søndag, september 23, 2012

SØNDAG I ORD OG BILLEDER

Klokken syv stod jeg op, folkerum og toilet fik en omgang med klud og støvsuger. Herefter hentede jeg rundstykker, dækkede bord og bryggede te og kaffe.  Bagefter nød jeg selskabet ved morgenbordet, som altid var de garant for masser af latter og gode historier.

DSC05890

Jeg plukkede hindbær, fik dem blandet med sukker, og mens de stod og trak, gik jeg hen til marken, hvor agerhønsenes voliere er sat hen.

P1040406

Her var der masser af sol, høj himmel og små bitte blå blomster. Der var også hyldebær, så jeg fik plukket to spandefuld, mens jeg nød luften, solen og smagte på mirabeller, som også groede der.

P1040403

Hjemme blev hyldebærrene gjort rene, saftkogeren blev hentet ned fra loftet, opvaskemaskinen blev tømt og nyt sat i, bord blev dækket til frokost. Landmanden sørgede selv for frokosten, som blev pølser og brød stegt på grill.

P1040415

Jeg sørgede for desserten. I går plukkede jeg de skønneste røde sødmefyldte æbler i min fars have, halvdelen blev sammen med fløde og makronrasp afleveret til personalet på hjemmet, så min far og de andre beboere kunne nyde det til aftenskaffen. Den anden halvdel blev revet og blandet med makronrasp, og flødeskum blev prikken over iet.

P1040411

P1040413

 

 

 

 

 

 

 

Hindbærmarmeladen blev kogt og hældt på glas.

P1040416

P1040417

 

 

 

 

 

 

 

Den første spandfuld hyldebær kom i saftkogeren, herefter skyllede jeg videre, ryddede bordet i folkerummet, tømte opvaskemaskinen, fyldte mere i. Slappede af med lidt Ruzzle og lidt boglæsning. Så kom strikketøjet frem, lidt efter dækkede jeg bord igen, bryggede mere kaffe og te, resterne af rundstykkerne, morgenkagen og æblekage kom på bordet igen.

DSC05892

Nu er trøjen lukket af, jeg skal lige repetere på you tube, hvordan man strikker masker sammen. Første gryde med hyldebærsaft drypper af, om lidt kommer det i køleskabet, mens næste portion sættes over, så kan jeg koge saften færdig i morgen og hælde den på flasker. Jeg har hygget mig med æblekage, kage og ostemadder her i eftermiddag, så nu vil jeg tage vandreskoene på og gå en tur, det trænger jeg til. Håber du også fik en dejlig søndag.

10 kommentarer:

  1. Hvor er du dygtig til mange ting. ;-) Og til at få tingene gjort!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Betty, det var kun fordi jeg skrev om det på bloggen, at jeg holdt fokus, så jeg var nødt til at berette om det bagefter :-)

      Slet
  2. Hold op hvor har du nået meget.. Mundvandet flyder frit, når jeg ser din rå æblekage.. Det er 100 år siden jag har fået sådan en. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, jeg er også selv tilfreds med dagens forløb. Jeg elsker rå æblekage, jeg laver det nærmest aldrig, hvorfor ved jeg ikke, men kommer du på besøg, vil jeg lave den til dig :-)

      Slet
    2. Det vil jeg huske Lene.. :-) Løfter om rå æblekager bliver lagret et helt særligt sted i min hjerne.. ;-)

      Slet
    3. Inge, jeg vil glæde mig :-)

      Slet
  3. Den æblekage ser kanongod ud :-)
    Det er sjovt, for fordi du beskriver din dag så godt, og fordi du også skriver, at du spillede lidt Ruzzle (bl.a. med mig), har jeg det, som om jeg har været sammen med dig med hele søndagen. Men det var da vældig hyggeligt, Lene :-) - også selv om jeg rent fysisk befandt mig på Lolland ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, den smagte også godt :-) Og jeg hyggede mig ved at spille med dig, selv om jeg tabte ;-)

      Slet
  4. Sikke mange dejlige ting, du har fået gjort. Og du har nok ret, - man holder lidt mere fokus, når der skal berettes om det.
    God mandag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Eva, jeg fungerer åbenbart bedst ved at fortælle højt, hvad jeg vil nå og så er det skønt bagefter at kunne fortælle, at man rent faktisk nåede målet :-)

      Slet