søndag, maj 12, 2013

ALENE HJEMME

er jeg ikke, men her i forårstiden kan det godt føles sådan. Jeg kan godt mærke, at jeg er vant til at få mine sociale samværsbehov opfyldt andre steder end blot på gården. Landmanden er ude fra tidligt morgen til sen aften. Han er træt, når han kommer ind, så han synker ned i en stol, ser lidt fjernsyn eller falder i søvn. Han skal have styr på koordineringen af tre mands arbejde, han skal vejlede de to unge mennesker, han sidder sammen med dem til alle spisepauserne, han taler i telefon med grossister, konsulenter, sælgere, traktorværksteder, mekanikere, elektrikere osv. Han har brug for ro, når han kommer ind sidst på aftenen. Efter mange års samliv med ham ved jeg dette, så jeg holder min mund, brygger te, smører en mad eller serverer en skålfuld is og er klar med et øre, hvis han har brug for at tale. Jeg udvælger med omhu de emner, jeg bringer på banen, for jeg ved, at blikket bliver fjernt, hvis jeg begynder at tale om noget, han lige nu ikke kan forholde sig til, fordi forårsarbejdet fylder.

Så ja jeg savner de tidligere modulers gruppearbejde forud for den individuelle opgave, det var der, vi diskuterede teorier og omsatte dem til praksis. Jeg savner at kunne diskutere med nogen, hvad forskellen egentlig er på fænomenologisk og hermeneutisk videnskabsteori. For i alle kvalitative studier står der, at man tager udgangspunkt i den fænomenologiske/hermeneutiske videnskabsteori, men jeg vil have styr på, hvorfor det er, at jeg vælger de to teorier som mit ståsted i forhold til min opgave. Og måske er den eneste vej frem, den min vejleder angav i forhold til problembeskrivelsen; skriv, skriv, og skriv kone. Jeg savner mine kolleger, både i forhold til faglige snakke, men også bare at kunne snakke, snakke om løst og fast, lade samtalen flyde derhen hvor den vil, det kommer der sommetider nye spændende emner ud af. I dag har jeg surfet rundt på nyhedssider og er blevet inspireret hid og did og deprimeret samtidig, så nu er jeg stoppet med nyhedslæsning.

Nu vil jeg læse lidt, skrive lidt og så vil jeg køre ned i landet og se på, hvad gartneren i den kommende uge skal gøre ved min fars have.

God søndag til dig.

P1050857

6 kommentarer:

  1. Kære Lene.
    Er blevet gjort opmærksom på din blok. Jeg er ikke mindre end vildt imponeret. Du skriver super godt, så godt, at man bare må læse videre. Glad for at bror Jørn har så fantastisk en kvinde som dig. HP er på Caminotur med to drenge på 16 år. Så jeg har idag haft besøg af gode venner her fra Hou. De spiste laks hos mig efter gudstjeneste i Hou kirke.
    Held og lykke med alt dit og hils bror Jørn.
    KH Tove

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tove. Tusind tak for din hilsen og ord. Gid det var mig, der vandrede på Caminoen :-) Jeg skal hilse igen fra Jørn. Kh Lene

      Slet
  2. Godt at I kender hinanden, men derfor kan man jo godt savne én at tale med. :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, og så må jeg jo tage ud og finde nogen at snakke med :-)

      Slet
  3. Som du selv svarer Annemarie, så må du ud og finde nogen at snakke med.. :-) Jeg ville nu nok også blive lidt fjern i blikket, hvis du ville diskutere fænomenologiske/hermeneutiske videnskabsteori med mig.. uanset tidspunkt på år og dag.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, det vil jeg slet ikke udsætte dig for ;-) og heller ikke landmanden, men jeg mangler en gruppe at diskutere de ting med.

      Slet