSIK OG SANG

Symaskine og stof forblev urørt hos min far, så nu er jeg bagud på point.

Vi nåede dog orgelkoncert, gåtur, omsorgsbesøg hos en snart 90 år gammel dame og vasketøj. Vi nåede også at hygge os ved spisebordet til toner af god musik og med lækker chokolade fra 80 års fødselsdagen. Min mor var god til på sine gamle dage at købe mange gode CDer, denne gang var det Frelsens Hærs sange udsat for fortolkninger af kendte kunstnere og Glenn Millers opsamlings CDer, vi hørte.

Orgelkoncerten foregik i min barndomskirke, kirken har fået nyt orgel, og den unge organist havde sammen med sin orgellærer, som også er organist, sammensat et program med værker dels for firehændigt spil, dels for to orgler.

Det var en hurtig beslutning, da jeg landede hjemme hos min far til sen eftermiddagste, men det fortrød vi ikke. Jeg var så træt, da vi kørte hen til kirken, at jeg frygtede for en pinlig og snorkende episode i kirken.Det skete dog ikke, musikken var varieret sammensat, og derudover havde de to organister fundet to anderledes indslag til at bryde med orgelmusikken.

Første indslag var gregoriansk munkesang udført af de to organister, som stod i hver sin ende af kirkerummet. Smukt, og jeg sendte en tanke til Charlotte og retræteopholdet, hvor netop gregoriansk munkesang var lydtapet under spisning.

Anette fik også en tanke, sådanne koncerter må være spændende for organister at få lov til at arrangere, det er en helt anden udfordring end at spille salmer hver søndag.

Senere gik de to organister ud i våbenhuset og lod døren stå åben, vi nåede lige at overveje, om vi skulle følge med, før de begyndte at synge Sig månen langsomt hæver tostemmigt. Det gav en helt speciel virkning, at vi sad i kirkerummet og hørte klangen af sang i våbenhuset.

Hjemme fandt vi en klassisk koncert fra DRhusets koncertsal, den nød vi sammen med lune æbleskiver.

lysglobe

9 kommentarer:

  1. Så dejlig en dag. Hvor herligt med al den gode musik, I nåede. Da vi var i Kbh. var vi også heldige at falde over en orgelkoncert!

    SvarSlet
  2. Det lyder som en helt igennem herlig dag. Din barndoms kirke?

    SvarSlet
  3. Jeg synes det lyder til at I har nået en masse godt samvær og dejlige fælles stunder omkring musikken
    Symaskine og stof løber garanteret ingen vegne.. :-)
    Jeg tror ikke de Frelsens Hær sange i hørte var indsunget af dem der plejer at stå her i byen og "synge".. de passer nemlig perfekt til "Giv en skærv, eller vi synger" temaet.. ;-)

    SvarSlet
  4. Charlotte, vi fordelte det så over 2 døgn men på 24 timer :-)

    Rasmine,det var skønne timer. Mon spørgsmålstegnet går på udtrykket eller på hvor kirken er? Men kirken er Hammershøj kirke og barndomskirke, fordi her blev jeg født, konfirmeret og gift og her stod jeg fanevagt med spejderne, her gik jeg til gudstjenester fra lille af sammen med mine forældre og her blev min mor begravet.

    Inge, CDen lyder ikke som strengekor men giver de kendte sange inklusive Perleporten en ny chance, jeg kunne lide det :-)

    SvarSlet
  5. Gregoriansk sang er virkelig smukt. Særligt, når man oplever det i et rum, der er lavet til at bære den! Det giver mig gåsehud af nydelse.

    SvarSlet
  6. Anne, det fungerede rigtig godt her :-)

    SvarSlet
  7. Paradoksalt nok elsker jeg kirkekoncerter, men er absolut ikke religiøst anlagt.
    Det giver mig gåsehud (den gode af slagsen...) at opleve korsang og orgelmusik i en kirke.
    Fantastisk smuk fyrfadslampe :-)

    SvarSlet
  8. Ellen, der er en ganske særlig stemning i en kirke. Måske fordi lyde udefra filtreres fra og kirkerummet gavmildt øser af genklange.
    Min mor har været med til at sørge for at lysgloben kom til at stå i kirken :-)

    SvarSlet
  9. Og så lige en forsinket kommentar fra mig ;o) Orgelkoncerter er nemlig meget spændende at arrangere og forberede, det er fordybelse i instrumentet på en helt anden måde end gudstjenesterne. Det lyder som en meget spændende koncert med det samspil og -sang, der kan komme mellem to organister.
    Og så er jeg meget vild med jeres lysglobe...

    SvarSlet