onsdag, juli 05, 2017

Der læses

I går var det nærmest en fuldtidbeskæftigelse, jeg nåede to bøger, men også at komme i LOOP. I dag står den på ukrudtslugning afbrudt af pauser med boglæsning. Jeg har ikke læst særlig meget i lang tid, faktisk troede jeg, at den intense læsning, som jeg altid tidligere i mit liv kunne dykke ned i, var en saga blot. Men jeg kan endnu.


Da jeg læser disse første linjer igennem for stavefejl og ordlyd, kommer jeg til at grine. For et ord bliver pludselig til noget helt andet, hjernen er finurlig, som den af og til bedrager os og lader os se verdenen på en anden måde. Men bare rolig, hvis du læste som jeg gjorde, så sluger jeg ikke ukrudt, jeg luger det ;-)


Da jeg var på biblioteket fangede en bogs forside mig, jeg læste bagpå og besluttede at give den en chance. Det er jeg glad for. Den rørte mig og berørte mig. Lisbeth Nebelongs debutroman Når engle spiller Mozart handler om en kvinde midt i fyrrerne, der lidt mod sin vilje rejser tilbage til Færøerne som oplægsholder til en konference. Det er 25 år siden, hun sidst var der. På grund af hendes fars job boede hun et år på Færøerne og tog sin studentereksamen der i 1974. Bogen veksler mellem nutid og fortid, de tre dage på Færøerne får fortiden til at vælte frem. De valg og forvalg hun gjorde, den kærlighed hun mødte, de oplevelser, som altid havde naget hende, kommer nu frem. Da hun rejser hjem igen, er fortid og nutid forbundet, ikke på chick lit måden, men på en måde, som gav mening og håb. Og det kan jeg godt lide, jeg husker endnu den bog, som endte på en måde, så jeg sad tilbage og tænkte, at den forfatter vil jeg aldrig læse mere af; hun bedrog mig, fik mig til at tro og håbe og tabte så det hele på de sidste sider.


Den anden bog blev slugt i et hug, den var let at læse, og jeg var med hele vejen fra den unge kvinde forlader England for at følge søsteren til Amerika i 1800 tallet, til hun endelig finder sin stemme midt i kvækerlivet og modstanden mod slaveri. Tracy Chevaliers Den sidste flugt er værd at læse, og man bliver også lidt klogere på en tidsepoke epoke.


Nu må jeg vist hellere videre med min lugning, solen er fremme, og jeg må vente til næste pause med at læse videre i Kvinderne fra Thy af Maria Helleberg. Ha en god onsdag.


Billederne er fra min 8 km aftengåtur forleden dag, som førte mig til havet.






18 kommentarer:

  1. Åhh, det bedste i hele verden er gode læseoplevelser! Jeg er ikke glad for Helleberg (det var vist mildt sagt!...), men Chevalier holder jeg meget af, så den bog skal jeg da helt klart ha' fingre i!

    SvarSlet
    Svar
    1. Maude, det er så sandt. Jeg har aldrig læst Helleberg før, men den her bog tegner godt. Det er en roman om hendes slægt, måske er det anderledes end hendes historiske romaner?

      Slet
  2. Wow nogle fede sko! #elskerfarvepåskoene
    Den der bog "Når engle spiller Mozart" lyder som noget jeg godt kunne finde på at falde i. Måske. I dag leder jeg jo efter sommerlæsning på bloggen, og så er det jo herligt at du samtidig deler ud af sammen på din blog. Tak for anmeldelserne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, KS, dem er jeg også glade for :-)Jeg er spændt på om hvad du synes om bogen, hvis du får den læst. Og også tak for dit indlæg, det er altid godt at blive inspireret.

      Slet
  3. Jeg er enig i, at 'tidsepoke' må være en pleonasme :-)
    Dårlige slutninger gider vi ikke! Den behøver måske ikke at være ligefrem lykkelig, men den skal da være acceptabel for læseren.
    Fortsat god læselyst. Jeg er i fuld gang med Jeffrey Archers meget fængende Clifton-krønike. Den er der sandelig ikke mange naturbeskrivelser i ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det tænkte jeg nok, derfor lod jeg ordet stå, så ville I sprogkyndige nok fange den ;-)
      Læser du Jeffrey Archers Clifton-krønike på engelsk, for på dansk er de vist ikke alle udkommet eller?

      Slet
    2. Jeg læser den på engelsk, for ja, det er kun de tre første bind, der er udkommet på dansk.
      Den er virkelig god, men jeg har altid slugt alt af Archer; en fantastisk forfatter, synes jeg.

      Slet
  4. Fortsat god læselyst. Jeg kender ikke de to første, du nævner, Men Kvinderne fra Thy har jeg læst og den er godt skrevet. Og spændende. Som lokalkendt kan jeg se, hun ikke har helt styr på geografien. Det irriterede mig lidt, men det betyder ingenting i forhold til handlingen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Betty, det er sjovt, når man kan følge med i stederne. Men egentlig underligt, at Helleberg ikke har styr på sin geografi.

      Slet
    2. Det er meget små detaljer :-)

      Slet
  5. Tak for gode boganbefalinger. Det er godt at se hen til noget i lugepauserne. Men jeg er jobsånheldig, at jeg kan lytte mens jeg luger 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, selv tak. Faktisk har jeg en bog, jeg lytter til, men i går var det bare så skønt med solens varme og lyden af fuglene omkring mig og så ellers stilhed, så jeg ønskede ikke at "forurene" lyden :-)

      Slet
  6. Det skulle vel aldrig være ordet 'ukrudtslugning', der fik dig til at grine :)? Der sad du så, i din have, og slugte ukrudt ... hæhæ .... Det er lige med at få delt ordene rigtigt, når man læser.
    Jeg elsker også at have tid til at læse i mine ferier. Skal da vist lige have kigget nærmere på de titler du nævner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, lige nøjagtig :-)
      Jeg er så glad for at jeg er kommet i gang med at læse igen- Det har mest været blogge og dameblade, der er blevet læst.

      Slet
  7. En god bog er godt selskab :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Randi, et rigtig godt selskab :-)

      Slet
  8. Det er så skønt, når man sætter dagen af til læsning. Og (s)lugning indimellem. Du er heldig at have havet i nærheden til dine gåture i ferien; det giver lige noget ekstra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg er heldig med hav og skov tæt på mig :-) Og jeg elsker at falde ind i bøgernes univers.

      Slet