mandag, juni 27, 2011

MÅLSÆTNINGER OG MENINGSFULDHED

Forleden læste jeg en klumme af Per Brændgaard, myter om livsstilsændringer tror jeg den hed. meget af det kunne jeg godt nikke genkendende til, men en ting undrede mig, PB mente ikke, at det at sætte mål battede noget, alt for ofte fik man dem ikke holdt og de blev så noget, der skuffede i stedet for at inspirere (det sidste er måske min fortolkning af det læste, kan ikke finde den pågældende avis). Hvorfor undrer det mig? Jeg kan godt følge ham, hvis man har tendens til at sætte målene for højt, det er jeg f.eks ekspert i, når jeg skal gøre rent, jeg tror altid, jeg kan nå meget mere end jeg kan, med det resultat at jeg opgiver helt at gøre rent, når planen skrider efter den første time ;-)

Indenfor hjerneskaderehabilitering er der dog bevis for, at når patienten inddrages i målsætningen og denne er realistisk (altså målsætningen), så rykker det mere. Nogle patienter synes, at det går for langsomt, eller at det er meningsløs træning, og her skyldes det måske, at personalet ikke har formået at tage udgangspunkt i patientens ønske. Jeg interviewede en patient i forbindelse med mit diplommodul i neurorehabilitering, og noget af det, vedkommende sagde, var, at hvis blot man forstod, hvorfor man skulle sidde og arbejde med klodser, så blev det også en ansporelse til at blive ved. At når man ville kunne bruge sin hånd igen 100 % som før apopleksien, så krævede det gentagne øvelser af samme funktion, eks gribe, sætte, række ud osv. Det kan være svært at gøre det meningsfuldt, men hvis ikke man forstår, hvorfor man skal gøre det, så kan jeg godt forstå, motivationen daler. Målsætning, som der kunne måles på, hjælper også, det kan være svært at se de små fremskridt, og så er det godt at have noget bevis på, at der er sket fremskridt.

Og dette indlæg er et bevis på, at jeg er rigtig god til at finde små veje til ikke at få gjort det, jeg havde bestemt mig for i morges. Så nu er min målsætning, at når jeg skriver næste indlæg, kan jeg gøre det med en god følelse af rent faktisk at have nået dagens mål i dag. Og ja det er rengøring, der står på programmet! Og nej, jeg bliver vist aldrig voksen på det område.

God dag til dig, hvad enten du har mål for dagen eller blot tager en ting af gangen uden målsætninger.

P1010353

3 kommentarer:

  1. Det er ofte vigtigt at forstå for at udføre.. :-)
    I forhold til rengøring og den tid det tager, så er jeg lige så urealistisk som dig, tror altid jeg kan udsætte det til 10 minutter i sidste øjeblik.. og det bliver også derefter :-)
    Godt jeg har min tornado mus der er meget mere struktureret end jeg er. :-)

    SvarSlet
  2. Mål er godt, de skal bare være realistiske...Rengøring? Føj da, det udskyder vi så længe som muligt, det er mit mål..;-D God dag til dig..

    SvarSlet
  3. Inge, min rengøringshjælp lagde sig syg her inden ferien, så nu mangler jeg også huset herhjemme at gøre rent, lige nu er det sommerhuset, der står for skud :-)

    Tak Annemarie, så er vi tre, der udsætter og udsætter :-)

    SvarSlet