fredag, april 12, 2013

TRE DAGE

er alt, jeg har tilbage af arbejdsdage, før startskuddet går for sidste studieomgang. Denne gang bliver det en soloomgang, ikke flere studiegrupper, ikke flere gruppeinspirationer, ikke flere inspirerende forelæsninger. Denne gang er det mig, der er på lige fra start af. Jeg gør mig en masse tanker, og jeg prøver at forberede mig, men der er jo også en arbejdsverden, som jeg er midt i, og som kræver sin del af energien og inspirationstænkningen. I går var jeg ansvarshavende, det blev en nem dag, hvad det angik. Telefonen var nærmest ikke eksisterende, så jeg havde ro til det, jeg skulle lave. Problemet lå mere hos mig, jeg vil hellere være blandt kollegerne og diskutere sygepleje. Jeg vil hellere være blandt patienterne og få dem til at tage ejerskab for deres sygdom og den forebyggelse, som vi sætter i værk, men som kun kan blive forebyggelse, hvis patienten får en forståelse for det. Så jeg faldt i snak med en patient, jeg havde taget imod. Chokket  over at have gået rundt med forhøjet blodtryk, som har forårsaget en blodprop i hjernen, er endnu ikke helt bearbejdet, men hverdagen begynder at indfinde sig. Jeg har før troet, at en patient var motiveret for at lægge livsstilen om, og har så senere fundet ud af, at de gode takter fra tiden lige efter indlæggelsen var ophørt. Vi ved det jo alle, vaner er svære at ændre, men det kan lade sig gøre.

Gårsdagen indebar også, at jeg skulle fortælle den anden afdeling om vores nye dagafsnit, og her kom vi til at snakke om erfaringen fra en af mine studiekammeraters arbejdsplads. På hjerteafdelingen holder rigtig mange op med at ryge efter en blodprop i hjertet. Det gør de ikke ved en blodprop i hjernen. Hvad er det, der gør, at en blodprop i hjertet tilsyneladende virker mere alvorlig end en blodprop i hjernen? Det kunne være et forskningsspørgsmål til en opgave, men det er nu ikke det, jeg har tænkt på at dykke ned i. For mon folk selv ved det? Jeg grubler stadig over emnet til min opgave. Så nu har jeg booket en tid hos en bibliotekar på sygehuset, hun kan forhåbentlig hjælpe mig med at søge litteratur. Det er ikke noget, jeg har tid til på arbejdsdagene, så jeg har valgt at bruge en fridag dels på det, dels på et kursus i et program, som kan hjælpe med at lave referencer, når man skriver opgave. Før en opgave/et projekt kan man stille sig tre spørgsmål: hvad ved vi, hvad ved vi ikke og hvad vil vi vide. Og det er så det sidste spørgsmål, der kunne blive emnet for min opgave.

Men inden da skal jeg have bundet de løse ender, der kan bindes, så jeg næste fredag kan forlade afdelingen i 10½ uge med god samvittighed og gå ind i studielivet igen. Lige nu holder jeg fridag, jeg har en aftale igen med min frisør, og i dag er jeg frisk og ved godt mod. God fredag til dig.

P1050534

12 kommentarer:

  1. Jeg har et forslag til forskellen på hjerte/hjerne: Sker det noget med hjertet, er det endegyldigt. Man dør. Er det 'bare' hjernen, lever man jo oftest videre (og man tænker ikke over i hvilken tilstand).
    Jegt er ganske klar over, at det ikke er så enkelt i virkelighedens verden, men jeg tror det er sådan inde i folks hoveder.
    God fornøjelse med studierne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg tror du har ret, og det er bare os fagfolk, som kan se, at det der leven videre ikke altid er så let.
      Tak, lige nu har jeg ondt i maven, men jeg kender mig selv, sådan skal det være :-)

      Slet
  2. Er hele studieperioden fyldt med opgaveskrivning alene? Eller har du også mulighed for at konsultere en vejleder undervejs? Og slet ingen undervisning? Det lyder hårdt, men også interessant og spændende med mulighed for stor fordybelse.
    Det er også interessant, det du nævner om forskellen i folks reaktion på de forskellige blodpropper. Det er da virkelig en undersøgelse værd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg får tilknyttet en vejleder. Først skal jeg beskrive problemstillingen bl.a vha litteratursøgning og komme frem til en problemformulering, som skal godkendes. Dernæst skal jeg vælge en metode til at få belyst dette problem.Metoden kunne være et nyt litteraturstudie eller et eller flere interview . Det kunne måske også være en handling. Metoden afhænger af spørgsmålet, jeg vil undersøge. dernæst skal jeg så analysere og diskutere det jeg har fundet frem til via min undersøgelse og til sidst perspektivere det - 30 sider skal opgaven fylde. Når opgaven er afleveret, går jeg på ferie og så skal jeg til mundtlig eksamen i august. Så ja udover vejledning så er jeg på egen hånd :-)

      Slet
    2. Det lyder nærmest som en bacheloropgave (eller en kandidat for den sags skyld). Meget intensivt.

      Slet
    3. Conny, det svarer til en bacheloropgave og jeg kan læse videre på universitet i visse fag ligesom professionsbachelorer kan :-)

      Slet
  3. Rigtig god fornøjelse med din studieperiode.
    Gennem mange år har der været talt meget om blodprop i hjertet og alvoren af det. Når det handler om blodprop i hjernen, tror jeg mest, det er folk, der arbejder i branchen, der kender følger af selv en mindre blodprop i hjernen. Og jeg synes, det er det mest skræmmende sted at få en blodprop. Det er så invaliderende og personlighedsændrende og mange gange usynligt (kognitive skader) for dem, der ikke lige kender situationen.
    Jeg troede iøvrigt, det er atrieflimren, der er årsag til de fleste blodpropper i hjernen? og ikke det forhøjede blodtryk?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Betty. Så fik du mig lige til at tjekke bogen igen ;-) Atrieflimren er den største årsag når det gælder de blodpropper, der kommer fra hjertet, men for alle typer apopleksi er det det forhøjede blodtryk, der er årsagen. Faktisk mener man, at man ville kunne opnå en reduktion på 60 % hvis vi fik styr på blodtrykket. Og jeg er enig med dig, at når man arbejder med mennesker med blodpropper/blødninger i hjernen, så skræmmer konsekvensen af sådan en skade.

      Slet
  4. Jeg ønsker alt godt for din studietid! Vi ses på mandag - så bliver der lidt andet at studere:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte, jeg glæder mig til på mandag :-)

      Slet
  5. Det er spændende at få lov at dygtiggøre sig i en vekselvirkning mellem studier alene/i grupper og så arbejde. Jeg har en idé om, at dine studier i høj grad bliver brugt og formidlet videre.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Eva, det håber jeg, og jeg har også fået at vide, at mine kolleger kan mærke det :-)

      Slet