fredag, maj 13, 2016

Så kan jeg lære det eller kan jeg mon?

De sidste par dage har jeg haft konstant ondt i knæet. Jeg tænkte på, om det, at jeg ikke fik lavet knæøvelser for de ustabile sener og muskler om knæet havde forårsaget en konstant smerte eller om jeg havde lavet et vrid i knæet? Så jeg aflastede og aflastede og holdt fast i, at jeg jo også var træt, at jeg havde fået for lidt søvn, at der var så meget, jeg skulle nå, så hvordan skulle jeg kunne nå gåtur og øvelser for knæ og skuldre også?

I dag havde jeg travlt på arbejde. Egentlig ville jeg have været hjemme for at transskribere, men jeg kunne ikke sende lydfilen til min arbejdsplatform, så jeg tog på arbejde. Jeg skulle også til supervision i eftermiddag, så det var helt fint. Men så gik det jo, som det ofte går, der var mange andre ting, jeg også ville nå, og andre gerne ville snakke med mig om, så transskribering blev det, jeg nåede mindst af. På et tidspunkt tog jeg trapperne to etager op og ned igen og bemærkede så, at smerterne nu faktisk var væk. De var i hvert fald ikke konstant til stede. Hypotesen er nu afprøvet og verificeret. Immobilisation er roden til alt ondt, knæet trængte til at blive bevæget mere end bare ved almindelig gang. Jeg har gået 5 km, jeg har lavet øvelser og jeg har det godt. Mon jeg husker det i morgen?

P1040264P1040266P1040267P1040273

11 kommentarer:

  1. Der er visse ting, der bare er enormt svært at lære :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det er utroligt som ens hjerne kan finde undskyldninger :-)

      Slet
  2. Jeg kan jo kun være enig - og det er netop mit speciale indenfor sygeplejen! Det kan være frygteligt smertefuldt at komme igang, men immobilisation ER roden til alt ondt, når vi taler om bevægeapparatet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Henriette, jeg ved det jo, og jeg har kun lette smerter, så hvor svært må det ikke være for dem med kroniske smerter at finde gejsten og motivationen til at bevæge sig. Jeg tager hatten af for dem

      Slet
  3. I vinter fik jeg et vrid i knæet, da jeg var ude at gå med Black hund - fandt jeg ud af noget senere. Jeg ved, at det gjorde pokkers ondt og da jeg ikke var faldet, måtte det være et vrid.
    Jeg kom i tanke om et godt råd jeg fik af lægen for 30-40 år siden, da jeg havde fået en skade i knæet AF AT SIDDE FOR MEGET NED PGA MEGET OVERARBEJDE. Der kunne nemlig ikke gøres noget ved det. Gå, sagde lægen, gå alt det du kan.
    Det gjorde jeg også med det vrid og efter nogle måneder var det væk....

    SvarSlet
    Svar
    1. Kisser, det er jo det. Vi aflaster og holder os i ro, fordi det gør ondt og så får vi mere ondt. Godt at dine smerter gik væk. Og din historie viser jo at immobilisation ER roden til alt ondt.

      Slet
  4. Sikke nogle dejlige billeder, det er skønt du deler dem med os! Godt, at du fik knæet under kontrol igen! Det er noget værre noget når sådan noget driller, jeg har selv en dum hofte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Skøreliv, :-) Jeg håber scanninger kan vise hvad der er galt med din hofte.

      Slet
  5. Hanne, det er jo utroligt at det skal være så så svært. Stakkels din medpatient, det er ikke skønt at have den overbevisning. Jeg går ud fra at hun er undersøgt, så det er afkræftet, men det er jo ikke altid nok til at overbevise en selv.

    SvarSlet
  6. Dejlige billeder fra din travetur der ikke kun var gang ;-)

    God bedring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Abildjyde, og når landmændene er spist af i aftnen, skal jeg huske den lærdom, jeg fik den dag :-)

      Slet