mandag, juli 25, 2011

ALENE

Tredie bog i krimiserien  med vicekriminalkommisær Barbarotti af Håkan Nesser er godnat, godmorgen, godmiddag, godaften læsning. Jeg er hurtiglæser og har tendens til at skimlæse, hvis jeg vil frem i handlingen, denne bog prøver jeg at læse langsommere, sproget og sammensætning af sætninger indbyder til at stoppe op og lægge mærke til ordene.

Den første bog læste jeg hurtigt frem i, for hvor var ham Barbarotti? Det var først meget sent i bogen, at han kom til stede, og han var ikke den her fantastiske politimand, der lynhurtigt får en ide om, hvad der er sket, og jeg blev lidt utålmodig en gang imellem.

Anden bog var Barbarotti ret hurtigt til stede, her veksler kapitlerne mellem ham og så morderens optegnelser. Barbarottis privatliv er ikke bare en parentes, men får også lov til at folde sig ud, og så snød Hakon Nesser mig, selve krimigåden blev løst, men privatlivets ender blev ikke knyttet sammen. Derfor røg jeg med det samme i tredie bog, hvor Barbarotti så ikke er kommet på banen endnu, så jeg må væbne mig med tålmodighed og håbe, at jeg får afklaring på den private situation, og NEJ du må ikke fortælle mig det ;-)

I tredie bog har en af personerne købt sig et lille hus ude i skoven, uden at familien ved det, han har sagt sit job op og kører derud, når alle tror, han tager på arbejde. Her trives han alene.

Jeg er også ude i mit lille hus i skoven, jeg er dog ikke alene, datteren er her også, men hun sover endnu, så jeg har huset for mig selv. Trods lidt søvn i går kunne jeg ikke sove længe i dag, men så er det godt blot at kunne række ud efter briller og bog og strække tiden i sengen et par timer. Morgenmaden er nydt, teen ligeså, om lidt vil jeg tage hjem til landmanden og fylde køleskabet med mad til ham og ordne kontorarbejdet for denne uge, men først kan jeg lige nå et kapitel mere.

Må din dag være god ved dig og dine omgivelser.

Billede 015

fotograf datteren og nej det er ikke mit hus i skoven.

15 kommentarer:

  1. Tak og i lige måde!

    SvarSlet
  2. Det lyder som skønne rolige dage i det lille hus. Der er intet der kan give fornemmelse af frihed, som tid til at læse bøger næsten uden stop.
    Her står den lige straks på faglitteratur, men måske man skulle brygge sig en kande the først...

    SvarSlet
  3. Jeg har ikke læst Håkon Nessers bøger, men han er med på listen.. :-) Så fra mig får du ikke nogen afsløring.. Du må have en god dag både her og der.. :-)

    SvarSlet
  4. Den dér tredje bog var jeg dybt fascineret af - og jeg skal nok lade være med at fortælle noget ;-) synes bare, det var den absolut bedste bog i serien - forstår godt, at du ikke kan slippe den (du læser præcis lige som jeg gør :-)

    SvarSlet
  5. Jeg er også hurtig-læser. Derfor (bl.a.) er det godt for mig med lydbøger, for der kan man ikke jage afsted. Barbarotti er ikke kommet forbi mig endnu.

    God mandag til dig.

    SvarSlet
  6. Var det ikke hr. Roos, han hed? Jeg synes, bøgerne er gode, som krimi set....det eneste, der kan irritere mig, er at handlingen foregår på fiktive steder.Og ja, det kender jeg godt....men bøger bliver bare for dyre på den måde! (er udgået lige nu...)

    SvarSlet
  7. Åh, hvor lyder det altså bare hyggeligt. Jeg er bare ikke lige til krimier, men andre gode bøger kan sikkert også bruges til den "opskrift"

    SvarSlet
  8. Det er længe siden, jeg har læst på den måde. Og ham har jeg ikke læst noget af endnu. Jeg er stoppet lidt med krimierne. Til gengæld løser jeg kryds og tværs!

    SvarSlet
  9. Jeg venter på at det bliver min tur til at låne den 4. bog i serien om Barbarotti på biblioteket. Han skriver fantastisk og lidt anderledes end de fleste andre krimi-forfattere. God læsning :)

    SvarSlet
  10. Tak Oline :-)

    Laura, god eftermiddag med faglitteraturen. Når børnene flytter hjemmefra bliver der tid ;-)

    Tak Inge, jeg glæder mig til at høre, hvad du synes om dem :-)

    Ellen, sproget blomstrer i den her bog, jeg må videre :-)

    Tak Eva, jeg har let nedsat hørelse, så jeg har endnu ikke prøvet lydbøger,er bange for at jeg mister halvdelen af det oplæste :-)

    Lavendel, jeg er stor tilhænger af biblioteket og han hedder hr Roos :-) Det med om det er fiktive steder betyder ikke noget for mig, jeg kan alligevel ikke huske områderne senere :-)

    Trillemor, opskriften kan sagtens bruges til andre bøger ;-)

    Charlotte, kryds og tværs har jeg så ikke lavet siden jeg var barn ;-)

    Tak Anette, du siger da noget, jeg må fluks ha bestilt den sidste på biblioteket ;-)

    SvarSlet
  11. Du har da lige formået at få endnu en læser interesseret i Håkon Nesser. Barbarotti lyder lidt som en norsk (?) Inspector Rebus (som jeg lige nød i går aftes i tv), selvom Rebus nu er meget til stede hele tiden i tv-serien.
    Selvom du stort set intet har afsløret om handling, historie eller noget andet, så har jeg fået enorm lyst til at kaste mig over denne krimiserie.

    SvarSlet
  12. Conny, nu er jeg færdig med 3, bog og jeg kan kun anbefale dig at kaste dig ud i denne serie :-) Og inspektør Rebus har jeg endnu til gode.

    SvarSlet
  13. Sådan læser jeg altid, og derfor er jeg en langsom læser.
    Sproget og sammensætningen af ordene er netop det, jeg har rost Hakån Nessers bøger for. Han skriver godt.

    SvarSlet
  14. jeg er lige ved at tro, at "En fortælling om Hr. Roos" er den bedste i serien. At kunne beskrive en så kedelig mand på den kærlige måde :-) - han bliver af sønnen sammenligned med oplevelsen ved at drikke et glas lunken vand - genialt fundet på, synes jeg - og hvis ikke du er færdig endnu, men det er du nok - så er den hæsblæsende spændende til sidst.

    SvarSlet
  15. Mosekone, jeg har så svært ved at læse langsomt og dermed også svært ved huske bøgernes indhold senere hen :-)

    Nina, den var rigtig god, og din kommentar om beskrivelsen af den kedelige mand rammer plet :-)

    SvarSlet