lørdag, februar 21, 2015

Pas på blodtrykket!


Havde nogen målt blodtrykket på beboerne hjemme på vores gård i går, så havde de nok fået et chok. Vi var rasende, det samme var min søster, min datter og hendes forlovede, og flere er nok fulgt efter som historien spredte sig. Nu kan I så få den.

Forhistorien er, at vores datter er på supplerende dagpenge, hun søger job efter job, hun får afslag og nogle uddyber det også med, at hun mangler nogle kompetencer. I efteråret havde hun fundet et kursus, som kunne give hende de kompetencer. Reglerne er skrappe og de er blevet endnu mere skrappe efter nytår. Vores datter argumenterede godt for sin sag, hun manglede nogle uger i at være berettigede til at kunne søge om et sådant kursus. Hun fik afslag, ikke pga de manglende uger, men fordi kurset startede to dage, før hun kom hjem fra ferie i USA. En ferie, der var bestilt lang tid, før hun kom på supplerende dagpenge. Jobcenteret ville ikke betale for de to dage, kursusudbyderen kunne ikke slå af prisen, men vores datter tilbød at betale de to dage selv. Det måtte hun ikke, fordi hun var på supplerende dagpenge.  Pengene ville hun låne af os, så de ville ikke komme fra dagpengene. Der var ikke noget at gøre, men hun kunne jo anke, blev der sagt. Det gjorde hun og efter nytår fik hun besked om, at ankenævnet gav hende medhold. Det medhold mente jobcenteret ikke var korrekt, fordi det var givet, fordi hun havde oplyst om det ovenstående hændelsesforløb, og jobcenteret mente, at hun ikke fik kurset, fordi hun ikke var berettiget til et sådant kursus. Det var bare ikke det, de havde sagt i efteråret.

Næste runde: Jobcenterets medarbejder og datteren aftaler et møde i går kl 13 for at diskutere det, fordi det selvsamme kursus igen er tilgængelig og datteren forberedte sig grundigt. Hun har udtalelser fra steder, hun har søgt, som understøtter hendes argumenter om, at det vil kvalificere hende bedre til et job. Da datteren møder op, får hun at vide, at man ikke ved, om medarbejderen er der, hun bliver sendt rundt på tre etager til forskellige afdelinger, ingen ved, hvem hun skal tale med, ingen ved, hvor den pågældende konsulent er, og til sidst efter en time fortæller datteren dem, at hun finder det meget uprofessionelt, at hun ikke kan få svar. Hun kommer til at tale med en mandlig konsulent, som for det første bruger som forsvar, at hun da ikke kan vide, hvad der er sket, den anden konsulent kunne jo sidde på sygehuset med en døende mand. Hvad skal man sige til det? Kunne de så ikke have sagt det med det samme? For det næste siger han, at den anden konsulent aldrig har tabt en sag, så det glæder han sig da til at se, hvordan det går. For det tredje siger han i telefonen, mens datteren hører det, at han sidder her med en blond lille et eller andet ( på det tidspunkt er datteren så chokeret, at hun ikke kan huske betegnelsen efter lille blond). Hun bliver sendt af sted med en besked om at kontakte jobcenteret mandag for at få en ny aftale. Da datteren kommer ud, er hun så rasende, så efter at have talt med sin forlovede, går hun ind igen og hen til konsulenten og fortæller ham, at hun finder hans væremåde meget uprofessionel, og hun vil tale med hans chef. Hun har ferie, så datteren beder om chefens mailadresse, og nu er en mail sendt af sted. Godt gået, min seje datter. Jeg håber at chefen reagerer, og at datteren får godkendt at komme på kursus. Sådan en kvajpande af en konsulent, hvad i alverden bilder han sig ind? Jeg er helt med på, at der skal være regler, og at der strammes op, fordi nogen misbruger systemet, men det berettiger ikke medarbejderne til at være nedladende eller til ikke at have styr på deres aftaler.


27 kommentarer:

  1. Hej igen Lene. Det er godt nok en sej datter du har ! Noget af det værste jeg ved er også nedladende personer, at stå med følelsen af at være talt ned til er så frustrerende. Jeg håber det falder på plads det hele. En stor hilsen til din datter :-)
    Venlig hilsen
    Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette, min datter læser med på bloggen, så mon ikke hun ser din kommentar. At blive talt ned til er så frustrerende, især når det er nogen, der kan bestemme over de muligheder man har.

      Slet
  2. Bravo til jeres seje datter, sikke da en klaphat hun stødte ind i der. Her havde vi også ramt loftet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, klaphat er ordet

      Slet
  3. Sej datter!!
    Ganske forfærdeligt, hvad man åbenbart skal finde sig i.
    Har en arbejdsløs datter, der ved gud heller ikke bliver behandlet særlig pænt af såkaldt "anden aktør". Hun har desværre ikke overskuddet til at tage kampen op med dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, tak. Det er helt i orden, at der er regler, men de skal opføre sig ordentlig. Vores døtre er jo afhængig af de medarbejderes afgørelser, så de kan ikke sige så meget.

      Slet
  4. Paf, fortørnelse er de følelser jeg sidder med Lene. Godt at jeres datter gik retur og fik sagt fra! Jeg håber hun får noget ud af sin klage...man skal ikke lade sig kue!
    og...pas nu på blodtrykket

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, hun er også rigtig glad for at hun gjorde det, for ellers havde hele weekenden nok gået med indestængt vrede. Så tak til hendes forlovede der støttede hende i at gøre det.

      Slet
  5. Sådan! Godt brølt løve!
    Frustrerende at møde systemet velforberedt og ikke kunne komme igennem fordi systemet (der egentligt skulle servicere borgerne) ikke har styr på sagerne... Og oven i købet har en adfærd, der ligger tibage i skrankepavernes tid.
    Knæk og bræk i det videre forløb.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne, jeg bliver så vred, når jeg hører sådanne historier, for de findes jo også inden for dit og mit arbejdsområde. Når man har magt skal man især opføre sig ordentlig.

      Slet
  6. Nogle gange kunne man ønske en refleksion over, hvem der er kunde hos hvem! Og respektfuld dialog har sjældent skadet et sagsforløb. Sådan en sag burde i dagspressen, ikke for at hænge enkeltpersoner ud, men fordi det desværre ikke er et enestående tilfælde - og fordi der stadigvæk er antagelser om, at arbejdsløse, især unge, bare er dovne og initiativløse samfundsnassere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, refleksion over og respekt for det arbejde, man skal udføre, det kunne jeg også ønske mig

      Slet
  7. GODT gået af datteren. Bare råb op! Det hjælper trods alt sommetider - og sommetider gør det desværre ikke, men man er nødt til at prøve. Vi har en tilsvarende historie. Ikke mage til, men i princippet den samme, med tåbelige, uforskammede og inkompetente mennesker. Jeg håber virkelig hun får noget ud af at klage! pøjpøj med det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, hvis ikke man råber op, så får man en masse vrede, som nemt kommer til at blive rettet indad eller mod de forkerte.

      Slet
  8. Grrr! Nu steg mit blodtryk også. Sikken en båtnakke! Får din datter ikke sin vilje, synes jeg, hun skal gå til medierne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, båtnakke er et godt udtryk! Nu er jeg jo en af dem, som synes folk er hurtige til at gå til medierne, så jeg vil hellere hun forsøger at gå de veje, der er i systemet,nu får vi at se.

      Slet
  9. Håber meget at det lykkes for din datter - godt hun insisterer. Skrankepaver og hattedamer -argh.. KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette, tænk at mennesker kan blive så stive i sind.

      Slet
  10. Det er simpelthen til at blive så stik broder tosset over at blive behandlet på den måde...det er bare ikke i orden. Der sidder nogle mennesker som måske aldrig i livet har haft noget at skulle ha sagt og lige pludselig får de MAGT som de aldrig skulle ha haft. godt gået af din datter. Hun skal holde fast i sin ret, og ikke finde sig i at blive behandlet på den måde. Hils hende og gi hende et klap på skulderen. Det fortjener hun. Hilsen Joan M

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Joan, jeg hilser. Og så tænker jeg på Pippi-doktrinen: Dem er er meget stærke, skal være meget søde
      Du kan læse mit indlæg om det her:
      http://underet-er-at-vi-er-til.blogspot.dk/2011/11/dagens-bemrkning.html

      Slet
  11. Det er meget frustrerende, når man ikke bliver mødt professionelt. Den slags sker inden for alle brancher. Det er godt, der er nogen, der kan kæmpe deres egen sag.

    Jeg håber, det ender godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, tak, jeg håber også. Og ja den uprofessionelle professionelle findes inden for alle brancher, og det er så trist.

      Slet
  12. Hanne, at hun ikke kom på kursus ankede hun og fik medhold i. Om det var Ankestyrelsen har jeg ikke helt styr på, det har hun heldigvis. Så nu får vi at se, om hans chef tager mailen alvorligt.

    SvarSlet
  13. Nå, jeg troede, jeg havde skrevet en kommentar. Men først læste jeg indlægget op for familien i flere omgange, og så fortabe vi os i forfærdelige historier om systemet. Som du ved, har jeg en søn der også arbejder i den genre, og som har mange træls oplevelse og frustrationer. Er dog ikke blevet omalt så respektløst, som din datter!!! Jamen, det er da utroligt. Sejt, at hun gik tilbage. Jeg håber virkelig, det får konsekvenser for den ansatte!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, jeg havde ønsket at Trines oplevelse var en enlig svale, men det vidste jeg jo egentlig godt at det ikke var. Hvor er det trist og jeg håber også det får konsekvenser.

      Slet
  14. Hvad i al verden bilder sådan en fyr sig ind? Utroligt, at mennesker der er ansat til at hjælpe andre, kan opføre sig så ubehageligt. Jeg håber din seje datter får medhold og kan komme videre med sit arbejdsliv, trods inkompetent behandling. Godt gået, det er svært ikke at lade sig tryne i sådan en situation!

    SvarSlet
    Svar
    1. Bendicte, ja det er utroligt med sådan en opførsel. Håber at mailen bliver taget alvorligt

      Slet