fredag, maj 17, 2013

LABER BRISE

Mens jeg løb, havde jeg tænkt et indlæg om det norske sprog, men det faldt helt til jorden, da jeg kom hjem og lige ville tjekke betydningen af laber på sproget.dk. Her fandt jeg ud af, at laber brise også findes på dansk, det er søfartssprog og betyder en let vind. Translate.google oversætter det fra norsk til dansk med blid brise. Jeg synes nu ikke, der er noget blidt over vinden i dag. I strid modvind føles det faktisk hårdt.

P1050905

Solen skinnede til morgen, men nu truer sorte skyer med regn, de kan godt blive væk. Radarbilleder viser, at de har retning nordvest, men er lige neden for vores område. Vi krydser fingre. Sorte skyer truer også min opgave, for i al min læsning om valg af metode er det gang på gang blevet slået fast, hvad er det du vil vide, hvorfor vil du vide det, og hvordan vil du undersøge det? Og lige nu synes jeg ikke, min problemformulering dækker det, jeg gerne vil vide, jeg tror  nok, at mit valg af metode er i orden. Den kan heller ikke ændres nu, seks patienter har heldigvis sagt ja til et fokusgruppeinterview. Jeg grubler videre og kan imens glæde mig over, at datteren i går meldte sin ankomst til i dag. Jeg prøvede også at lokke sønnen herover, men han har en gruppeeksamen om en uge, så den skal forberedes i gruppen.

P1050906

Det er fredag, det er tid til rundstykker sammen med landmændene. God fredag til dig

16 kommentarer:

  1. Regn vil vi altså ikke have.. som i slet ikke. Vi satser på godt vejr hele pinsen.. :-)
    Dejligt at få datteren hjem i pinsen.
    Nyd dagene.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, og i lige måde, nej regnen kan godt forføje sig :-)

      Slet
  2. God regnfri fredag til dig, forhåbentlig.
    Dejligt med datterbesøg i pinsen. Vi forlader huset til fordel for det svenske, men måske får huset så datterbesøg - begge skriver jo bachelor, så måske de foretrækker Holte som læsesal til en forandring :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, indtil nu er vi gået fri, men det ligger tæt op ad os. Og dit område skulle få 25 grader i dag, så jeg kan godt forstå, hvis de unge kvinder finder hjem til terrassen :-) God tur til Sverige.

      Slet
  3. Ej, hedder det også laber brise på dansk?! Det har jeg da aldrig hørt ... men man skal jo hele tiden lære nyt. Jeg morede mig ellers meget sidste sommer over udtrykket, da vi kørte rundt i Norge og hver aften studerede vejrudsigterne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, ja tænk, nu har jeg også moret mig over den norske pendant til DMI og deres laber brise igennem lang tid. Men nu er vi så heller ikke søfolk ;-)
      Vi bruger yr.no rigtig meget, for deres vejrudsigt for Nordjylland passer ofte bedre end DMIs. Dog vil jeg sige, at byvejr på DMI også er blevet god til at forudsige vejret.

      Slet
  4. Jeg blev lidt nysgerrig, fordi jeg ellers kun kendte laber i "laber larve". Det var nyt for mig, at det faktisk kan bruges i mange sammenhænge, selv eksemplerne er fra 1920'erne, men det er måske bare de første forekomster i betydningen "fin" o.lign. Jeg morede mig især over "laber idé" og "have det labert".

    SvarSlet
    Svar
    1. Rasmine, så måtte jeg også lige kigge nærmere på eksemplerne, ja tænk, jeg troede også det var et nyere ord :-)

      Slet
  5. Nej regn gider vi ikke og nej det er ikke nogen blid brise der blæser i dag. God pinse til dig.. :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Annemarie, næh og her regner det ind i mellem :-)

      Slet
  6. Jeg håber, I slipper for regn, så Landmanden kan få lagt sine kartofler og få fred i sindet - og I alle kan få en rolig Pinse. Dejligt, at datteren kommer hjem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, helt fri for regn har vi ikke været, så der holdes pauser ind i mellem. Men jeg vil nyde at få datteren hjem :-)

      Slet
  7. Hvor er dine rhododendron fine. Mine er ikke spruget ud endnu men fordi jeg bor ved havet er der også 4-5 grader koldere her end i resten af landet på denne tid så vi er lidt forsinkede, men jeg glæder mig. Glædelig pinse til dig og din familie. Dejligt at få pinsebesøg--- her henter min mand sin mor i Thisted- hun er 86 og skal være her indtil på mandag. Hun er på vej til at blive senil men klarer sig i eget hjem. Håber det kommer til at gå godt- hun er lidt skrøbelig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, det er også kun den tidlige busk, som står i læ ved terrassen. Alle vore andre buske er ikke sprunget ud, vi er også altid senere på den end andre :-)
      Tak og glædelig pinse til jer. Ja det kan nemt vælte, når man som ældre har behov for at alt er som det plejer. Håber det går godt.

      Slet
  8. Tak - ja her grubler husbond også over sin opgave!
    Jeg tror ikke regnen når op til os - håber, for om lidt har jeg lokket ham med en tur i den grønne skov:-) Hav dejlige dage med datterbarnet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, håber I kom ud og gå. Jeg glemte grublerierne, men nu skal jeg i gang igen :-)

      Slet