tirsdag, juli 29, 2014

EN TUR OVER ALPERNE

Som du måske husker, kørte vi denne sommer Route des Grandes Alpes på motorcykel. Denne sidste dag i juni var den store alpedag. Vi havde været over Col de l’Iseran og havde nu kurs mod Col du Télégraphe, et af de mange Tour de France pas. Vejen derop var frodig og med mange bløde sving.

P1000131

Vores turbog havde beskrevet turen til Col du Galibier, det næste høje punkt, som kun for rutinerede, men egentlig synes vi, at vi har kørt andre steder, som var mere krævende. Der var, som du kan se på næste billede, ikke megen afskærmning, men det vænner man sig til.

P1000135

Vi kom op over Télégraphe og fik det dokumenteret med kameraet, men på motorcyklen. På sådan en alpedag kan man ikke stå af ved hver top.

P1000137

Så gik turen nedad igen for en stund, og selv om man nu måtte køre 90 km, så tro mig, det gjorde vi aldrig. At jeg nogen gange følte, at vi kørte stærkt, handler mere om forholdet mellem vejtype og omgivelserne.

P1000143

På vej til Col du Galibier kørte vi gennem byen Valloire, en smuk fransk by,

P1000145

med smukke udsmykninger i rundkørslerne. Sidstnævnte er da godt nok kommet tilbage i landskabsbilledet igen, efter de nærmest blev fjernet alle vegne i min barndom.

P1000146

Så kunne vi skimte de næste bjerge, som motorcyklen skulle køre opad og omkring. Det var dejligt vejr nu, ikke så koldt som ved frokosttid, og vi nød turen.

P1000147

Vi var ikke de eneste på vejen, men i år mødte vi ikke så mange vanvittige motorcyklister, som kastede sig rundt i svingene uden omtanke for dem, de måtte møde i svinget, mens de selv var i den forkerte side af vejen.

P1000149

Her kunne vi pænt hilse på hinanden, og drømme om hvad det næste sving mon ville vise. Vores videre færd kommer i næste afsnit af vores sommerferietur på motorcykel 2014.

10 kommentarer:

  1. Åh, hvor har I altså bare været på en SMUK sommerferie ... suk ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det har vi. Du må afsted :-)

      Slet
  2. Mange tak Lene. Jeg nyder at komme på tur i Alperne gennem dine flotte fotos. Apropos din kommentar på min blog med ønsker om flere fotos af minicamperen på bilens tag. Du kan finde flere fotos på min blog i arkivet blandt andet fra oktober 2013, eller hvis du sender mig din emailadresse, så vil jeg sende dig nogle fotos af bilen med hus på taget. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ilse, og jeg har været tilbage u oktober 2013, kan godt huske nu at jeg læste om jeres tur i bjergene. Tænk at vågne op på taget af en bil og nyde udsigten til bjergene :-)

      Slet
  3. Hvor er det dog en smuk tur I har været på. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, det var det, og at genfortælle her på bloggen hjælper mig til at få sat det på plads :-)

      Slet
  4. Hvor er der bare flot! Men der er godt nok gået 'sofastykke' i den brølende kronhjort :-) Og hvad er så foresten den dims oven på Landmandens hjelm (tror jeg) på sidste billede?

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, mon ikke Kamelen ville kigge noget, hvis "sofastykket" stod hjemme hos jer :-) Dimsen er til et Goprokamera, som desværre gik tørt for batteri den dag.

      Slet
  5. Jeg har lige siddet og læst alle dine indlæg om denne fantastiske ferietur. Det må være så fedt at have en MC og at køre rundt i alperne på den, også selv om det til tider er en kold fornøjelse og toiletterne fryser til. Du har taget mange skønne billeder, og jeg får lyst til at komme på vandreture igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, det er fedt at køre på Mc i alperne :-) Jeg savner vandreture, så det skal vi helt klart have planlagt med næste år.

      Slet