søndag, juli 03, 2011

FERIESTEMNING

Med veloverstået 1. års eksamen er det tid til ferie for de unge mennesker. Mine 4 søskende har planlagt ferie sammen, og datteren tager med dem til en græsk ø, de skal nok få det sjovt. Min bror og svoger får da travlt med at være bodyguards for de 5 smukke lyshårede kusiner i alderen 13 – 25.

Sønnen derimod er inviteret til Vietnam af sin forlovede. Vores svigerdatter er født og opvokset i Danmark, men begge hendes forældre flygtede fra Vietnam og mødte hinanden i Danmark. Nu er det tid til, at vores søn skal møde familier på begge sider. Det bliver spændende, Svigerdatteren glæder sig til at vise sønnen det land, som hun er rundet af, og sønnen glæder sig til at møde onkler, tanter og mormor. Før eksamenstiden var han i gang med at lære vietnamesisk via nettet, og i følge vores svigerdatter har han en god udtale. det kan man ikke just sige om mit forsøg. Jeg skulle sige bedstemoderens navn (som bor i Danmark) og syntes, jeg sagde lige som svigerdatteren. Pludselig griner hun og siger, nu siger du risgrød, Lene! Jeg tror, jeg nøjes med at sige goddag, når vi skal mødes!
Hvad med os og ferie? Landmanden har det som en anden svoger, de kan godt lide vores familie, men ikke i en hel uge og slet ikke på solferie ;-), så vi lægger andre planer, men først er der et landbrug med kartofler, der skal passes. Siden hen skal det nok blive vores tur.

P1010362

God ferie til dig, når og hvis du skal holde ferie.

P1010359

12 kommentarer:

  1. Ha ha - herligt med dit forsøg ud i vietnamesisk! Det er altid spændende med de nye familier, man bliver en del af via sine børn. Vi er hjemme hele sommeren, der er lidt kirke at passe og børn hjemme, og det er jo det allerbedste! Rigtig god sommer - jeg sætter pris på, at nogen tager sig tid til at producere gode kartofler, dejligt!

    SvarSlet
  2. Det lyder spændende at skulle til Vietnam og møde rødder og ophav :)

    SvarSlet
  3. Hvor spændende for ham - og Vietnam skulle være så smukt, så smukt :-)
    Hele familien sammen i en uge har vi præsteret en hel del gange, men så har alle også fået familie nok for et stykke tid :-) Men det er gået fint nok - man behøver jo ikke at være sammen hele dagen, men kan tage på individuelle ture - så er der meget at snakke om om aftenen.

    SvarSlet
  4. Min enebarnsmand har også svært ved familie i flere dage ;)
    Vi nyder vores egen lille familie i de skønneste Vorupør-omgivelser.
    Helt ned i tempo, masser af nærvær og højt til himlen, uhmmm hvor er det godt.

    SvarSlet
  5. Jeg er som din landmann. Ferie med bare sol, strand og varme blir litt kjedelig i lengden. Jeg vil se, gjøre og oppleve også. Gjerne en kombinasjon. Liker aktivitet.

    Hvor ferden deres går i år mon tro? Hm... til Norge på motorsykkel kanskje?

    Spennende for sønnen din å møte kjærestens hjemland og slekt.
    Min sønn hadde japansk kjæreste i 1,5 år. Vi fikk møte henne, da vi ferierte i Japan for 2 år siden. Annerledes land og kultur enn vår norske. Flott jente og flott land. De er ikke lenger kjærester.

    Fortsatt god søndag.

    SvarSlet
  6. Hvor bliver det spændende for begge de unge, at komme en tur ud og besøge hendes fædreland sammen.

    Jeg forstår så godt landmanden, den ferie var nok også blevet uden mig.. jeg elsker min familie, men en hel uge på charter, med sol og strand.. og hele familien på en gang.. :-) jeg vil hellere have dem i mindre mundfulde, og så med lidt mere aktivitet.. :-)
    Hav en dejlig søndag aften Lene.

    SvarSlet
  7. Tillykke med børnenes fine karakterer.
    Det er spændende med de nye familier, man møder via sine børn, og for din søn må det blive virkelig interessant at komme til Vietnam udenfor turiststrømmen.
    Jeg skal være en uge i sommerhus med mine børn og deres familie. Det glæder jeg mig til. Jeg har aldrig været på længere ferier med mine brødre og deres familie - kun weekend.
    Mon I ikke også skal afsted, når kartoflerne kan passe sig selv?

    SvarSlet
  8. Ja man kan komme meget galt afsted udi nye sprog!!
    Vi nyder sommeren i fulde drag hernede!

    SvarSlet
  9. Hvor vi kender det!
    Mårer er opfundet af et sultent isoleringsfirma.

    Og det med svigerdøtre med rødder udenbys.
    Om en ½ time ankommer Ældste fra Brasilien, hvor vores ældste svigerdatter stammer fra. Svigerdatteren holder ferie dernede et par uger endnu og besøger slægtninge.
    Vi har også langt i mål med det portugisiske.
    Svigerdatterens aner er oprindeligt fra Italien og Portugal, så det er ikke så fremmedartet endda.

    Vietnam er virkelig en anden kultur. Uhyre spændende for jeres søn at blive indført i!
    Han bliver med sikkerhed godt modtaget.
    Vi har haft en del vietnamesere til at hjælpe os gennem årene.
    Det er særdeles arbejdssommme mennesker med en positiv tilgang til tingene.

    SvarSlet
  10. Charlotte, gode kartofler skal der være tid til :-)

    Pernille, de nyder det rigtigt :-)

    Ellen, vi nøjes med familie weekends :-)

    SvarSlet
  11. Hanne, det lyder som en ferie efter mit hoved :-)

    Tak Elisabeth, vores ferie går til Dolomitterne :-)

    Tak Inge, vi tager familien i små bidder :-)

    SvarSlet
  12. Tak Betty , vi var med vores børn i Normandiet sidste år. Skønt :-) God ferie med dine børn og barnebarn.

    Kong mor, og god dag lyder næsten lige sådan ;-)

    Farmer , dejligt med nye synsvinkler og indtryk :-)

    SvarSlet