søndag, januar 15, 2012

MENS JEG VENTER

Landmanden og Istvan er kørt efter rundstykker. Udenfor sørger morgenstunden for, at humøret lige så stille kryber op ad på humørbarometeret. Hvem kan undgå at blive glad af at se på en skøn solopgang i knitrende frostvejr?

DSC04904

Indenfor finder jeg de hjemmelavede marmelader frem, i mange år var det en ting, der blev prioriteret fra, nu fryder jeg mig over, at lysten og energien til det er kommet tilbage. Ost må der til, jeg kunne leve af ost og rugbrød, men i dag skærer jeg noget af den hjemmelavede rullepølse og lægger på en lille tallerken sammen med hjortespegepølsen, som slagteren har lavet af den flotte kronhjort, landmanden skød i efteråret. Landmanden elsker kødpålæg ligesom mange af mine kolleger; hvis det skal være et rigtig godt formiddagskaffebord på mit afsnit, kommer der lun leverpostej, rullepølse og spegepølse på bordet. Det er fint for mig, jeg rører det ikke, bare jeg får min ost.

DSC04901

Der er brygget hvid te med tranebær, min smag har ændret sig; hvis jeg laver te, er det ofte grøn og hvid te, mens landmanden laver sort te; al det der med vandet, som skal stå 5 minutter, før det hældes over grøn/hvid te, og det skal trække længere end sort te, synes for besværligt og indviklet for ham. Jeg har hentet en flaske æblemost, lagt avisen frem, tændt fyrfadslys og dækket bord med søndagskopperne. Søndag morgen, ahh.

DSC04907

Hvordan er din søndag morgen startet? Og må resten af dagen gøre dig godt.

19 kommentarer:

  1. Hvor lyder det hyggeligt :-)
    Rigtig god Søndag :-)

    SvarSlet
  2. Uhmm en smuk morgen.. Ingen kødpålæg til mig heller, ost, marmelade og honning, og min uundværlige grape, plus et blødkogt æg, så starter min dag godt.
    Hav en dejlig søndag Lene

    SvarSlet
  3. Ja hvilken pragtfuld morgenstund Lene.....dagen kan kun blive god med sådan en smuk start ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  4. Tak Miri, vi hygger os :-)

    Tak Inge, bldøkogt æg glemte jeg jo helt :-)

    Dorthe, der er så smukt derude :-)

    SvarSlet
  5. Min søndag starta tidleg, for å nå flyet frå vest til øst i Norge. Nå er eg innstallert på pasienthotellet ved hjertesykehuset, ved Mjøsas bredder. Pasienten er til innskriving...
    Resten av dagen går med til informasjon osv.

    Ha ein fin søndag

    SvarSlet
  6. Tak Ruth og jeg ønsker dig alt godt :-)

    SvarSlet
  7. Fint å høre om din morgen, Lene.

    Min morgen startet med fyr i ovn, strikketøy og kaffe. Alene. Patriarken er på skiweekend med kamerat.
    Jeg setter pris på roen, og hygger meg med tankene rundt kvelden i går, da vi feiret min venninnes 50 årsdag.

    Nå ut på fototur.

    Goood søndag ønskes deg.

    SvarSlet
  8. Har startet dagen stille og rolig alene. Mannen sov lenge.
    Men nå har vi spist en god lunsj sammen får det ble gudstjeneste på tv. Ha en god søndag :)

    SvarSlet
  9. Kære Lene, jeg kan svare ja, ja, ja til næsten alt, hvad du skriver. Søndagmorgener er bare noget af det bedste der findes.
    Hernede er det bare ikke muligt at få rundstykker søndag morgen, det er noget der nydes ekstra meget, når vi er på besøg i Danmark. Men det er også fint nok med opvarmede fra ovnen.
    Og hvor har du ret, en dag der starter med så smukt et syn, det må blive en rigtig god dag.
    Hilsen fra Holland.

    SvarSlet
  10. søndag er blødkogte æg og blødt brød..
    i dag skinner solen så det er en fornøjelse.

    SvarSlet
  11. Sikke en dejlig morgen I har haft, du og din landmand. Her stod vi tidligt op sammen med ældstedatteren, der har boet hjemme et par uger. I dag skulle hun så flytte i et nyt værelse, så det var en aktiv morgen og formiddag, hvor en stor toværelses lejlighed skulle rummes i et lejet værelse.
    Lige nu sidder jeg og ser ud på en starten til en tilsvarende flot solnedgang som din solopgang. Endnu en dag går på hæld.

    SvarSlet
  12. Den startede med en lille dukkert i Øresund, og herefter lavede jeg dejlig morgenmad, med ristet rugbrød, ost, solbærsyltetøj og varme rundstykker te og kaffe.
    Jeg elsker også rugbrød med ost, men det får jeg kun i weekenden ellers er det havregrød til mig.
    Og sikke en skøn morgen med smuk solopgang.
    Kh Marianne

    SvarSlet
  13. Det lyder bare så hyggeligt, Lene. Dejlig søndag morgen. Hjemme hos os er teenagerne og jeg alene hjemme lige i tiden, hvilket gør, at vi alle 3 sover sammen i min seng og i morges kunne vi sove længe, ingen skole og ingen morgenaviser der skulle omdeles. Det var dejligt.

    SvarSlet
  14. Det lyder som den hyggeligst tænkelige morgen.
    Jeg har det som dig. Kødpålæg siger mig ikke så meget. Men ost må der til. ;-)

    SvarSlet
  15. Det lyder godt nok som en hyggelig morgen! Håber, resten af dagen har fulgt trop!

    SvarSlet
  16. Tak Elisabeth, det lyder rigtig hyggeligt med din morgen :-)

    Tak Astrid, I har også fået en god start på søndagen :-)

    Anette, det har været en smuk og dejlig dag. Herhjemme får vi lige så tit hjemmebagte boller fra fryseren, men forsyningerne var sluppet op :-)

    Mette, hvordan kunne jeg glemme det blødkogte æg :-)

    Conny, det var da noget af et puslespil at få alt til at være der :-)

    Marianne, tænk at kunne starte dagen med en dukkert, jeg bliver lidt misundelig ;-)

    Marianne, det var da en skøn morgenstart :-)

    Betty, ost må der til, det har jeg altid i køleskabet :-)

    Anne, resten af dagen fulgte med, skønt :-)

    SvarSlet
  17. Hvor lyder det bare hyggeligt. Vores søndag morgen skulle ha´ været stille og rolig . Landmanden havde stald tjansen, og inden han nåede ind havde Marie på 4½ ringet og spurgt om vi ga´ morgenkaffe , da deres far skulle på jagt. Jo da, sæ føli. Altid dejligt m hygge ved mormor og morfar. Her i huset er det også ost og lige pt hjemmelavet blomme marmelade (Camilla Plums, den kan anbefales)og hjemme slynget honning.
    Inden vi nåede igang havde yngste datteren også meldt at hun ville komme til morgenkaffe, da kæresten var ude for at hjælpe en kammerat.

    Dejligt når dagen tar en drejning i positiv retning.

    Mange hilsner fra Joan M.

    SvarSlet
  18. Joan, det lyder som en rigtig dejlig søndag. Jeg skal da vist lige tjekke Plums blommeopskrift, her er det nemlig også blommemarmelade i glasset samt æblegele :-)

    SvarSlet
  19. Det er en super go´ opskrift på blommemarmelade.
    2 kg blommer i mindre stykker, 1½ kg rørsukker (billigst i Lidl) Røres sammen i bradepanden og sættes i ovnen i ca 1½ time v 150 grader....Rør engang imellem så sukkerer opløses...
    Jeg lod det stå i ovnen til det var afkølet

    Hilsen Joan M.

    SvarSlet