torsdag, august 01, 2013

LIVETS SKRØBELIGHED

Vi ved det jo godt. Hvor tit siger vi ikke, vi skal huske at nyde livet her og nu. Vi skal huske at intet er givet og være taknemlig for den tid, vi får. Men vi er jo seje livsnydere, så vi lever livet som om det er evigt, og faktisk synes jeg, det er godt. Jeg ville ikke kunne holde til at skulle nyde hver dag, som var det den sidste. Jeg vil have forventningens glæde, jeg vil kunne lægge planer, jeg vil tillade mig at lade dagen flyde uden tanke for, om jeg burde have brugt den mere kvalitetsbevidst.

I dag har jeg været i den tunge ende af sygeplejejobbet, ikke tungt fysisk, men tungt psykisk. Jeg ved ikke noget værre, end når jeg ikke kan forstå en patient, og vi begge efterhånden bliver afmægtige. I dag måtte jeg flere gange sige, jeg er så ked af, at jeg ikke forstår, hvad du vil. Men til sidst fik jeg forstået, og med forståelsen kom også handling, som hjalp patienten. Men jeg faldt helt sammen, da jeg kom hjem, og måtte sove en lille time, før end jeg kunne begynde på hverdagen efter arbejde.

Nu er der taget rabarber og stikkelsbær op fra fryseren. Efter tre måneders pause fra hjemmelavet marmelade og buske, der bugner med nye bær, skal der ske noget. Mon ikke den kombination kan blive til en god marmelade? Vi får se/smage. God aften til dig.

P1060875

26 kommentarer:

  1. Jeg har SÅ stor respekt for det enorme arbejde du udfører.

    SvarSlet
  2. Det må være så svært ikke at blive forstået både for dig og patienten - afmægtighed er vist ordet. Det var godt, at I til sidst nåede målet.

    Din kombination af rabarber stikkelsbær lyder rigtig godt, men jeg har nu også altid holdt meget af rabarber.

    Også en god aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, afmægtighed er et meget rammende ord, og jeg hader, når jeg ikke kan forstå patienterne, det må være så forfærdeligt for dem.

      Slet
  3. Helt enig - jeg hverken kan eller vil leve hver dag, som var det den sidste. Ville da blive helt stresset, for hvad skulle jeg prioritere højest?
    Men nyde hver dag - DET kan jeg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, du har ret, nyde kan vi gøre hver dag :-)

      Slet
  4. Nej, det der med at leve hver dag, som om det var den sidste, det duer heller ikke for mig. Faktisk ønsker jeg slet ikke at vide det, hvis det er den sidste. At kunne glæde sig til noget, at ligefrem planlægge noget er bestemt en meget vigtig ingrediens i livskvalitet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Henny, du har ret i at det at kunne se frem og planlægge betyder noget for vores livskvalitet :-)

      Slet
  5. Jeg slutter mig til dem, der nægter at leve hver dag, som om det var den sidste. Desværre har jeg et temperament, der gør, at jeg er på nippet til at protestere meget højlydt, hver gang støder på den "vise" opfordring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rasmine, og det er godt at du protesterer, for "vise" sten kan hurtigt bliv ophøjet til Sandheden :-)

      Slet
    2. Nemlig! Men normalt tager jeg mig sammen til at dæmpe stemmen noget :-)

      Slet
    3. Bare du ikke dæmper den for meget ;-)

      Slet
  6. Det er meget opslidende at have med mennesker at gøre, - men heldigvis også meget givende. Det er dejligt, at nogen virkelig gør sig umage med deres job.

    Vi spiser vist under ét glas marmelade om året her i huset. Hvorfor ved jeg ikke, for jeg kan såmænd godt lide det, men det er ikke rigtig "tradition".Rabarber og stikkelsbær lyder som en dejlig kombination.


    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det er så givtigt at have et arbejde, der har med mennesker at gøre, så må vi tage det opslidende med også. Her nyder vi marmelade/syltetøj på osten :-)

      Slet
  7. Det er så vigtigt at vi lever fuldt og helt mens vi kan.
    Dejligt billede af dig og din far. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, og for mig er fuldt og helt ikke en facitliste med kvalitet i hver eneste ting, jeg gør, men også dage, hvor dagen blot er :-) Jeg er rigtig glad for det billede, det er så sjældent, at vi fanger min far i et godt øjeblik, men min søn var hurtig der.

      Slet
  8. Ja, forventningens glæde er ofte den bedste! Altid at have lidt at glæde sig TIL og noget at glæde sig OVER, kan alle vel finde. . .

    God weekend?

    SvarSlet
    Svar
    1. Elin, helt klart god weekend her og forhåbentlig også god weekend hos dig :-) Det at kunne glæde sig og have noget at glæde sig over og til er så vigtig en del af livet.

      Slet
  9. Tak for det skønne billede af dig og din far! Snart når vi dagene, hvor det er 90 år siden min far blev født, og 7 år siden han døde - jeg savner ham!
    Åh ja, det der med ikke at forstå, og dermed ikke kunne handle, det er opslidende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Charlotte, jeg kan godt forstå du savner din far, jeg savner også min mor og måske is ær nu hvor deres hjem ikke er her mere.
      Ja, jeg synes det må være det hårdeste for et menneske at blive ramt på evnen til at kommunikere, og netop derfor bliver det også hårdt for plejepersonalet, for vi vil så gerne forstå og hjælpe det menneske til at kunne udtrykke sine behov.

      Slet
  10. Det er nok især, når svær sygdom eller dødsfald rammer vores omgangskreds, vi kommer med mantraet "lev hver dag, som var det den sidste", måske fordi vi bliver skræmt af udsigten til ikke at nå at få det fulde udbytte af vores liv. I hverdagen er det jo ikke muligt, og netop forventningens glæde er jo også en del af livets fornøjelser. Som I også har skrevet ovenfor, skulle mantraet i stedet være "nyd hver dag", og så at man husker på at udfordre sig selv lidt en gang i mellem.
    Jeg nød også at se billedet af dig og din far.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, du har ret, det er jo når vi opdager at livet pludselig kan slå en kolbøtte og vi bliver mindet om vores dødelighed, at mantraet ofte dukker op. Og jeg er helt enig i at det at turde og det at kunne nyde hver dag med alle dens genvordigheder og lyksaligheder er en god ting, og helt klart med udfordringer til sig selv. Det er jo bevist at det forebygger bl.a. demens :-)

      Slet
  11. Lene - jeg vil blot sige at når jeg læser om din proffesionelle og engagerede tilgang til dit job så bliver så glad på patienter og pårørendes vegne for du og din afdeling har en fantastisk tilgang til jobbet - i gør virkelig en forskel for nogle der er havnet i en svær situation - god weekend Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette og god weekend til dig også :-) Jeg håber og tror også at vi gør en forskel.

      Slet
  12. - Man skal blive ved med at have drømme om fremtiden. Således siger min mand altid, når jeg bliver pessimist. Og han har det sandelig også, hvorimod jeg....
    Men drømmene er vel også drivkraften i hver eneste dag. Så du har helt ret.
    Når man siger, at man skal leve i nuet, så tror jeg, at det handler lige så meget om at øve dig i at fordybe sig i det, som man nu lige er i gang med.
    Skønt skønt billede :-) Hvor ser I dog dejlige ud begge to.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Johanne, jeg holder også meget af det billede :-) Og du har ret, at kunne fastholde sig i det man netop er i gang med må være øvelsen.

      Slet