onsdag, september 10, 2014

VI NÆRMEDE OS MIDDELHAVET

I følge vores turbog kørte vi stadig i paradiset for mennesker, der søger ro. Vi kunne godt mærke på temperaturen, at vi nu var ned i den sydlige del af de Franske Alper.

P1000348P1000349

Klippestykker lå spredt overalt på græsskråningerne, og hist og pist dukkede vandfald op. Jeg er vild med vandfald, det er sjældent at jeg kan fange dem tæt på i farten, så bliver de rystet. Så jeg holdt godt øje og forsøgte at få dem i det rette øjeblik. Faktisk er det først, når jeg kommer hjem til Danmark, jeg kan se, om det lykkedes.

P1000353P1000355

Frodige grønne græspletter blandede sig med knejsende klipper i grå nuancer.

P1000356

Der var frodigt på vejen til den næste alpetop. Bækken sørgede for vand til både græs, blomster og grantræer.P1000358

P1000360

P1000363

Og midt i det hele lå der klatter af is, som synliggjorde, at vi var i højderne.

P1000366P1000367

Og så var vi der, Col de la Cayolle, 2326 meter over havets overflade.

P1000370

Foran lå en smuk lille bjergsø og bjergtoppe så langt øjet kunne se.

P1000372P1000373

Videre gik det mod Middelhavet, målet var Nice til sovetid. Vejene bugtede sig op og ned, vejret var skønt og lige tilpas for to danskere i motorcykeltøj.

P1000378

Og pludselig ændrede landskabet sig igen. Der var hele tiden noget at se på.

P1000381

Kort før Guillaumes gjorde vi holdt ved en rasteplads, det var blevet varmt, så varmt at jeg måtte have inderjakke og halsklud af. Vi fik os lidt at drikke og et stykke chokolade. Vand, cola og chokolade er fast bestanddel i topboksen. Vi har prøvet, at landmanden blev dårlig en aften i Tyskland på vores allerførste motorcykeferie. Der var hedebølge, og vi havde kun det motorcykeltøj, som passede til en dansk motorcykelsæson med kolde måneder i ydersæsonen. Vi svedte helt vildt og havde ikke sørget for at få noget at drikke. Det lærte vi den aften, hvor to flasker cola fra hotellets bar gav landmanden ny energi.

P1000386P1000388

Således godt forsynet og i det rette tøj til middelhavsklima drog vi videre mod Guillaumes,

P1000395P1000396

Vi har set mange udsmykninger i rundkørsler i Frankrig, nogle mere særprægede end kønne, men den her så nu ganske pæn ud med alle sine klokker.

P1000399Turbogen lovede en særlig oplevelse efter byen, en vej gennem en smuk kløft. Vi kørte jo sidste år gennem kløften Gorges du Verdon. Så vi var spændte på, hvad denne kløft her kunne byde på.

P1000400

Dette indlæg er en del af min fortælling om vores motorcykelferie 2014, som blandt andet foregik i den Franske Alper. Tak fordi du fulgte med.

14 kommentarer:

  1. Jamen det er jo en ren fornøjelse at følge med på jeres dejlige sommerferie - tak for turen. Igen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og igen tak, Ellen :-) ja der er meget mere, jeg er jo kun kommet til eftermiddag på fjerdedagen, der er resten af dagen og fem dage mere :-)

      Slet
  2. Skønne, skønne bjerglandskaber. Også jeg elsker vandfald, og jeg drømmer om at bade i et. Men de befinder sig ofte tæt på eller synligt fra landevejene, så det er endnu ikke blevet til noget. Jeg har badet i søer, floder og vandhuller i bjergene med iskoldt smeltevand, men endnu ikke under et vandfald. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ilse, du har jo virkelig prøvet at leve i alperne, tænk at bade i iskoldt smeltevand :-)

      Slet
  3. Tak for en smuk og dejlig tur.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, og tak for din kommentar :-)

      Slet
  4. Netop dette med påklædning i varme og kulde på en mc har jeg ofte tænkt på. Særligt denne sommer hvor det var så forfærdeligt varmt og man kunne se folk køre uden læder-tøj! Det fatter jeg simpelthen ikke, nogen tør - men jeg forstår, det er et problem med varmen. - Tak for mange smukke billeder af dejlige landskaber og steder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Charlotte, og bare rolig, uanset hvor varmt det er kommer du aldrig til at se os uden motorcykeltøj, når vi kører på MC :-) Den første sommer var vi fristet, men selv med 40 km i timen kan man få voldsomme skader på kroppen uden tøjet. Nu har vi to sæt tøj, et til de varme lande og meget varme sommerdage i Danmark og et der passer til Danmark.

      Slet
  5. Et helt fortryllende landskap.
    Er jo så fasinert av fjell. Nydelige bilder.
    Når det er vann i tillegg er det jo eksrta flott.
    Sikekrt mange nydelige fosser der dere kjørte.
    Prøvde også å ta bilder av fosser mens vi kjørte,
    men det er ikke lett nei.
    Ja det er viktig å kle seg riktig, både i varmen og
    når det er litt kaldere. Og ikke minst, ta nok pauser
    og drikke nok. Hadde etpar dager i sommer som vi
    omtrent ikke behøve å stoppe for å gå på do, hehe.
    Ikke dumt det heller når en farter slik. Vi drakk nok,
    men svettet veldig mye.
    Jeg håper vi får tatt en motorsykekltur i løpet av helga.
    Er meldt flott vær så da er det jo en mulighet.
    Gleder meg til fortsettelsen av turen deres :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Astrid, jeg håber I kommer ud på motorcyklen i weekenden :-)

      Slet
  6. Jeg har prøvet en del former for ferie, men motorcykelferie er ikke (og bliver nok heller ikke....) en af dem. Derfor er det ekstra sjovt at følge med. Fine billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Eva, ja der er også ferieformer, der aldrig kommer på tale hos os, men så er det netop sjovt at følge med hos andre :-)

      Slet
  7. Nå har både jeg og Thv sett på bildene, - og vi er enige: Den turen må vi kjøre en gang. Ikke med motorsykkel. Med bil!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hege, den tur er også flot i bil, så bare kør af sted :-)

      Slet