onsdag, marts 09, 2011

AF DEN GAMLE SKOLE

Jeg er fra den tid, hvor sygeplejerskeuddannelsen var lønnet, og vi var elever. Senere blev eleverne til studerende, og lønnen blev til SU.

Senere igen blev de studerende ikke kun sygeplejersker, men professionsbachelor i sygepleje. Med den uddannelse skal sygeplejersken gerne kunne leve op til kravene om at kunne finde den bedste viden indenfor et område og ikke blot gøre, som vi plejer, eller som jeg synes/tror/mener. Den giver også et indblik i forskning og udvikling af viden.

Der sker noget hele tiden verden over, på google kan du søge hvad som helst, og har man ingen viden om, hvordan man skal forholde sig kritisk til al den mængde information, kunne sygepleje og al anden praksis nemt blive et kæmpe tag selv marked.

Professionsbacheloruddannelsen giver også adgang til at læse specielle fag på universitetet, dvs at tage en kandidateksamen og senere hen en Ph.D grad.

Gennem årene er jeg via min praksis blevet skolet til at se på forskningslitteratur, at forholde mig kritisk til denne og se på, hvordan vi udvikler ny viden, når noget undrer os. Jeg er dog ikke klædt på til det rent udddannelsesmæssig, det er det, jeg nu er i gang med.

Som min leder siger, nu får du papir på det, du reelt har gjort i mange år. Jeg vil så sige, at jeg får udvidet min viden, jeg får nye måder at gå til søgning af viden, og jeg nyder det.

Den sundhedsfaglige diplomuddannelse er rettet mod sygeplejersker og andre sundhedsfaglige professioner, som har været uddannet i 2 år. Når jeg er færdig, har jeg samme muligheder som professionsbachelorer, men jeg har også fået udbygget min praksisviden; jeg har forhåbentlig fået underbygget det, jeg har erfaret, er godt, og fået øjnene op for, hvordan vi får understøttet vores praksisviden med forskning.

Min uddannelse strækker sig over 3 år med to moduler af 6 ugers varighed om året. Hvert modul skal bestås, så der er en afsluttende skriftlig eller mundtlig eksamen. Sidste modul er på 10 uger og kravene til afsluttende opgave noget højere end ved de andre moduler.

Dette modul er det eneste fagspecifikke modul, jeg skal på. Det handler om rehabilitering af patienter med neurolidelser. Vi er en blandet flok, vi er 4 fra det akutte område, der er en del fra fase 2, altså rehabilitering i sygehusregi og så er der enkelte fra kommunerne. Vi er flest sygeplejersker, men en trediedel er terapeuter. Min studiegruppe består af 4 terapeuter og så mig; det bliver spændende at være ene sygeplejerske i kurven, jeg glæder mig til at blive udfordret.

I dag er det store læsedag, jeg har brygget te, fundet litteraturen frem, boller er sat til hævning, der var 2 liter mælk med overskreden salgsdato, der skulle bruges.

Nu vil jeg fordybe mig i artikler om afasi, litteratursøgning og neuropsykologi.

Ha en god dag.

At kunne se skoven for bare træer

17 kommentarer:

  1. Rigtigt god studielyst, jeg glæder mig at læse mere om alt det, du lære.

    SvarSlet
  2. Det er da lige en dag til fordybelse i bøgerne.
    Ingen sol og forårslunhed til at forstyrre.
    Rigtig god dag.

    SvarSlet
  3. Tak Tine, jeg kan nok slet ikke lade være med at få tankerne ned på indlæg her :-)

    Tak Hanne, ja regnen siler også ned her :-)

    SvarSlet
  4. Lene, det er så dejligt at følge dit store engagement i diplomuddannelsen.
    Godt, at du tog mod til dig og sprang med. :)

    SvarSlet
  5. Hatten af for dig. Det er så godt gået og sikken et engagement du lyder til at have. Jeg misunder dig dog ikke. Jeg har taget min uddannelse sent og var på det første hold "rene" professionsbachelorer i sygepleje. Jeg synes det var hårdt men også rigtig spændende. Jeg er dog et helt andet sted i mit liv og vil gerne bare have lov til at passe mit job, uden hele tiden at tænke på om der mon var en anden og bedre måde. Selvfølgelig skal man følge med tiden og udvikle sygeplejen så jeg er gerne med til at implementere det andre finder ud af. Vi behøver jo heldigvis heller ikke alle sammen at forske:) Rigtig god læse og studielyst til dig:)

    SvarSlet
  6. Tak Jette, dejligt at høre fra dig :-)

    Tak Charlotte, det er jo lige netop pointen, at vi ikke alle er på samme sted, og du har jo med i din bagage en viden om tilgang til litteratur og hos jer som hos os er der jo undervisningsansvarlige og udviklingssygeplejersker, som skal have det store overblik :-)
    Nyd du tiden med børn, der bor hjemme :-)

    SvarSlet
  7. Hej Lene. Har skrevet en mail til dig - havde brug for at dele tanker med en sypl!
    Kh Betina.

    SvarSlet
  8. Hej Betina jeg har sendt en mail til dig :-) Knus

    SvarSlet
  9. Håper du har hatt en fin hjemmestudiedag.
    En må gjøre det litt koselig for seg selv visst en skal brukte dagen hjemme.
    Ønsker deg lykke til med studiene :)

    SvarSlet
  10. Tak Astrid, jeg får læst og får også lavet overspringshandlinger :-)

    SvarSlet
  11. Jeg synes du er utroligt positiv over for de nye udfordringer. I mit fag - Bibliotekar - ser jeg et uddødt fag i fremtiden, og der er ikke længere noget der hedder "Biblioteksskolen". Nu hedder uddannelsesinstitutionen "Det Informationsvidenskabelige Akademi". Jeg er ked af at stillingsbetegnelsen "Bibliotekar" helt forsvinder, - for det tror jeg helt sikkert at den gør. Jeg er stolt af mit fag, men ser det overtaget af andre faggrupper, alle de nye kommunikationsuddannelser, som tilbydes på eksempelvis Odense Universitet. Jeg tænker at inden for omsorgssektoren kommer der til at mangle hænder og hoveder som brænder for omsorg frem for videnskabsteori. Hvilken Videnskabsteoretiker gider holde en gammel døende kvinde i hånden. Vi kommer til at mangle håndværk, empati og omsorg i fremtiden - for det hele bliver så teoretisk at der mangler et link til virkeligheden.

    SvarSlet
  12. Hvor er det interessant at læse dine tanker om sygepleje uddannelsne før og nu, og om dine planer. Af flere grunde, både arbejdsmæssigt og privat, sluger jeg dine klare ord og kloge tanker.
    Tak fordi du deler dem, og rigtig god fornøjelse med studiet.
    PS. jeg var til ekstraordinær kongres i DSR i dag, i Falkoner Centret.. ;-))

    SvarSlet
  13. Lyder som en god plan for en læsedag, håber du nåede det du ville :-)

    SvarSlet
  14. Nina, en sygeplejerske vil holde den gamle kvinde i hånden. Sygeplejersken vil hente sin viden til, hvordan hun bedst taler og er til stede i venteværelset til døden fra praksis og den forskningsviden, som heldigvis nu er på vej, så vi ikke bare gør som vi plejer, men også ved noget om hvorfor vi gør det.
    Jeg lærer meget af andre, men jeg lærer også meget af at læse. Vi skal ikke alle være forskere, men vi skal læne os op af den viden, de finder frem til i samarbejde med os i praksis.

    Tak Inge og burde jeg have vidst at der var ekstraordinær kongres? Ja det burde jeg nok ;-)

    Tak Marianne, jeg er en ukuelig tidsoptimist, så jeg når aldrig det jeg ville, men det er OK det jeg nåede :-)

    SvarSlet
  15. Det er skønt, når mennesker med praktisk erfaring, giver sig tid og lejlighed til fordybelse. Det er så givende. Dejligt at mærke din glæde ved studierne! Forsat alt godt!

    SvarSlet
  16. Jeg synes det er stort, du kaster dig ud i det, og så synes jeg det lyder rigtig spændende.
    I min verden bliver vi aldrig færdige med at lære, og læring er spændende :)

    SvarSlet
  17. Tak Charlotte, jeg nyder den luksus at sidde på skolebænken :-)

    Pernille, det er netop det at der hele tiden er noget at lære og blive klogere på, der gør arbejdet sjovt og spændende :-)

    SvarSlet