onsdag, januar 16, 2013

DET ER HVIDT DERUDE

men faktisk er det meget mildt, ingen blæst gør, at det blot føles skønt for en forkølet næse at trække frisk luft ind. Der er helt stille, gang på gang forundres jeg over stilheden, jeg nyder den. Jeg nyder, at jeg kan høre den fjerne lyd af kartoffelsortereren. Bilerne på hovedvejene gennem vildmosen kan næsten ikke høres, og på vores vej kommer der kun biler med ærinde til gårdene, nogle kunne vi dog godt undvære.

DSC06460

Indenfor i kartoffelhuset er der travlhed, store sække med 1000 kg sorterede kartofler står klar til afhentning, og de sidste sække skal være klar, inden lastbilen svinger ind på gårdspladsen. Der er absolut ikke hvidt indenfor. Vores kartofler avles i mosejord, og det fine spagnum hvirvler rundt i luften, når kartoflen er blevet tør. Selvom vi har et anlæg, der skal opsuge jordstøvet fra kartoflerne, så kan det ikke tage det hele, så landmanden er af og til godt beskidt i ansigtet, når han når til aften. Hver gang minder det mig om dengang, datteren syntes, det var frygtelig med sine møgbeskidte forældre. Det er hun tit blevet drillet med.

DSC06462

Landmanden og medarbejder har holdt formiddagspause, uanset hvor travlt der er, bliver pauserne overholdt. Det kunne jeg godt tænke mig overført til mit arbejde, men vi har så heller ikke selv betalt pausen. Istvan er halvsløj, dens øjne har været blanke i går og til morgen, men det er ved at blive bedre. Trods det skulle den ikke nyde noget af at være inde i dag. Næh, Istvan har sin gode pude i det lille kartoffelhus, hvor der er en radiator lige bag puden, her stortrives den i nærheden af landmanden. Appetitten har ikke været stor, så derfor havde jeg også smurt rugbrødsmadder til den med hjemmelavet hjortepostej, da jeg smurte formiddagsmad til landmanden. Begge har spist op og er igen ude ved kartoffelsortereren. Kontorarbejde er der ikke noget af i dag, vaskemaskinen er sat i gang, kød til dyregryderet er taget op af fryseren, opvasken fra i går er taget, indkøbslisten er skrevet til dagens handlen. Nu mangler jeg bare at tage mig sammen til at køre ind til byen og få handlet inden eftermiddagens møde. Samtidig skal jeg også på biblioteket og låne flere bøger om Frankrig, for hvilken vej gennem Frankrig skal vi køre hjem fra Pyrenæerne?  Sådan en hverdagsonsdag er slet ikke så ringe endda.

DSC06467

Håber du fylder din onsdag med gode ting.

16 kommentarer:

  1. Der kan sikkert blive meget stille ude hos dig, når sneen lægger sig som en dyne over det hele :-) Stakkels hund, har den også influenza monstro? Det der spagnum-fnuller lyder som om det kan være lidt usundt for lungerne? Jedg skal også altid tage mig sammen for at tage ud og købe ind, men sådan en tur på biblioteket efter ferie-planlægnings-bøger kan vel nok få dig afsted ;-) Fortsat god hverdagsonsdag. (Jo, jeg må godt skrive 'fortsat', for den har jo været fin indtil nu).

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Fruen i midten, jeg ved slet ikke om hunde kan få influenza, men nu er den på højkant igen :-)
      Jeg er ikke sikker på at spagnum i lungerne er sundt, men det har vi nu aldrig haft mistanke om, men alligevel derfor købte vi det støvopsamlingsanlæg, som kan tage det meste, men altså ikke alt i et år, hvor kartoflerne havde mere jord på sig, da de kom ind pga den våde sæson.

      Slet
  2. Det lyder som en dejlig onsdag, og det er smukt med alt det hvide derude..God bedring med Istavan..;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annemarie, Istvan er på højkant igen :-)

      Slet
  3. Sikke en skøn onsdag.. Jeg sidder og bliver helt misundelig.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, sådan en onsdag er dejlig :-)

      Slet
  4. Nå, så det blev altså ikke bare ved drømmen om ferie i det franske :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, nej vi vil af sted, så er det bare om hvor meget vi kan nå og hvad :-)

      Slet
  5. Du har da haft en god onsdag - min har været bedre, end de seneste dage ellers har været, nu kan det kun gå fremad :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, det er godt at høre, at du nu har det bedre. Nu mangler du bare at få styr på den søvn :-)

      Slet
  6. Kender du guidebøgerne fra Lonely Planet? Det er de mest fantastiske guidebøger, der findes og de dækker hele verden. I dem vil I kunne finde rigtig meget inspiration til jeres tur. Det er en dejlig fase, hvor man planlægger sin ferie. Hvor man glæder sig og forestiller sig hvordan det kan blive. En motorcykelferie må være fantastisk!

    Godt at Istvan er blevet rask igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, jeg har hørt om dem, de er på engelsk? jeg læser fagartikler på engelsk, men vil helst læse andet på dansk :-) Jeg glæder mig, vi har haft gode MCferier og nyder at feriere på denne måde.

      Slet
  7. Dine billeder er så idylliske :) for jeg har selv lige været (næsten) på de kanter og oplevet det selv ...

    Der er en velsignet ro, når sne ligger på marker og enge. Når der gåes ture i dette landskab, kan der kun høres en knirken. Hunden min er fjollet i sne ... han mener det er legetøj og blev gerne ude hele dagen - hvis altså der følger et menneske med, ellers er det kedeligt ;-)

    Din onsdag lyder også til at have været en skøn en af slagsen. Min har været at vente på, at jeg skulle hente yngstemanden. Og se hvordan tågen fik rigtig godt fat i byen sidst på dagen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tove,sne er skønt, når der ikke kommer for meget af den og den bliver liggende :-)

      Slet
  8. Så koldt og så fint...
    Jeg kan godt lide, når det ligger som nu, og vejene er ordnet. Det gør noget ved mig, at vi får alt det ekstra lys. Det glæder mig, at Istvan er ved at finde formen igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, det giver nemlig mere lys :-)

      Slet