mandag, september 03, 2012

KLOGE, VISE KVINDER

Ja det er jer, jeg snakker om. I ved så meget. I har så megen erfaring. I er mit bedste netværk og den bedste database for indhentning af viden om snart sagt alt mellem himmel og jord.

Overgangsalderen valgte min mor at ignorere, hun snakkede ikke med nogen om det, så faktisk troede vi døtre, at hun aldrig havde haft symptomer på det. Da vi så i de sidste år af min mors liv kom til at snakke om det, viste det sig, at hun ikke ønskede at få prædikatet hysteri pga. overgangsalder, hvis hun diskuterede noget med nogen, og derfor var det en hemmelighed mellem min mor og hendes læge. Jeg har nu ikke oplevet, at folk ikke vil tage mine argumenter alvorlige eller affærdiger et vredesudbrud med; nå men du er jo også i overgangsalderen.

Jeg har ikke været særligt hårdt ramt af den overgang, lidt svimmelhed, lidt søvnproblemer, lidt hedeture, lidt varm om natten, men det fandt sit naturlige leje og de sidste år nærmest været væk, undtagen hvis jeg var træt. I de sidste år har jeg heller ikke taget naturmiddel for det, og jeg har tænkt, at jeg da vist var ved at være over på den anden side.

Nu er jeg så tilbage i hedeture, som kommer ret ofte. Afbrudt søvn ikke pga. svedeture, men blot afbrydelser, ikke værre end at jeg godt kan falde i søvn igen. Svimmelhed, som var det symptom, der først kom, er vendt tilbage sammen med træthed. Søvnlængden er som regel på 7 timer. Jeg er egentlig ikke bekymret, men mere nysgerrig, sådan lidt sygeplejerskenørdet, jeg vil faktisk gerne have forklaringer på, hvad det er, der sker med min krop. Er det sådan overgangsalderen også kan være, at det pludselig blusser op efter at have været i ro i nogle år?

P1040230

12 kommentarer:

  1. ups...må vist lige huske at tale om min overgangsalder over for familien...men har ikke gjort det, fordi den ikke har været så slem, som jeg kan se, den kan være over for andre. Jeg har som dig haft søvnløse perioder, men valgte at læse mig gennem disse nætter og så tage en eftermiddagslur :)
    Hedeture? ja indimellem men mest om natten og så kunne jeg jo bare skifte nattøj...og nu du skriver det..så er det vist egentlig vendt lidt tilbage, men stadig ikke noget problem..bare der er nok t-shirts at tage af ;)
    Men jeg har kollegaer der i alle de år jeg har arbejdet sammen med dem, og det nu i 8½ år, stadig får de voldsomste hedeture og det lige ud af den blå luft...det må være så hæsligt :)
    Men summa sumarum...vi skal huske at fortælle om det:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, i hvert fald så vores døtre oplever, at man sagtens kan leve med de hedeture :-)

      Slet
  2. Jeg ved det ikke.. er en af dem der havde det lidt varmt ind i mellem.. det kan jeg faktisk stadig opleve, men jeg har aldrig taget noget imod de få symptomer jeg oplevede.. Til gengæld kom jeg ret tidligt i overgangsalderen, det er snart 10 år siden tror jeg. Jeg kan desværre ikke hjælpe med fornuftige facts

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, ja det var tidligt. Jeg tror heller ikke jeg havde prøvet naturmidlet, hvis ikke fordi den manglende søvn i starten drillede mig :-)

      Slet
  3. Jeg kan ikke komme med vise ord, jeg er ikke kommet i overgangsalderen endnu. Men dit indlæg fik mig til at tænke på min mor og mormor. Min mor døjede noget med hendes overgangsalder, og på et tidspunkt søgte hun gode råd hos min mormor og spurgte hende hvordan hun havde haft det. Men det var tydeligvis ikke noget mormor ville tale om, for hun afgjorde samtalen med to ord:
    "Jeg svedte" og så blev der ikke talt mere om det :o) Godt tiderne har ændret sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lone, men hun havde jo ret :-)

      Slet
  4. Jeg synes, det svinger. I dag har jeg fx været svimmel, tak fordi du mindede mig om, at det (sandsynligvis) har med overgangen at gøre. Hedestigning har jeg jævnligt og søvnen er uberegnelig. Mon ikke det bliver ved i årevis? Jeg tror det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, det tror jeg også :-)

      Slet
  5. Jeg fravælger at kommentere omkring egne samt min fru moders oplevelser overgangsmæssigt; dette ikke fordi, at disse skal hemmelighedsholdes, men blot for at skære ind til benet vedr. dig.

    At være sygeplejerske er ikke ensbetydende med at elske læger/hospitalssystemet, men hvis jeg var dig, ja så ville jeg tale med min læge om de skift, du senest har oplevet, for måske har disse intet med overgangsalder at gøre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Anjoe, du har ret, og det har jeg også planer om :-)

      Slet
  6. Hedeturene var meget slemme i to år, hvorefter de holdt op for at komme tilbage igen i en noget mildere form. Jeg kan stadig få varmeture, men det er slet ikke slemt - det ville være unfair at kalde det hede- eller svedeture, sammenlignet med, hvad det var inden pausen.
    Min læge sagde dengang, at overgangsalderen kan vare fra to år til resten af en kvindes liv.
    Nogle vil altid finde kvinder 'hysteriske' - er det ikke overgangsalder, er det PMS ;-)
    Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har haft en nat, hvor jeg har sovet, fra jeg gik i seng, til jeg skulle op igen. Måske som 40-årig? 4-årig?
    Hedeturene var mit eneste overgangsaldersymptom, så svimmel har jeg aldrig været ... jeg svor allerede inden jeg kom i overgangsalderen, at jeg ALDRIG ville tage noget hverken for eller imod det. Min mor slugte fri- og beredvilligt alt det, man overhovedet kan indtage for at mildne symptomerne, med det resultat, at hun pletblødte og næsten konstant gik med bind, til hun var et godt stykke over 70. Det synes jeg simpelthen er for tåbeligt, hvorfor jeg tænkte, at sådan ville jeg i hvert fald ikke tackle det. Det bedste ved overgangsalderen var jo netop, at jeg ville slippe for det månedlige irritationsmoment, som jeg ikke har haft noget at bruge til, siden jeg var 24 år ... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, jeg bliver klogere på mig selv ved at lære om andres symptomer. Jeg har også hele tiden vidst, at jeg ikke ville tage hormoner for det. Og nu har jeg besluttet mig for at søvn og træthed må ha den farve de nu har ;-) Jeg gik fra irritationsmomentet den ene måned til ingenting den næste måned, fedt! Mange andre skal igennem en lang overgangsfase.

      Slet