søndag, april 07, 2013

COUNT YOUR BLESSINGS

Jeg er gift med en god mand, en dejlig mand, en møgirriterende mand, en humoristisk mand, en meget stædig mand, og de sidste år har jeg opdaget en ny side af ham: en kreativ mand. Det startede vel allerede, da børnene var små. Fantasien har aldrig fejlet noget hos vores børn, faktisk har de haft så meget af den, at andre har nydt godt af den i lege. Men der skulle udstyr til. Moderen klarede det meste vha pap, papir, gammelt tøj og andre ting i husholdningen, men det slog ikke altid til. Så måtte faderen træde til, sønnen stod ved siden af og holdt nøje øje med, om nu sværdet blev lige nøjagtig som det sværd, en af tidens helte brugte. Og faderen klarede det hver gang, håndelaget fejlede ikke noget, man er ikke gammel tømrer for ingenting.

Så flyttede børnene hjemmefra, datteren først og hun havde mange forestillinger om, hvordan ting kunne være, og faderen blev håndværkeren, som førte tankerne ud i livet. Han nød det, han drømte om at lave andre ting, men der var jo også et landbrug, der skulle passes. Så flyttede sønnen til København, vi var med i hele den flytteproces. Sønnen havde brug for et bord under sit fjernsyn til sit spillegrej. En opgave? En ide? Landmanden fortalte sønnen om ideen, sønnen havde tillid til sin fars evner, denne gang stod han ikke på nakken af sin far for at kontrollere produktet. Det har været lang tid undervejs, den rette egeplanke skulle skaffes. Pludselig røg landmandens gevirer ned fra væggen, for den planke, de hang på, kunne bruges.

Foråret er forhåbentlig snart på vej, bordet var for stort til, at sønnen og kammeraten kunne have det med efter påsken, så skulle det leveres, skulle det være nu. Jeg håbede, at jeg var rask nok til at tage med, det blev jeg. Så i går tog vi en af vores smutture til staden. Hjemmefra klokken kvart over syv, inden om min fars hjem efter en gyngestol og en lampe, parkere et sted i Kbh. klokken kvart over tolv, knus og kram til søn, installere bordet, spise frokost, videre til næste sted i Kbh., min søsters lejlighed, hvor landmanden har lovet at agere håndværker et par dage i sommer, tedrikning og opmåling, videre til tredje sted i Kbh., aflevering af ting, datteren ikke kunne have med i toget, knus og kram til hende og et lille kig på hendes “hemmelige” indretningsprojekt (og nej hendes lejlighed ser slet ikke ud som på det første link, det er jo lang tid siden) og klokken kvart over fire om eftermiddagen vendte vi snuden hjem til Nordjylland. Her serverede jeg te til en træt chauffør, som aldrig fik drukket den, før end han faldt i søvn. Men vi nåede det, vi ville, og resultatet blev rigtig flot.

P1050566

Og jeg er taknemlig for, at hovedet kan holdes oppe, hosten kan holdes i ave med te,og hjernen føles rimelig klar. Jeg vil nyde denne søndag. Den skal bare bruges på at komme helt ovenpå, inden hverdagen banker på i morgen. God søndag til dig, her stod jeg op til en hvid gårdsplads, men regnen er sat ind, så det forsvinder hurtigt.

24 kommentarer:

  1. Jeg er altså vildt imponeret over jeres hurtige smutture til hovedstaden, og hvor meget I når rundt herovre, når I er her. :-)

    Wauuu en flot bænk din landmand har lavet, den kunne godt sættes i produktion tænker jeg..

    Det med den hvide gårdsplads bryder jeg mig ikke om at høre, og heller ikke at det regner.. Her har vi stadig lidt blå himmel, men skyerne er på vej fra vest.

    Rigtig god søndag hos jer Lene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, det går vældig fint, mens vi er på vej, men bagefter kan vi godt mærke, at det at sidde i 8 timer i en bil ikke gør noget godt for kroppen :-) Solen skinner herligt her, men jeg er nu snotforkølet.
      Jeg vil give gemalen rosen for bordet :-)

      Slet
  2. Skønt med kreative mænd...jeg har een af samme slags..han er i øvrigt også alt det andet du beskriver ;)
    Smut-ture er skønt, men jeg er nu også imponeret Lene :) det er en halvlang tur i snupper :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, de mænd rummer lidt af det hele :-) Og vi vil helst tage en overnatning i staden, det kunne bare ikke lade sig gøre i går.

      Slet
  3. Det er da en win-win. Din søn fik et fantastisk "under-tv-møbel" og du slap for afsjælede hjorte på væggen ... Men de skal måske op igen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha Henny, jeg har ikke noget mod gevirer, landmanden har et rum, som også bliver brugt til jagtfrokost, hvor de hænger. De er kommet op igen :-)

      Slet
  4. Jeg har fulgt - og læst - begge dine links. Hold da op, hvor I pusler om børnene, sikke nogle forældre de har, hvor er de bare heldige. Tænk at I tager den lange tur fra Nordjylland over for at pukle i deres lejligheder.

    Det ser super flot ud med møblet under Tv'et. Sådan et kunne jeg også tænke mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, jeg synes også det blev fint og det passede perfekt sammen med morfars lampe. Vi har lovet hinanden at vi ikke agerer flyttemænd mere, det må de klare sammen med deres unge venner næste gang. Vi var så trætte i en hel uge efter sidste omgang hos sønnen :-)

      Slet
  5. Flot bord til sønnen, det ser supergodt ud. Og som alle andre er jeg også imponeret over jeres energi.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annemarie, energien er så væk i dag for mit vedkommende :-)

      Slet
  6. Sikke dog et lækkert tv-bord - lige så det bliver kønt, alt det grej! Frisk tur - og godt, du kunne komme med!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte, det var jeg også glad for, og forkølelse og feber var nok kommet alligevel ;-)

      Slet
  7. Jeg er dybt imponeret over, at din mand også kan lave så smukt arbejde. Jeg kan godt forstå, at du/I er glade for ham.
    Jeg er også virkelig handikappet i øjeblikket med snot, dårlig hals, hæs som en ravn og virkelig virkelig svimmel, så sygdommen florerer i alle landsdele. Men det går vel over, når foråret kommer.
    God bedring og knus
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marianne og rigtig god bedring til dig, sygdommen har godt nok bidt sig fast i år. Jeg er sikker på at når temperaturerne stiger, så får vi det meget bedre :-)

      Slet
  8. Sikken et bord, det er bare rigtig flot. I har godt nok haft en travl weekend, jeg haaber ikke det taerer paa helbredet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina, sønnen var også rigtig glad for bordet. Min søndag endte så i sofaen med feber og forkølelse, men nu lysner det :-)

      Slet
  9. Hvor ER det er flot tv-bord! Jeg ville elske at have sådan et.
    Det er så dejligt at have en mand, der kan lave sådanne ting og som i det hele taget har hænderne skruet rigtigt på. Så kan man sagtens se gennem fingre med både stædighed og meget andet ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, lige da jeg så det rustne rivejern, kunne jeg ikke se bordets flothed, men nu er jeg vild med det. Og ja vi kan se gennem fingrene med meget, når han præsterer sådanne resultater ;-) Jeg håber at du får din brændekurv :-)

      Slet
  10. Hvor er det lækkert.
    Jeg holder rigtig meget af unikke, håndlavede ting :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille, der er også noget ganske særligt over sådanne ting :-)

      Slet
  11. Jeg vil lige vise min tømrer billedet - jeg mangler noget til at stille under mit tv :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, pøj pøj med det :-)

      Slet
  12. Jeg er forpustet!
    Bare jeg skal ind til byen til pigerne (ja, der er da en hel halv time i tog) efter arbejde, bliver jeg lidt prikken.
    Men hvis man har en plan, så lyder det jo til, at man "sagtens" kan nå fra Nordjylland til København med en tre-fire stop undervejs og så hjem igen den samme dag .......
    I må få en pris som superforældre en dag! Jeg er dog sikker på, ud fra hvad du ellers skriver, at børnene sørger for at give udtryk for deres taknemmelighed undervejs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny :-) Jeg kan mærke, at vi skal prioritere overnatningsbesøgene, dem holder vi længere til :-)

      Slet